جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 16 فروردين 1393     
آغاز برنامه 5 ساله ترافیک تهران از اول فروردین

تقویت فرهنگ جهادی اصلی ترین سیاست راهبردی حوزه حمل و نقل و ترافیک است

به گزارش شهرداری نیوز، معاون حمل‌ و ‌نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به سیاست‌ها‌ی کلی برنامه 5 ساله شهرداری تهران در خصوص توسعه حمل‌ و نقل شهری، از آغاز اجرای این سیاست‌ها‌ و پیاده‏سازی گام به گام رئوس برنامه مذکور از اولین روز سال 93 خبر داد.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی گفت: بر اساس این برنامه که مورد تأیید شورای محترم اسلامی شهر تهران نیز قرار گرفته، مهم ترین فعالیت مدیریت شهری توسعه زیرساخت‏های حمل و نقل عمومی به منظور تردد مناسب تر شهروندان و ارتقاء و بهبود وضعیت محیط زیست شهر است.

 وی نقش انکار‏ ناپذیر مترو به عنوان مظهر حمل و نقل پاک در توسعه حمل و نقل شهری را مورد تأکید قرار داد و افزود: در سال 92 بیش از 700 میلیون مسافر از طریق متروی تهران جابه جا شدند که این رقم در مقایسه با طول مسافت پیمایش شهروندان نسبت به سایر وسایل نقلیه بسیار قابل توجه است.

 توسعه مترو با دهه گذشته قابل مقایسه نیست

 معاون شهردار تهران در مورد وضعیت متروی پایتخت پیش از آغاز به کار آقای دکتر قالیباف در شهرداری تهران، اظهار کرد: مترو قبل از حضور ایشان با 5/36 کیلومتر خط درون شهری، 5/42 کیلومتر خط برون شهری، 37 ایستگاه و 372 دستگاه واگن، روزانه تنها 660 هزار مسافر را جابه‌جا می‌کرد اما امروز مترو مجموعاً با 152 کیلومتر خط، 85 ایستگاه و 1100 دستگاه واگن، روزانه بالغ بر سه میلیون مسافر را در اقصی نقاط شهر جابه‌جا می‌کند.

 مهندس تشکری هاشمی با اعلام این که در حال حاضر بالاترین حجم عملیات عمرانی مترو در گستره وسیعی از تهران بزرگ در دست انجام است، تصریح کرد: امروز سه خط مترو به صورت هم زمان با استفاده از پیشرفته ترین فن آوری های روز دنیا در دست ساخت است و در صورتی که منابع مالی مورد نیاز تأمین شود، این خطوط در موعد مقرر مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

 وی از احداث خطوط ویژه برای تردد اتوبوس های تندرو که هم زمان استفاده از آن ها برای نیروهای امداد و نجات از جمله خودروهای آتش نشانی و آمبولانس نیز امکان پذیر است، خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر این، توسعه پارکینگ‏های مکانیزه در سطح شهر از جمله احداث یک پارکینگ بزرگ در محدوده میدان شمشیری را در دستور کار خود در سال جدید قرار داده‏ایم.

 تفقد مقام معظم رهبری بزرگ ترین سرمایه مدیریت شهری است

 معاون شهردار تهران با اشاره به این که توسعه متروی تهران به الگویی مثال ‏زدنی در زمینه گسترش زیرساخت‌های حمل و نقلی در سراسر کشور تبدیل شده، اظهار کرد: تفقد مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و تجلیل معظم له از اهتمام شهرداری تهران در جهت گسترش مترو به عنوان اقدامی برجسته، بزرگ‌ترین سرمایه برای دست اندرکاران مدیریت شهری پایتخت محسوب می شود.

 مهندس تشکری هاشمی با بیان این که تردد سه میلیون دستگاه خودروی شخصی در تهران با مصرف روزانه 13 میلیون لیتر بنزین و علاوه بر آن مصرف میلیون ها لیتر گازوییل، خسارات ‏ هنگفتی به اقتصاد ملی و محیط زیست وارد می‏کند، تصریح کرد: مترو، مهم‏ترین راهکار‏ مشکل راهبندان و آلودگی هواست و سرمایه‏گذاری در توسعه مترو در واقع نوعی صرفه جویی است.

 وی از توسعه خطوط اتوبوس‌های تندرو هماهنگ با اهداف برنامه‏ریزی شده خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر در تهران 158 کیلومتر خط تندرو احداث شده و با افتتاح خطوط 8 و 9 که هر دو سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفتند، در سال 92 موفق به جابه‏جایی بیش از یک میلیارد و 300 میلیون مسافر از طریق اتوبوسرانی تهران شدیم که رکوردی ارزشمند محسوب می شود.

 ورود 420 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی تهران

 معاون شهردار تهران با اشاره به این که اولین دست‏آورد احداث خطوط اتوبوس‌های تندرو افزایش سرعت جابه‏جایی شهروندان است، اظهار کرد: در سال جدید، 34 کیلومتر خط جدید به خطوط اتوبوس های تندرو افزوده می شود و ضمن ایجاد زیرساخت‏ لازم به منظور ورود اتوبوس‏های برقی و هیبریدی، 420 دستگاه اتوبوس جدید نیز وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران خواهد شد.

 مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در طرح جامع حمل ‌و نقل و ترافیک پایتخت، تقویت ناوگان اتوبوسرانی مورد تأکید قرار گرفته، تصریح کرد: در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، نوسازی 550 دستگاه اتوبوس فرسوده در اولویت برنامه‏های خود قرار داده ایم تا با کمک صنعتگران داخلی، این اتوبوس ها را بازسازی کرده و آن ها را به ناوگان اتوبوسرانی تهران باز گردانیم.

وی از تجهیز کامل ناوگان اتوبوسرانی تهران به تکنولوژی هوشمند به عنوان یکی از گام‌های مدیریت شهری بر پایه افق چشم‌انداز تعیین شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک پایتخت خبر داد و اضافه کرد: تمام اتوبوس‌های تهران به سیستم جی‌پی‌اس مجهز شده‌اند که با استفاده از این تجهیزات، هر روز کل مسیرهای عبور و مرور ناوگان اتوبوسرانی کنترل می شود.

 دسترسی پیامکی به اطلاعات ناوگان اتوبوسرانی تهران

 معاون شهردار تهران با اشاره این که در گذشته یکی از مشکلات مسافران ناوگان اتوبوسرانی‌ عدم اطلاع ایشان از برنامه زمانی حرکت اتوبوس‌ها بود، اظهار کرد: در حال حاضر این امکان برای تمامی شهروندان فراهم شده تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود در خصوص زمان ورود اتوبوس‌ به هر ایستگاه را به راحتی از طریق تابلوهای اطلاع‌رسانی و وب کیوسک‌ها به دست آورند.

 مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در کنار سامانه مسیریآب، امکان دسترسی به این اطلاعات از طریق پیامک نیز وجود دارد، تصریح کرد: شهروندان با ارسال پیام کوتاه حاوی کد مسیر و ایستگاه مورد نظر به شماره 2000111 می‌توانند اطلاعات مربوط به ورود اتوبوس‌ به ایستگاهی که در آن قرار دارند را دریافت نمایند.

 وی از راه‏اندازی ناوگان حمل و نقل عمومی ویژه جانبازان و معلولان خبر داد و اضافه کرد: به این منظور 60 دستگاه خودروی ون به همراه 23 دستگاه اتوبوس مناسب‏سازی شده برای تسهیل در تردد این عزیزان در سطح شهر به کار گرفته شده و در تلاش هستیم تا با همکاری شرکت های حمل و نقلی بتوانیم خدمات‏رسانی به این قشر از جامعه را بیش از پیش گسترش دهیم.

 جانبازان و معلولان در اولویت برنامه های حمل و نقلی

 معاون شهردار تهران با اشاره این که جانبازان و معلولان در برنامه‏های حوزه حمل و نقل و ترافیک از اولویت ویژه ای برخوردارند، اظهار کرد: با مناسب‏سازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی در تلاش هستیم تا شرایطی را فراهم کنیم که این قشر به راحتی در شهر تردد کنند، ضمن این که ‏پایانه جانبازان و معلولان با شماره تلفن چهار رقمی 6305 در خدمت این عزیزان قرار دارد.

 مهندس تشکری هاشمی با بیان این که سامانه‌های هوشمند در شبکه‌ حمل و نقل یکپارچه تهران از اهمیت بالایی برخوردارند، تصریح کرد: امروزه مدیریت ترافیک تهران با چهار هزار کیلومتر معابر شهری و 800 کیلومتر بزرگراه و رمپ و لوپ‏های بزرگراهی و نیز 12 میلیون جمعیت در ساعات روز و تردد سه میلیون دستگاه خودرو با استفاده از روش‏های سنتی امکان‏پذیر نیست.

 وی تجهیز تقاطع‌های تهران به سامانه های هوشمند کنترل ترافیک را از جمله اقدامات مدیریت شهری به منظور سامان بخشی به تردد در معابر شهری طی سال‏های اخیر بر شمرد و اضافه کرد: اجرای این سیستم ها که توسعه آن را در سال جدید نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار داده ایم، می‌تواند جریان ترافیک را به صورت هوشمند کنترل کند.

 استفاده از اساتید علوم انسانی در فرهنگ سازی ترافیک

 معاون شهردار تهران با اشاره به این که سامانه‌های هوشمند کنترل ترافیک در 8 سال اخیر بسیار گسترش یافته اند، اظهار کرد: تهران تا سال 84 تنها یک صد کیلومتر فیبر نوری داشت، در صورتی که در حال حاضر این رقم به یک هزار کیلومتر افزایش یافته و علاوه بر این یک هزار دستگاه دوربین نظارت تصویری نیز جریان ترافیک تهران را به صورت هوشمند کنترل می کنند.

 مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در حال حاضر 400 تقاطع تهران و معابر ورود و خروج از محدوده طرح ترافیک توسط سیستم های هوشمند مدیریت می‏شود، تصریح کرد: تا کنون موفق به نصب 122 دستگاه دوربین کنترل سرعت در بزرگراه‌ها شده ایم که با ثبت سرعت غیر مجاز، سبب کاهش چشمگیر میزان تلفات جانی و مالی ناشی از حوادث و سوانح رانندگی شده اند.

 وی اهمیت و ضرورت ارتقای فرهنگ ترافیک و بهبود رفتارهای ترافیکی در سطح جامعه را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: در این راستا با استفاده از مشورت اساتید و بزرگان حوزه های علوم انسانی و اجتماعی، جامعه شناسی، روان شناسی، اطلاع رسانی و آموزش، در تلاش هستیم تا فرهنگ سازی در این حوزه را علاوه بر کودکان و نوجوانان، به دیگر اقشار جامعه نیز تسری دهیم.

 باز تعریف برنامه های حمل و نقلی بر اساس نام گذاری سال 93

 معاون شهردار تهران با اشاره به این که به منظور توسعه حمل‌ و‌ نقل عمومی از طریق شناسایی و به کارگیری ظرفیت‏های موجود جهت دسترسی به حداکثر توان در حوزه حمل ‌و‌ نقل و ترافیک گام بر ‌خواهیم داشت، اظهار کرد: تقویت فرهنگ جهادی، اصلی‌ترین سیاست راهبردی مدیریت شهری و به تأسی از آن، مهم ترین راهبرد حوزه حمل‌ و‌ نقل و ترافیک در سال 93 است.

 مهندس تشکری هاشمی با بیان این که به منظور تقویت این سیاست، نسبت به تبیین ویژگی های اقتصاد مقاومتی و تحقق آن در حوزه حمل و نقل و ترافیک اقدام خواهیم کرد، تصریح کرد: در راستای رسیدن به این هدف مهم نیازمند همکاری تمام نهادها و همراهی مردم عزیزمان هستیم، چرا که با تفکر بخشی و جزیره‏ای نمی توانیم مشکل ترافیک تهران را برطرف کنیم.

 وی در پایان با تأکید بر نام گذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تحت عنوان «اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی» خاطرنشان کرد: تمام برنامه های مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک بر اساس این تدبیر راهبردی معظم له باز تعریف و اجرا خواهد شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: