جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 14 تير 1397     
بزودی؛ غربالگری «آلزایمر» در سالمندان ایرانی

 

صالحی توجه به بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، فشارخون و کنترل آن‌ها و عدم استعمال دخانیات، توجه به ورزش و تحرک بدنی و کتاب خواندن و همچنین یادگیری زبان‌های مختلف را از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری دانست.

 

خبرگزاری ایسنا: رییس انجمن آلزایمر ایران با اشاره به سونامی سالمندی در کشور، برنامه این انجمن جهت غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر را تشریح کرد.

معصومه صالحی در این باره افزود: با توجه به افزایش رشد سالمندی در ایران و کسب رتبه سوم جهانی در این زمینه، دو تا سه دهه آینده، ۲۵ درصد جامعه را سالمندان تشکیل می‌دهند. بر همین اساس به منظور جلوگیری از آسیب‌های بیماری‌های دوره سالمندی و تشخیص زود هنگام آلزایمر، پایلوت طرح غربالگری و امکان‌سنجی تست‌های تشخیصی با همکاری سازمان بهزیستی کشور انجام و با رونمایی از مقاله آن در شهریورماه، نتایج آن نیز اعلام می‌شود.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اجرای این طرح در سطح کشور با همکاری سازمان‌های دولتی از جمله وزارتخانه‌های بهداشت، رفاه و سازمان بهزیستی، افزود: هر یک سال تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر، تعویق پنج ساله معلولیت ناشی از این بیماری را به دنبال خواهد داشت. بیماری آلزایمر جزو بیماری‌هایی است که باعث معلولیت‌های شدید در افراد و وابستگی آنها به شخص دیگر برای مراقبت‌های جسمی و درمانی وروحی - روانی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ میلیون نفر در دنیا با "دمانس" زندگی می‌کنند، گفت: به طور تخمینی ۷۰۰هزار نفر سالمند در ایران مبتلا به دمانس هستند. بر همین اساس لازم است شرایط صحیح مراقبت و قرارگیری در پوشش بیمه سلامت برای آن‌ها اعمال شود. از طرفی هم طبق سفارش وزارت بهداشت، برنامه عملیاتی "دمانس" نوشته و تحویل این وزارتخانه شده است و در مراحل پایانی بررسی کارشناسان قرار دارد.

صالحی در ادامه به برگزاری نشست مشورتی سازمان جهانی بهداشت در بیروت لبنان با حضور نمایندگان وزارت بهداشت و انجمن‌های آلزایمر منطقه در هفته گذشته اشاره کرد و گفت که «ارائه خدمات و مراقبت‌های سالمندی» از موضوعات مطرح‌ شده در این نشست بوده و قرار است در دستور کار دولت‌های عضو تا سال ۲۰۲۵ قرار گیرد.

رییس انجمن آلزایمرایران با ابراز امیدواری برای تحت پوشش قرارگرفتن سالمندان سراسر کشور در این انجمن، گفت: از زمان تاسیس، این انجمن تا کنون ۷هزار نفر مراجعه کننده داشته، اما در حال حاضر حدود ۲هزار و ۸۰۰ نفر تحت پوشش انجمن ما هستند. برای فعالیت و تاسیس انجمن در استان‌ها نیز با همکاری صندوق بازنشستگی، افراد مرتبط و علاقه‌مند آموزش داده شده‌اند. این اتفاق در چند استان انجام شده و چندین استان نیز درصدد گرفتن مجوز هستند.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در ارزیابی خود از محتوای سند سلامت سالمندان، گفت: بر اساس این سند باید شناسایی بیماران سالمند تسریع شده، درمان موثر برای آنها انجام شود، از بیمه سلامت برخوردار باشند و مراقبان سالمندان آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر در ادامه با بیان اینکه طبق پژوهش‌های انجام شده، آلزایمر هفت تا ۹ درصد سالمندان در سنین مختلف را درگیر می‌کند، گفت: آلزایمر نوعی از بیماری دمانس است که درمان ناپذیر بوده و ۶۰ درصد مبتلایان دمانس را در برمی‌گیرد؛ البته با این تفاوت که ۴۰ درصد باقی مانده از مبتلایان دمانس که در اثر کم یا پرکاری تیروئید و بیماری‌های عفونی و بیماری تومورال (سرطان) مختلف به خصوص در ناحیه مغز یا بیماری ایدز دارای علامت‌های اختلال در عملکردهای ذهن یا از دست دادن حافظه‌اند، با تشخیص بیماری قابل درمان‌ هستند.

وی با اشاره به تاثیر عادات غذایی در پیشگیری از آلزایمر، بر لزوم اصلاح عادات و الگوی غذایی تاکید کرد و گفت: لازم است استفاده از میوه‌ها، سبزیجات، غلات، کربوهیدرات‌ها و روغن‌های غیراشباع بخصوص روغن زیتون و گوشت سفید (مرغ و ماهی) در رژیم غذایی افراد مورد توجه ویژه قرار گیرد.

صالحی توجه به بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، فشارخون و کنترل آن‌ها و عدم استعمال دخانیات، توجه به ورزش و تحرک بدنی و کتاب خواندن و همچنین یادگیری زبان‌های مختلف را از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری دانست.

موسس انجمن آلزایمر همچنین درباره‌ روش‌های درمانی این بیماری توضیح داد و گفت: در روش‌های درمانی دارویی که بعد از تشخیص بیماری انجام می‌شود، داروهای نگهدارنده و کنترل کننده برای ادامه بهتر زندگی فرد مبتلا تجویز می‌شود. همچنین روش‌های غیردارویی هم وجود دارد که در مرکز جامع توان‌بخشی قاصدک در حال اجرا است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روش‌های درمانی غیردارویی مانند ورزش کردن، استفاده از حواس پنج‌گانه و فعال نگه داشتن فرد، روند این بیماری را کند می‌کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: