جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 19 آذر 1393     
نظر رئیس سیا درباره گزارش سنا

تسنیم: رئیس سیا در واکنش به گزارش سنای آمریکا درباره شکنجه و روش‌های بازجویی در سیا گفته است که قصورهایی شده و سیا اشتباهاتی کرده است ولی سر موضوعات کلیدی و اساسی با سنا اختلاف داریم.

«جان برنان» رئیس سازمان جاسوسی آمریکا «سیا» با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به گزارش سنای آمریکا درباره شکنجه و روش‌های بازجویی در سیا گفته است که قصورهایی در این باره شده و سیا اشتباهاتی کرده است ولی سر موضوعات کلیدی و اساسی با سنا اختلاف داریم.

در همین رابطه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای به گزارش منتشر شده سنای آمریکا درباره شکنجه در این کشور واکنش نشان داد.

وی گفت: از موقعی که رئیس جمهور شدم به صراحت شکنجه را ممنوع کردم. از اختیاراتم به عنوان رئیس جمهور استفاده خواهم کرد تا این اطمینان حاصل شود که ما هرگز به آن روش ها (شکنجه‌های سیا) بازنگردیم.

اوباما در این بیانیه می‌افزاید: گزارش سنا بر این دیدگاه ما تاکید دارد که شکنجه‌های خشن با ارزش های ما به عنوان یک ملت سازگار نیستند. امیدوارم گزارش سنا بتواند به ما کمک کند تا این اقدامات شکنجه در همان گذشته که به آن تعلق دارند، باقی بمانند.

رئیس جمهور‌ آمریکا ادامه داد: آمریکایی دیگر به دولت مانند گذشته اعتماد ندارند.

دایان فاینستاین، رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا و سناتور کالیفرنیا که سرپرستی تهیه این گزارش را برعهده دارد، نیز در جلسه امروز سنا گفت: گزارش پانصد و چند صفحه‌ای درباره عملکرد سیا طی 5 و نیم سال منتشر شد. این گزارش اقدام سیا در خارج از امریکا را در بکارگیری مخفیانه اقدامات خشونت‌آمیز در حین بازجویی است.

وی افزود: افرادی خواهند بود که از این استفاده خواهند کرد تا اقدامات شرورانه خود را (علیه آمریکا) توجیه کنند. این گزارش خیلی مهم است. کارهای رسانه‌های برای زیر سوال بردن این گزارش انجام شد.

خانم فاینستاین گفت: این گزارش نشان می دهد که اقدامات سیا در یک دهه قبل لکه‌ای تاریک برای ارزش های ما و در تاریخ ما هستند. برخی افراد در سازمان سیا برای طراحی، اجرا و مدیریت این اقدامات مسئول هستند. گزارش نهایی ما توسط دو حزب تایید شد.

این گزارش جزییات تعامل سیا با کاخ سفید، وزارت دفاع و کمیته اطلاعات سنا را شامل می‌شود. اکثر کمیته اطلاعات سنا بارها این اسناد ارائه شده توسط سیا را بررسی کردند.

برای تهیه این گزارش، 6.3 میلیون سند بررسی شده که از دلایل صحت و دقت این گزارش است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: