جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 18 آذر 1393     
ایجاد پارک های ترافیک در راستای توسعه فرهنگ ترافیک در تهران

به گزارش  گروه حمل و نقل ترافیک  شهری شهرداری نیوز، معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت :  توجه به آموزش و فرهنگ ترافیک از سالهای قبل در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیش بینی و در این راستا فعالیت های زیادی در بخش های مختلف صورت گرفته است یکی از این بخش ها آموزش رفتارهای صحیح ترافیکی به کودکان بواسطه ایجاد پارک های ترافیک در تهران است که  خوشبختانه الگوهایی از این پارک ها در سایر شهرهای کشور به بهره برداری رسیده است.

به گزارش خبر نگار شهرداری نیوز ، شهرام جباری زادگان در برنامه زنده رادیو ایران با محوریت فرهنگ ترافیک گفت : در این پارک های ترافیک به صورت عملی و نطری مباحث ترافیکی به کودکان آموزش داده می شود البته آموزش هابی که در حوزه ترافیک ارائه می شود تنها به کودکان معطوف نمی شود بلکه در این راستا مراجعه به مدارس و اجرای نمایش هایی  در خصوص فرهنگ ترافیک و تولید و عرضه محصولات آموزشی و کمک آموزشی برای بچه ها  نیز از دیگر اقدامات این معاونت در حوزه فرهنگ ترافیک است.

وی افزود : در واقع آموزش های که در حوزه رفتارهای ترافیکی توسط معاونت آموزش حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران صورت می گیرد به صورت میدانی ، عملی و رسانه ای است .

وی افزود : هم اکنون حدود 13 پارک ترافیک در تهران وجود دارد و تمام کودکان شهر در طول 6 سال تحصیل قطعا به این پارک ها مراجعه کردند ضمن اینکه در این راستا  80 هزار راننده تاکسی و قریب به 10 هزار راننده اتوبوس از این آموزش ها بهره مند شده اند.

وی تصریح کرد : آموزش حرفه ای رانندگان اتوبوسرانی ،  سرویس مدارس و تاکسیرانی شهر تهران نیز  از جمله گروه هایی هستند که به صورت تخصصی و حرفه ای توسط این معاونت تحت آموزش های مربوط با نوع رانندگی و رفتار با مسافر  قرار می گیرند.

معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین به وضعیت فرهنگ ترافیکی در تهران و مطلوبیت در این حوزه پرداخت و گفت : به نظر می رسد از دو منظر باید به وضعیت فرهنگ ترافیک در تهران نگاه شود زیرا اگر مقایسه ای با یک دهه و یا دو دهه قبل در حوزه فرهنگ ترافیک صورت گیرد با اطمینان باید اعلام نمود که وضعیت فرهنگ ترافیک نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

جباری زادگان با اشاره به اینکه معتقدم مباحث فرهنگی کمیت پذیر نیستند افزود : آمار تصادفات در سال جاری در مقایسه با سالهای قبل شاید شاهد خوبی در زمینه بهبود وضعیت فرهنگ ترافیک در تهران باشد چنانچه در یک دهه قبل تعداد افرادی که در اثر تصادفات رانندگی در تهران کشته می شدند 1600 نفر در سال بود و امسال می توان امیدوار بود که این تعداد به زیر 800 نفر کاهش یابد. و این حاکی از آن است که  بیش از 50  درصد تصادفات منجر به فوت در تهران در طول یک دهه قبل تا کنون به دلیل بهبود فرهنگ ترافیک در تهران کاهش یافته است.

وی همچنین فرهنگ بستن کمربند ایمنی در خودروها اشاره کرد و گفت : در چند سال قبل اگر سرنشین خودرویی کمر بند ایمنی را می بست به عنوان حرکتی لوکس محسوب می شد اما خوشبختانه با فرهنگ سازی که صورت گرفت امروز این اقدام به فرهنگ تبدیل شده و اگر راننده و یا سرنشین خودرویی کمر بند ایمنی را نبندد نگاه ویژه ای از سوی شهروندان به وی خواهد شد.

وی گفت : در صورتی که این تغییر نگاه در سایر حوزه های شهری تسری یابد می توان امیدوار بود که تغییرات خوبی در حوزه فرهنگ ترافیک در تهران صورت گیرد زیرا نباید فراموش کرد که همچنان جای کار زیادی در این حوزه وجود دارد.

جباری زادگان با اشاره به اینکه همچنان وضعیت مطلوبی در حوزه فرهنگ ترافیک در تهران وجود ندارد افزود : در مجموع باید  به وضعیت فرهنگ ترافیکی در تهران در مقایسه با 10 سال گذشته نمره بهتری داده شود. داد

 وی همچنین به تاثیر توسعه حمل و نقل عمومی در بهبود رفتارهای صحیح ترافیک در تهران اشاره کرد و گفت : امروز خطوط مترو و اتوبوسرانی و اصولا ناوگان حمل و نقل عمومی تهران کفایت استقبال شهروندان را نمی دهد و کررا در خصوص کمبودهایی که در این حوزه وجود دارد سخن گفته شده است  امروز کمتر از 6 هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل تهران تردد دارد در حالی که با توجه به نیازی که در این بخش وجود دارد باید ناوگان اتوبوسرانی تهران  به 11 هزار دستگاه اتوبوس افزایش یابد.

وی همچنین به عدم بازدارندگی لازم در قوانین در کاهش جرایم رانندگی اشاره کرد و گفت :  متاسفانه قوانین ما از بازندارنده لازم برخوردار نیست البته نباید برای کاهش جریم صرفا از جریمه های نقدی استفاده شود بلکه مانند بسیاری از کشورها باید تنبیهات بسیار سخت و جدی برای متخلفین از قوانین در نظر گرفته شود تا  شخص جرات تخلف را نداشته باشد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: