جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 17 آذر 1393     
ناگزیر هستیم اقتصاد بدون نفت را تجربه کنیم

به گزارش شهرداری نیوز، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران درمراسم افتتاحیه نشست روسای شورای اسلامی و شهرداران کلانشهرهای کشور گفت: زمان آن فرارسیده که مجموعه مدیریت محلی و مدیریت شهری در سراسر کشور یک چاره اندیشی و تدبیر جدی برای آینده خودشان داشته باشد.

محمد باقر قالیباف در این جلسه گفت: البته این موضوع در کشور ما تنها برای مدیریت محلی نیست چرا که این شرایط برای مدیریت ملی نیز وجود دارد. نزدیک به 100 سال است که کشور ما اداره، برنامه و پیشرفت خود را - درست یا غلط - به سرنوشت نفت گره زده و همه برنامه های خود را با تکیه بر نفت بسته است.

شهردار پایتخت خاطرنشان کرد: سوابق نشان می دهد در قبل و بعد از انقلاب هر زمانی بیشتر شعار دادیم که از نفت فاصله بگیریم، وابستگی بیشتری به نفت پیدا کرده ایم. البته ما منکر این نعمت بزرگ الهی در کشور به عنوان یک ابزار و ظرفیت برای توسعه و پیشرفت نیستیم اما تجربه نشان داده است که این موضوع به جای فراهم کردن فرصت برای کشور ما نسبت به بقیه کشورهای همطراز و هم سطح، چالش ایجاد کرده است. تا جایی که امروز دشمنان کمربسته نظام اسلامی از این ظرفیت به عنوان یک ابزار و اهرم برای از پا درآوردن نظام اسلامی استفاده می کنند.

شهردار تهران یادآور شد: ما در یک نقطه ای قرار گرفته ایم که ناگزیر هستیم اقتصاد بدون نفت را تجربه کنیم و به عنوان یک شهروند از این باب خوشحال هستم چرا که به این ترتیب فرصت آن فراهم می شود تا ما مدیران در کشور کمر همت ببندیم و با همان رویکرد اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم تا به اقتصاد بدون نفت برسیم.

وی افزود: بعد از پایان جنگ تحمیلی به واسطه مسئولیت هایی که داشتم همواره مسایل اقتصادی و توسعه کشور را رصد می کردم. اگر به اسناد برگردیم شاهد هستیم که کشور ما در یک مقطع رشد صنعتی دو رقمی را در یک دوره 14 ماهه تجربه کرده است و آن هم درست در اوایل دهه هشتاد و زمانی بود که قیمت نفت به پائین ترین سطح ممکن خودش رسید. از این جهت به دلیل پیش آمدن این ضرورت، کشور در تصمیم گیری و سیاست گذاری به این موضوع دقت کرد و رشد متوسط کشور از حدود 5.5 درصد در حوزه صنعت، دو رقمی شد. این ظرفیت در کشور وجود داد اما مهم این است که باور ما یک باور درون زا و نه بیرون زا باشد.

قالیباف با تاکید بر اینکه بدون شک راهی جز تکیه بر ظرفیت های خودمان در درون کشور نداریم، گفت: حتما باید سیاست ها، برنامه ها، قوانین و مقررات کاملا به دور از تکیه بر نفت بسته شود و تنها راه آن نیز تکیه بر مردم و اقتصاد مردمی است که ریشه و اساس اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از رانت و رانت بازی است.

شهردار تهران ابراز داشت: به نظر می رسد در این سیاست ها، برنامه ها، مقررات و رویکردهای جدید، دولت باید با همه وجودش درک کند که وقت آن رسیده است تا یک تقسیم جدی در حوزه تفکیک کارهای ملی و محلی و تفکیک امورات تولی گری و تصدی گری در کشور انجام دهد. در غیر این صورت اقتصاد مقاومتی و ظرفیت های درون زایی هرگز اتفاق نمی افتد.

وی تاکید کرد: دلیلی ندارد درباره بسیاری از موضوعات در سطح ملی تصمیم گیری شود بلکه کارهای خدماتی در هر حجم، گستردگی و بزرگی باید واگذار شود، آن هم در کشوری که بالغ بر 70 درصد جمعیت آن شهرنشین هستند. بنابراین طبیعتا باید این موضوعات به مدیریت های محلی که همین مدیریت های شهری هستند، واگذار شود تا مدیریت های محلی با یک منطق نسبت به خدمات، هزینه و درآمد پیش روند چرا که دولت توان اداره این مسایل را ندارد.

قالیباف در ادامه تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد که مرتب چنگ بزنند، از جیب همین حداقل شهرداری ها بردارند و دوباره مسایل را متمرکز کنند، در واقع این مسیر همان بیراهه گذشته است و وضعیت بدتر از گذشته می شود. بنابر این باید اجازه دهیم تا در سطوح محلی تصمیم گیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ما در یک شرایط بسیار خاص قرار داریم، گفت: از یک سو در شرایط جهانی فشارها و تهدید ها وجود دارد و از سوی دیگر در حوزه داخلی نیز هم اکنون برنامه ششم توسعه در دست تدوین است و این برنامه حتما باید با این رویکرد نوشته شود. البته دولت کلیت این بحث را قبول دارد و همانطور که اخیرا ریاست محترم جمهوری نکاتی را اشاره کردند، مرکزیت نیز در بالا با اصل آن موافق است.

 

شهردار تهران با اشاره به تقدیم لایجه بودجه سال1394 کل کشور به مجلس شورای اسلامی، عنوان داشت: متاسفانه برخی رویکردهایی که در بودجه آمده است از این رویکرد کلی تبعیت نمی کند و اگر این موضوع را در مجلس اصلاح نکنیم حتما دچار مشکلاتی خواهیم شد چرا که چند سال آینده برای همه ما در دولت و شهرداری ها سال سختی است.

قالیباف همچنین حمل و نقل عمومی را رکن رکین هر کشوری دانست و گفت: هنوز کشورهای پیشرفته دنیا که اقتصاد اول و دوم را در اختیار دارند، یارانه جدی به حمل و نقل می دهند اما شهرداری ها سه - چهار سال است که از حداقل یارانه حمل و نقل محروم هستند که روزی جامعه تبعات این موضوع را در بر خواهد گرفت.

وی تنظیم برنامه ششم توسعه و بودجه سال 1394 را نقطه عطفی در مقطع فعلی توصیف کرد و گفت: باید این موارد را اصلاح کنیم به نحوی که دولت به امورات حاکمیتی و تولی گری و مدیریت های شهری نیز به امورات خدماتی، تصدی گری، تولید خدمات ارزان با کمک مردم و خرید خدمت ارزان بنا به شرایط جغرافیایی خود اقدام کنند تا به سمت درآمد پایدار برویم.

شهردار تهران در ادامه بر ضرورت تعریف عوارض و مالیات های ملی و محلی تاکید و بیان کرد: گاهی مساوات را با عدالت اشتباه می گیریم . همانطور که در سال86 روزی در شورای شهر تهران یک شهر درجه دو استان فارس را مثال زدم که قیمت بلیط اتوبوس دراین شهر 100 تومان بود اما در شهر تهران قیمت بلیط برای همه مردم 20 تومان بود. نکته جالب توجه اینجا بود که پول چاپ بلیط کاغذی و کارگران توزیع کننده این بلیط ها سالی 5 میلیارد هزینه داشت و پولی که از بلیط برمی گشت 6 میلیارد بود. در آن زمان می گفتیم حداقل اتوبوس را رایگان کنید تا مردم صلواتی سوار شوند! البته توانستیم با سیاست های گام به گام شرایط را به نقطه امروز برسانیم اما هم اکنون باز هم متوقف شدیم.

محمدباقرقالیباف تاکید کرد: در شهر تهران حتما اقشاری داریم که باید حمل و نقل عمومی را به صورت رایگان استفاده کنند و حتما اقشاری وجود دارند که باید 50 درصد قیمت بلیط را پرداخت کنند اما از دیگر سو حتما اقشاری داریم که باید 100 درصد پول بلیط را بدهند. با این وجود چرا این تفکیک را انجام نمی دهیم، آیا مدیریت، تکنولوژی و فهم آن را نداریم؟ همه این موارد را در اختیار داریم اما گاهی رفتارهای سیاسی در تصمیم گیری ها مانع از آن می شود که یک تصمیم درست را به نفع مردم بگیریم. طبیعتا کسی که این توان اقتصادی را دارد تا همه هزینه های حمل و نقل عمومی را پرداخت کند، باید آن را بپردازد و کسی که واقعا این توان را ندارد باید 100 درصد به صورت رایگان سوار وسایل حمل و نقل عمومی شود و همین 30 درصد را نیز از او نگیریم. بدون شک این امر هم رضای خدا و هم رضای خلق خدا را در پی دارد.

به گفته شهردار تهران در هر شهری باید بنا به شرایط خود آن شهر تصمیم گیری شود و نمی توان این گونه موارد را با یک بخشنامه از مرکز و دولت برای همه شهرهای کشور تعیین تکلیف کرد.

وی افزود: همانطور که مجموعه مدیریت شهری خودش را مکلف می داند تا در حوزه نگهداشت لحظه ای غفلت نکند، این بحث در مقطع فعلی همچون توجه به نگهداشت شهر است، بدین معنی که همه شهرداران و روسای شورای اسلامی شهر با تمام قوا باید پای این موضوع بایستند و آن را پیش ببرند. در غیر این صورت دیر یا زود از پا در خواهیم آمد و چرخه پیشرفت موقف می شود که این موضوع همان خواست دشمن است.

قالیباف تصریح کرد: با اطمینان تاکید می کنم که این رویکرد و کلیت مورد نظر و تاکید دولت هم قرار دارد اما به نظر می رسد که در بخش ها، بدنه ها و لایه های بعدی در حوزه مدیریت محلی و سطح ملی، افرادی به خاطر حمیت های قسمتی و شغلی همراه این موضوع نیستند و ممکن است با سختی در این مسیر حرکت کنیم. از این رو باید دست به دست هم دهیم تا این مسیر را به طور جدی پیش ببریم.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: عزیزان در دولت این باور را داشته باشند که پیشرفت، اقتصاد مقاومتی و نگاه درون زا از پائین به بالا اتفاق می افتد و هر امری از بالا به پائین محکوم به شکست و عدم موفقیت است.

وی تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری در مدیریت شهری نیازمند این هستیم که حتی اختلاف سلیقه ها و برخی چالش های تخصصی را کنار بگذاریم و همه به صورت یکپارجه متوجه و متمرکز این بحث شویم در غیر این صورت تجربه تلخی در تاریخ مدیریت شهری خواهیم داشت.

 

قالیباف همچنین گفت: هنوز کسانی هستند که به طور جدی اعتقاد به کار شوراها در مدیریت شهری ندارند اما اساس رویکرد مردمی، نگاه انقلاب و مردم سالاری این است که امورات مردم در دست مردم قرار داشته باشد و تبلور امورات روزانه، هفتگی و ماهانه مردم نیز شوراها هستند. بنابر این باید منسجم عمل کنیم تا آسیبی به این تجربه 10 ساله نخورد.

شهردار تهران تاکید کرد: تاکنون سه دوره با شورای اسلامی شهر تهران کار کرده ایم و در این میان هیچ شورایی از جهت تخصصی، سیاسی و حوزه نفوذ از شورای شهر تهران قوی تر و سیاسی تر نبوده اما همیشه با صراحت اعلام کرده ام که هیچ گاه با شورای شهر دچار چالش نشده ایم. همین امروز با توجه به اینکه دو - سه گرایش جدی در شورای شهر تهران وجود دارد اما همه اعضا در موضوعات متمرکز هستند. به طور طبیعی سه چهار ماه نخست برای ایجاد هماهنگی زمان برد اما امروز به صورت منسجم حرکت می کنیم و این انسجام باید تا آخرین لایه های شوراها و شهرداری ها در سراسر کشور برود.

وی گفت: امروز در شهر تهران به صورت منسجم حرکت می کنیم و به عنوان یک خدمتگزار در شهر تهران امکان ندارد موضوعی با شورا داشته باشیم که این موضوع حل نشود. این فضا را باید در همه شهرها پیش ببریم چرا که بستر موفقیت ما در تفکیک کار ملی و محلی همین موضوع است.

شهردار تهران تاکید کرد: بعد از یک دهه تجربه مدیریت شهری باید موتور محرکه برای پیشرفت کشور بدون اتکا به نفت و مبتنی بر اقتصاد درون زا باشد اما این سزاوار نیست که دچار بحث های ابتدایی و ساده باشیم و حتما این گونه نخواهد بود.

قالیباف در پایان گفت: محبت، گذشت، مردانگی و جوانمردی در خدمت به مردم همین جاست که بعضی مواقع گذشت کنیم و خون دل بخوریم اما به خاطر مردم کارها را پیش ببریم چرا که این وحدت و همراهی یک ضرورت است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: