جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 19 ارديبهشت 1397     
جذب ۱۴هزار نفر با دو ماه دوره آموزش معلمی

 
 
خبرگزاری تسنیم: رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: هم‌اکنون برای پذیرش دانشجومعلم از طریق کنکور ۹۷ فرصتی باقی نمانده است، اما هنوز تکلیف ما مشخص نیست و نتوانستیم تعداد پذیرش دانشجومعلمان را برای اعلام در دفترچه کنکور مشخص کنیم.
 
حسین خنیفر در پاسخ به این پرسش که دانشگاه فرهنگیان برای کنکور ۹۷ چه‌تعداد دانشجومعلم می‌پذیرد، اظهار کرد‌: تا امروز هیچ پیشنهادی مبنی بر پذیرش دانشجو در کنکور ۹۷ به این دانشگاه اعلام نشده است، روز‌های گذشته با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیحاتی درباره وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگیان ارائه کردم که تشریح ظرفیت موجود دانشگاه و اتفاقاتی که ۸ سال آینده در بحث بازنشستگی نیروی انسانی و افزایش تعداد دانش‌آموزان در آموزش‌وپرورش رخ می‌دهد، شامل می‌شد.
 
وی افزود: هم‌اکنون برای پذیرش دانشجومعلم از طریق کنکور ۹۷ فرصتی باقی نمانده است، اما هنوز تکلیف ما مشخص نیست و نتوانستیم تعداد پذیرش دانشجومعلمان را برای اعلام در دفترچه کنکور مشخص کنیم این درحالی است که این دانشگاه ۱۵ تا ۲۵ هزار ظرفیت خالی دارد و حتی مجوز جذب ۷ تا ۱۰ هزار دانشجومعلم را هم دریافت نکرده‌ایم و این شرایط یعنی فعلاً وضعیت جذب دانشجومعلم در کنکور ۹۷ مشخص نیست.
 
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز منابع انسانی و نیروی انسانی وزارتخانه به‌دنبال دریافت مجوز پذیرش دانشجومعلم برای کنکور ۹۷ هستند، گفت: در توجیه سازمان امور اداری و استخدامی برای گرفتن مجوز جذب تعداد بیشتری از دانشجومعلمان دچار مشکل هستیم.
 
خنیفر ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۱ تأسیس شد که در این سال ۲۱ هزار دانشجومعلم جذب کرد و در دهه ۶۰ که ۴۰۰ مرکز تربیت معلم در کشور داشتیم حدود ۹۰ هزار دانشجوی تربیت معلم وجود داشت و هیچ‌گاه کمبود معلم نداشتیم، اما کم‌کم بحث نیرو‌های نهضتی و سربازمعلم پیش آمد و روش‌های جذب معلم در آموزش و پرورش متفاوت شد و روش‌های فرعی جای اصل نشست.
 
وی با تذکر اینکه جامعه‌ای که به راه‌های سهل الوصول برود به آن عادت می‌کند، گفت: برای جذب معلم سه دوره از ظرفیت ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان استفاده کردیم، اما برای جذب معلم به این شیوه شرایط خاصی مطرح است و در اساسنامه دانشگاه آمده، "تأمین بخشی از نیاز‌های خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد مطابق ضوابط و مقررات آموزش و پرورش از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها مشروط به گذراندن دوره مهارت‌آموزی یک‌ساله امکان‌پذیر است" و تا به امروز ۱۴ هزار نفر به این شیوه جذب شده‌اند، اما نه با یک سال دوره آموزشی بلکه با یک یا دو ماه آموزش.
 
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در این دوره کوتاه‌مدت کدام یک از فنون معلمی از جمله روش تدریس و تکنولوژی آموزشی به افراد آموزش داده می‌شود؟ دانشگاه فرهنگیان سال ۹۱ حدود ۲۱ هزار نفر، سال ۹۲ حدود ۱۶ هزار نفر، سال ۹۳ حدود ۱۱ هزار نفر، سال ۹۴ حدود ۹ هزار نفر و سال ۹۵ حدود ۳ هزار نفر را جذب کرد، اما چرا این اتفاقات باید بیفتد؟ اگر این دانشگاه سالانه ۱۵ هزار نفر را جذب می‌کرد هم‌اکنون مشکل کمبود معلم نداشتیم.
 
خنیفر تصریح کرد: با وجود وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگیان باز هم مهر امسال ۹ هزار نفر از دانشجومعلمان این دانشگاه در ۱۶ رشته فارغ التحصیل، و به مدارس کشور وارد می‌شوند و هم‌اکنون به‌دنبال این هستیم تا ظرفیت‌های خالی تربیت معلم را فعال کنیم.
 
وی با تأکید بر اینکه بحث آموزش برای مردم دارای اهمیت است، گفت: نمی‌توان با توجیه اینکه دولت پول ندارد با آموزش این‌گونه برخورد کرد. اگر ۵ کشور پیشرفته دنیا را به‌لحاظ بحث آموزش و پرورش بررسی کنید متوجه می‌شوید که در کشور‌هایی مانند فنلاند، نیوزیلند، آلمان و ژاپن فاخرترین نظام آموزش و پرورش، آموزش ابتدایی است و برای آن‌ها معلم دوره ابتدایی اهمیت بسیار دارد.
 
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: آیا این شایسته آموزش و پرورش کشور است که برای مهر امسال ۷۸ هزار نفر کمبود معلم و به‌عبارت دیگر ۳۰۰ هزار کمبود واقعی داشته باشد؟ اولویت دادن به نظام تربیت معلم بسیار مهم است، اما اولویت دولت‌های ما این نیست.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: