جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 17 آذر 1393     
بیش از 70درصد فاضلاب تهران به حال خود رها می شود

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران از سطح بندی مناطق 22 گانه شهر تهران بر اساس شاخص های اصلی محیط زیست خبر داد و گفت: پایش مستمر شاخص های اصلی محیط زیست در شهر تهران انجام می شود.

علی محمد شاعری رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران با اعلام این خبر گفت: ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در یک سال گذشته با انجام پایش های مستمر بر روی شاخص های اصلی محیط زیست شهری نسبت به سطح بندی وضعیت مناطق 22 گانه اقدام کرده است، به طوری که هم اکنون مناطق شهری به 4 سطح مطلوب، خوب، متوسط و ضعیف طبقه بندی می شوند.

وی افزود: هم اکنون طبق آخرین پایش های انجام شده وضعيت محيط زيست 3 منطقه مطلوب، 10 منطقه در وضعیت خوب ، 6 منطقه در وضعیت متوسط و 3 منطقه در رده ضعیف قرار دارند .

شاعری با اشاره به اینکه این پایش ها براساس اطلاعات به دست آمده از دستگاه های اجرایی دولتی و شهرداری تهران انجام شده است، تصریح کرد: هدف اصلی از سطح بندی مناطق پایتخت، ارائه هشدارهای لازم به مسوولان درخصوص وضعیت محیط زیست شهری و پیشگیری از بحران های زیست محیطی و کنترل و مدیریت عوامل مخرب و منابع آلاینده است.

وی اضافه کرد: البته این پایش اهداف دیگری از جمله کاهش هزینه های تحمیلی زیست محیطی ، قضاوت درست و علمی از وضعیت و روند محیط زیست شهری و به طور کلی کنترل و مدیریت وضعیت محیط زیست شهری با داشتن اطلاعات به روز و لحظه ای دارد.

*بررسی 23 شاخص زیست محیطی در پایش مستمر مناطق شهری

شاعری با بیان اینکه 23 شاخص محیط زیستی برای انجام این سطح بندی مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی خاک، آلودگی صوت، آلودگی بصری، وضعیت تصفیه فاضلاب در بیمارستان ها، سرانه مصرف آب، سرانه فضای سبز، وضعیت تنوع زیستی، سرانه تولید پسماند خانگی، درصد تفکیک پسماندها در مبدا، درصد جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری و درصد سطح شبکه جمع آوری فاضلاب شهری از جمله شاخص های محیط زیستی است که در این پایش مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته وی ارزیابی و پایش یک فرآیند و جریان مستمر و ادامه دار است که به صورت لحظه ای و آنلاین انجام می شود.

*جلوگیری از خسارتهای زیست محیطی با اطلاع از وضعیت شاخصها

شاعری اظهار کرد: لازم است که شهری مانند تهران به صورت لحظه ای در حوزه محیط زیست پایش شود و در دنیای امروز، مهمترین ابزار مدیریت شهری اطلاع از وضعیت شاخصهای زیست محیطی است و دستگاههای اجرایی می توانند با اطلاع از چگونگی وضعیت ، از بسیاری خسارتهای زیست محیطی جلوگیری کنند. وی بیان داشت: در سال جاری بر اساس پایش های انجام شده ، توجه به موضوع تصفیه و بازچرخانی فاضلاب ، کنترل منابع آلاینده بیمارستانها و همچنین الزام رعایت مباحث زیست محیطی در ارائه پایان کار ساختمانی به صورت جدی تر در دستور کار قرار گرفت و پیگیری می شود.

*پیشنهاد راه اندازی مرکز پایش و مانیتورینگ محیط زیست شهری پایتخت

وی در ادامه گفت: مرکز پایش و مانیتورینگ محیط زیست شهری پایتخت باید همانند سایر کلانشهرهای دنیا به صورت مجهز راه اندازی شود تا با انجام پایش های لحظه ای و آنلاین از بروز خسارتهای احتمالی جلوگیری کند.

شاعری با بیان اینکه شهرداری یکسری وظیفه ذاتی مانند توسعه حمل و نقل عمومی، فضای سبز شهری ، اجرای پروژه های عمرانی ، استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر ، کنترل محدوده طرح ترافیک با سیستم های مکانیزه و هوشمند و ... دارد بیان داشت: برخی از اقدامات از جمله تصفیه فاضلاب شهری، استانداردسازی سوخت، واردات خودروهای پاک ، پسماندهای بیمارستانی و ویژه ، ساماندهی صنایع آلاینده و ... نیز وجود دارد که جز وظایف شهرداری نیست اما این مجموعه به دستگاههای متولی در این زمینه کمک می کند تا این اقدامات به نحو مطلوبی انجام شده و از آلودگی محیط زیستی جلوگیری شود.

*اجرای بزرگترین پروژه فاضلاب شهری در شمال غرب تهران

 

وی از اجرای بزرگترین پروژه فاضلاب شهری در منطقه 22 تهران خبر داد و گفت: این پروژه هم اکنون با همکاری وزارت نیرو و شهرداری تهران در حال اجراست.

شاعری با تاکید بر اینکه شهرداری تهران همکاری نزدیکی با شرکت آبفا در زمینه فاضلاب شهری دارد افزود: در زمینه توسعه انرژی های نو همکاری جدیدی را با وزارت نیرو آغاز کردیم و در شمال تهران نیز با همکاری وزارت جهاد كشاورزي ، سازمان جنگلها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست از تخریب ارتفاعات جلوگیری خواهيم كرد.

وی با بیان اینکه شهرداران مناطق تلاششان بر این است که پیوستهای زیست محیطی را در تمامی پروژه های خود لحاظ، گفت: ستاد محیط زیست داشتن پیوست زیست محیطی را برای تمامی پروژه ها الزامی کرده است و تمامی پروژه های شهر تهران دارای پیوست زیست محیطی است.

شاعری اضافه کرد: شهرداری تهران بهبود رفتارهای زیست محیطی شهروندان را جز اولویت های اول خود اعلام کرده و عمده احکام 5 ساله دوم شهرداری تهران نیز مربوط به حفظ محیط زیست است.

*مدیریت یکپارچه بهره وری کار را بالا می برد/ضرورت واگذاری اقدامات اجرايي و تصدي گري محيط زيست شهري به شهرداري ها

وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که در صورتی مباحث محیط زیست شهری به صورت علمی و فنی مدیریت می شود که این مدیریت یک مدیریت یکپارچه و مشخص باشد، به عبارتی تنها یک متولی مسوول مدیریت مباحث محیط زیست شهري شود.

شاعری با تاکید بر اینکه مدیریت یکپارچه بهره وری کار را بالا می برد، اظهار داشت: هم اکنون در معضل آلودگی هوا 15 سازمان و وزارتخانه مسئولند که هماهنگی با آنها برای رسیدن به یک نتیجه واحد و اجرای یک برنامه مدون کاری بسیار سخت و دشوار است.

وی گفت: بر اساس قانون باید امور تصدی گری دولت کاهش یافته و به سازمان های غیردولتی و موسسات عمومی مانند شهرداری ها واگذار شود و تجربه سایر شهرهای دنیا نشان داده که این امر می تواند موجب اجرای موفق فعالیت ها شود. شاعری ادامه داد: در حال حاضر رضایت مردم از فعالیت هایی که در شهر تهران با مدیریت شهرداری انجام می شود بیشتر است و باید به سمت واگذاری اقدامات اجرایی به دولت های محلی که همان شهرداری ها هستند پیش برویم.

وی خاطر نشان کرد: وظیفه دولت نظارت بر اجرای درست فعالیتهاست و اقدامات اجرایی محیط زیست شهری باید به دست شهرداری ها سپرده شود.

آلودگی هوا و بحران آب و مصرف بي رويه انرژي مهمترین معضلات زیست محیطی شهر تهران/بیش از 70 درصد فاضلاب تهران تصفیه نمی شود

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران با اشاره به مهمترین معضلات زیست محیطی شهر تهران گفت: در حال حاضر آلودگی هوا، بحران آب،ترافیک ، سروصدا ، تغییرات آب و هوایی و کاهش تنوع زیستی از مهمترین معضلات زیست محیطی پایتخت است.

وی با اشاره به اینکه تنها 25 درصد فاضلاب شهر تهران تصفیه می شود، بیان کرد: بیش از 70 درصد فاضلاب شهر تهران به حال خود رها شده و اراضی کشاورزی و منابع زیرزمینی را آلوده می کند.

شاعری همچنین گفت: آلودگی صوت در اطراف فرودگاه مهر آباد بیش از دو برابر حد مجاز است و ما امیدواریم که با مشارکت شهروندان و دولت تمامی بحران های زیست محیطی شهر کنترل و مدیریت شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: