جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 17 خرداد 1397     
هزینه روزانه هر دکل نفتی چقدر است؟

 

تاکایدی با بیان اینکه حفاری میدان گازی کیش به طور کامل به اتمام رسیده است، گفت:حداکثر تا پایان آذر یا دی چاه‌ها را تکمیل و به کارفرما تحویل می‌دهیم.

 

باشگاه خبرنگاران: محمدرضا تاکایدی قائم مقام شرکت ملی حفاری با بیان اینکه مأموریت شرکت ملی حفاری، حفاری چاه‌های نفت و گاز است، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۳ دستگاه حفاری فعال داریم که ۶۸ مورد آن در حال کار است. همچنین کلیه سرویس‌های جانبی حفاری در حال فعالیت هستند و حدود ۲۰ و چندی سرویس می‌دهند.

وی درباره پروژه‌های فعال و در دست اجرای شرکت ملی حفاری، گفت: پروژه میدان گازی کیش، میدان آذر، آزادگان و فاز ۱۴ پارس جنوبی از مهمترین پروژه‌های در دست اجراست.

قائم مقام شرکت ملی حفاری با بیان اینکه تا پایان تیر ماه جکت C. فاز ۱۴ پارس جنوبی تکمیل و تحویل پیمانکار داده می‌شود، افزود: با شرکت اروندان در زمینه میدان نفتی دارخوین در حال فعالیت هستیم که تقریبا با توجه به زمان‌بندی در نظر گرفته شده آذر ماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

وی گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از دکل‌هایمان در اختیار شرکت ملی مناطق نفت‌خیر جنوب است و با شرکت نفت مرکزی نیز درباره ۴۰ دکل قرارداد بسته‌ایم.

تاکایدی اضافه کرد: البته با شرکت نفت فلات قاره، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت مهندسی و توسعه نفت قراردادهایی داریم که هم‌اکنون عملیات اجرایی آن‌ها در حال انجام است.
میدان گازی کیش معطل ورود تجهیزات از سنگاپور و کاناداست

قائم مقام شرکت ملی حفاری با بیان اینکه حفاری میدان گازی کیش به طور کامل تمام شده است، افزود: جنسی که در کیش استفاده می‌کنیم، جنس خاصی است و تقریبا شبیه پارس جنوبی است. رشته تکمیلی که باید خریداری می‌کردیم به علت عدم توان داخلی و در سایه مشکلاتی که تحریم‌ها بر صنعت نفت کشور تحمیل کرده است معطل مانده و در حال حاضر در حال تهیه آن از سنگاپور و کانادا هستیم.

تاکایدی اضافه کرد: به هر حال به رغم مشکلات موجود در این زمینه تا دو ماه آینده تجهیزات مورد نیاز به دستمان می‌رسد. پیش‌بینی کرده‌ایم حداکثر تا پایان آذر یا دی چاه‌ها را تکمیل و به کارفرما تحویل دهیم.


برای خاموشی رگ سفید بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان هزینه شد

وی درباره طغیان چاه رگ سفید، اظهار کرد: همان موقع که حادثه رگ سفید رخ داد کلیه مقررات و استانداردهایی که نیاز داشتیم در حفاری چاه‌های نفت و گاز وجود داشت، اما شرایط خود چاه مزید به علتی در رخداد آن حادثه شد.

قائم مقام شرکت ملی حفاری ادامه داد: در فیلد‌هایی که گازی هستند امکان دارد در فاصله ۲ هزار متری چاهی که در یک نقطه زده ایم یعنی در لوکیشن بعدی آن چاه، شرایط و وضعیت به مراتب متفاوت باشد. (البته همیشه به این شکل نیست) شرایط رگ سفید طوری بود که اگر شاید مقررات بسیار سختگیرانه‌تری را نیز اعلام می‌کردیم باز هم این حادثه رخ می‌داد.

تاکایدی بیان کرد: در مجموع انجام یک سری کار‌های غیر ایمن، فقدان انجام به موقع افراد در مسئولیت‌های متعدد و ... ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد.

وی با بیان اینکه در ۷۳ دکل فعال موجود در شرکت ملی حفاری و حتی در رگ سفید همه پالس‌های ایمنی مربوط به چاه‌های نفت و گاز در سیستم‌ها وجود دارد، افزود: بنابراین به لحاظ سیستمی ضعف چندانی ندارد، اما امکان دارد کسی اطلاعات حاصل از این سیستم‌ها را به خوبی به کار نگیرد تا این موضوع موجب بروز اشکالاتی در کار شود.

قائم مقام شرکت ملی حفاری بیان کرد: جلسه‌ای با حضور نمایندگان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی حفاری، ستاد نفت، مهندسی و توسعه نفت و ایمنی شرکت ملی نفت با حضور جوادی معاون وزیر نفت در امور تولید تشکیل شد. به موجب این جلسه تیمی به وجود آمد تا به تدوین یک سری اقدامات و دستورالعمل‌هایی که باید اجرایی شود بپردازند.

وی اضافه کرد: در نهایت شیوه نامه‌ای در این خصوص از جانب وزیر نفت ابلاغ شد که پیرو آن شرکت ملی حفاری و شرکت‌هایی که صاحب مخزن هستند برای حفاری چاه‌های نفت و گاز باید اقدامات خاصی را انجام دهند.

تاکایدی افزود: طبق شیوه نامه مذکور و برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی به صورت جدی‌تر کارکنان تحت آموزش‌های خاص ایمنی قرار خواهند گرفت. به هر حال هر حادثه‌ای شرایط خاص خود را دارد حتی در راهنمایی و رانندگی به رغم وجود قوانین متعدد تصادف پیش می‌آید که در برخی از این موارد خرابی جاده دخالت دارد؛ در طغیان چاه رگ سفید نیز شرایط خود چاه همین گونه بود و تأثیر بسیار زیادی در رخداد آن حادثه داشت چرا که با ترکیب گاز در گل روغنی آن حادثه پدیدار شد.

قائم مقام شرکت ملی حفاری درباره تجهیزات موجود در رگ سفید و برخی اظهار نظر‌های مطرح شده مبنی‌بر دخالت آن‌ها در رخداد آن حادثه، گفت: تجهیزات و فوران‌گیر‌های روی دهانه چاه، هیچگونه مشکلی نداشتند علاوه بر این حتی اگر نوع جنس ما برای آمریکا نیز باشد ممکن است مشکلی برایش پیش بیاید.

وی بیان کرد: با رخداد حادثه در رگ سفید مقداری از شرایط مربوط به باز و بسته کردن مجموعه فوران‌گیر‌ها بود که ما را دچار مشکل کرده بود.

تاکایدی با اشاره به انجام مطالعات بسیار زیاد بر روی تجهیزات موجود در چاه رگ سفید، گفت: هم‌اکنون برای تمامی تجهیزات دستورالعمل‌های جدیدی ذکر شده است و با هماهنگی شرکت ملی نفت ایران اقدامات اصلاحی انجام خواهد شد تا در آینده شاهد موارد این چنینی نباشیم.

قائم مقام شرکت ملی حفاری با بیان اینکه دکل رگ سفید چینی بود، افزود: مجموعه فوران‌گیر چاه رگ سفید به طور واسطه‌ای خریداری شده بود. در مجموع در رخداد این اتفاق یک سری مسائل وجود داشت که همه دست به دست هم داده بودند که عدم اقدام به موقع پرسنل و شرایط چاه و تجهیزات از جمله آن‌ها بود.

وی گفت: برای کنترل فوران چاه رگ سفید شرکت ملی حفاری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان هزینه کرد (به جز نفت گازی که در این حریق سوخت).

تاکایدی تصریح کرد: آمار دقیقی از میزان سوخت نفت گاز در دست نداریم، اما عده‌ای آن را ۱۰ هزار بشکه یا کمتر اعلام کرده‌اند؛ بنابراین نفتی که در این حادثه سوخته است نیز به نوعی هزینه دارد. برای بررسی و اطلاع دقیق آن باید از شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب جویا شد چرا که این شرکت مسئول کارفرما و صاحب مخزن است و مهندسی مخزن را نیز در دست دارد.
۷۶ دستگاه شرکت ملی حفاری خارجی است‌

قائم مقام شرکت ملی حفاری گفت: ۴۶ دستگاه موجود در مجموعه حفاری از جمله آن دستگاه‌هایی است که قبل از انقلاب خریداری شده بود و خارجی است البته در دهه هفتاد نیز تعداد دیگری دستگاه خریداری کردیم که آن‌ها نیز وارداتی هستند.

وی ادامه داد: ۳۰ دستگاه دیگر را از چین خریداری کرده‌ایم. علاوه بر این با همکاری شرکت فجر شیراز و جهاد دانشگاهی ۲ تا ۳ دکل حفاری برگرفته از توان داخلی برای شرکت ملی حفاری ساخته شده است، اما هنوز ماشین آلات و موتور آلات موردنیاز حفاری را از خارج از کشور وارد می‌کنیم البته در این زمینه نیز بخشی از این نیازمندی‌های بخش حفاری بومی سازی شده است.

قائم مقام شرکت ملی حفاری با بیان اینکه هزینه اجرایی دکل‌ها به صورت روزانه از جانب خود شرکت هزینه می‌شود، افزود: در قرار‌داد‌ها دو موضوع مطرح است که بحث درآمد‌ها و بحث هزینه مشمول آن می‌شود. در بحث درآمد‌ها با هر شرکتی طبق یک مدل خاصی قرارداد منعقد می‌کنیم.

وی گفت: در شرایطی که اکنون داریم بیش از ۷۰ میلیون تومان هزینه روزانه متوسط هر دکل است که با دلار جدید نباید زیاد بر روی این قضیه حساب باز کرد چرا که بخشی از قرارداد‌های ما دلاری و بخش دیگر ریالی است.

تاکایدی حداقل درآمد‌های بخش حفاری را ۱۸ هزار یورو و در برخی مواقع ۲۳ هزار دلار دانست و گفت: راهبری دکل‌ها چند بخش دارد، هزینه روتین روزانه شامل نگهداری دستگاه، هزینه نیروی انسانی، هزینه گازوئیل و تعمیرات روزانه از جمله آن‌هاست بنابراین بدون در نظر گرفتن جنس دکل که ایرانی باشد یا چینی و آمریکایی، هزینه‌های مذکور برای آن‌ها ثابت است.

وی ادامه داد: ممکن است یک قطعه از یک دکلی گران و قطعه دیگر از دکلی با جنس متفاوت ارزان‌تر باشد. طبق استاندارد‌های دنیا هزینه روزانه هر دستگاه حفاری هزار و ۵۰۰ دلار است، برخی مواقع هزینه‌ها طبق استاندارد می‌شود و برخی مواقع دیگر بیشتر و شاید هم کمتر باشد.

قائم مقام شرکت ملی حفاری با تأکید بر اینکه هیچکدام از پروژه‌های شرکت ملی حفاری با ترک تشریفات انجام نمی‌شود، افزود: تمام قرارداد‌ها و پروژه‌های ما به طور مناقصه بوده است تنها یک مورد با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بود که آن هم بر حسب توافق از پیش تعیین شده ۵۰ دستگاه حفاری را به آن‌ها اجاره داده‌ایم.

تاکایدی گفت: در سال ۹۶ هیچ پروژه‌ای نداشته‌ایم و به عبارتی در مناقصه جدیدی شرکت نکرده‌ایم تنها یک مناقصه با بخش اکتشافات شرکت ملی نفت داشتیم که قراردادش حدود چند هفته پیش مبنی‌بر اجاره دو دستگاه حفاری به امضاء رسید.

وی با تأکید بر اینکه شرکت ملی حفاری به طور عمده کارهایش را در مناقصات به دست می‌آورد، افزود: در سال ۹۷ منتظر هستیم تا کارفرماها مناقصه دهند تا ما نیز شرکت کنیم، بسته به بازار سعی می‌کنیم نرخمان رقابتی باشد تا برنده شویم.

قائم مقام شرکت ملی حفاری در پایان گفت: هم‌اکنون قیمت پایه ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است، اما با وضعیت فعلی قطعا این قیمت جوابگو نخواهد بود چرا که بخشی از نیازهایمان را مثل لوله حفاری و موتور‌آلات از خارج وارد می‌کنیم که به علت هزینه ارزی با این نوسانات موجود مشکل آفرین خواهد بود. امیدوارم دولت و وزارت نفت مشکلات موجود در این زمینه را مرتفع کند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: