جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 16 آذر 1393     
جانشین اشتون فردابه ترکیه می‌رود

ایسنا: مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا فردا (دوشنبه) برای تاکید بر اهمیت روابط استراتژیک به ترکیه می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اروپا و روسیه هر دو به جلب نظر ترکیه علاقمند هستند چرا که ترکیه به عنوان یک سد دفاعی در برابر ناآرامی‌های منطقه‌ای در سوریه وعراق تلقی می‌شود.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: این سفر به ترکیه اشاره جدی و قاطعانه‌ای به اهمیت استراتژیک روابط اتحادیه اروپا و ترکیه و تمایل ما برای تقویت همکاری‌ها در راستای به اشتراک گذاشتن منافع و چالش‌های مشترک است.

موگرینی به همراه کریستوس سیلیانیدس، کمیسیونر امور بشردوستانه اتحادیه اروپا و یوهانس هان، کمیسیونر توسعه این اتحادیه هشتم و نهم دسامبر سال جاری میلادی در ترکیه خواهد بود.

سیلیانیدس در بیانیه‌ای گفت: من اتحاد و همبستگی اروپا با ترکیه را که سخاوتمندانه میزبان بیش از یک میلیون آواره از سوریه و عراق است، تکرار می‌کنم.

این سفر چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به همراه 10 تن از وزرایش به آنکارا سفر کرد و در آن سفر با وجود اختلافات شدید در خصوص بحران‌های سوریه و اوکراین، متعهد افزایش روابط نزدیک‌تر و تجاری شد.

در جریان آن سفر پوتین لغو ساخت خط لوله گاز چند میلیارد دلاری "South stream" به اروپا را اعلام کرده و گفت: در عوض روسیه با ترکیه در زمینه یک مرکز گازی همکاری می‌کند.

ترکیه همچنین یکی از نامزدهای قدیمی برای عضویت در اتحادیه اروپا است که مذاکرات درباره الحاق این کشور به اتحادیه اروپا در سال 2005 میلادی آغاز شده اما تاکنون پیشرفت اندکی داشته است.

هان در این بیانیه گفت: ما متعهد شده‌ایم تا روابط اتحادیه اروپا و ترکیه را به سمت جلو سوق دهیم و مذاکرات درباره الحاق این کشور به این بلوک را ادامه دهیم.

وی افزود:با این حال اصلاحات بیشتر برای فراهم کردن زمینه پیشرفت این مذاکرات لازم است. برای رسیدن به این هدف باید روابط نزدیک‌تر و عمیق‌تری با ترکیه داشته باشیم.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: