جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 14 آذر 1393     
توسعه حمل و نقل عمومی باعث کاهش آلودگی هوا شده است

به گزارش گروه حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری نیوز ،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که اولویت اصلی برای کاهش آلودگی هوای تهران مدیریت یکپارچه شهری است، گفت: معضل آلودگی هوا پدیده نادری نیست و شهرهای متعددی در جهان توانسته­اند با برنامه­ریزی درست این معضل را کنترل نمایند.

 

مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: به دلیل عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری، اِعمال مدیریت مؤثر در موضوعات مختلف شهر از جمله موضوع کاهش آلودگی هوا با مشکل مواجه می‌شود.

 

وی با تأکید بر این که مهم­ترین اصل در مدیریت آلودگی هوا، هماهنگی بین دستگاه­های اجرایی است و این در حالی است که تهران از نبود مدیریت یکپارچه شهری رنج می­برد، اعلام کرد: به دلیل عدم وجود هماهنگی لازم بین دستگاه­های دست­اندرکار، با تعدد سياست­گزاري­های زیست محیطی و تنوع تصمیمات مدیریتی در این حوزه رو به­ رو هستیم.

 

كلاف سر در گم آلودگی هوا به دست مدیریت شهری گشوده می­شود

 

معاون شهردار تهران با اشاره به این که مديريت يكپارچه شهري به معناي اتخاذ يك رويكرد كل ‌نگرانه و طراحي­ساز و اقداماتی در راستای پيگيري رويكرد مذكور در شهر است، اظهار کرد: به منظور تحقق مدیریت یکپارچه شهری،‏ شناسايي عوامل مؤثر بر يكپارچگي در شهر ضروري است و مدیریت شهری برای گشودن گره از این كلاف سر در گم، مناسب­ترین و مؤثرترین گزینه محسوب می‌شود.

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که مصوبات و آیین­نامه­های مختلفی از سال 78 براي جلوگيري از آلودگي هواي كلان­شهرها روي هم تلنبار گردیده و در نهایت به دست فراموشي سپرده شده­اند، تصریح کرد: با وجود این که در دولت‌هاي مختلف براي رفع آلودگي هوا نسخه‌هاي گوناگونی پيچيده شده و حدود 10 قانون نیز در مجلس براي مقابله با آلودگي هوا به‌ تصويب رسيده، متأسفانه هنوز هم باید منتظر باشیم تا باد و باران، آلودگي هوا را رفع كنند.

 

وی با تأکید بر این که در سال 92 و هم­زمان با روي كار آمدن دولت يازدهم، مديريت شهري طرحی نو را به منظور مقابله با آلودگی هوای تهران ارائه داد، اضافه کرد: از جمله اقدامات مؤثر در جهت پایه­ریزی زيرساختی اجراي اين اقدام داوطلبانه، تحقق مديريت یکپارچه شهری است و در صورت واگذاری این مسئولیت از سوی دولت به شهرداری تهران، مدیریت شهری می‌تواند به صورت گسترده و سریع برای رفع این معضل دیرپای پایتخت اقدام نماییم.

 

مدیریت شهری گام­های مؤثری در مسیر کاهش آلودگی هوا برداشته است

 

معاون شهردار تهران با اشاره به این که مدیریت شهری، تحقق مديريت يكپارچه شهری را متضمن رفع مشکلات زیست محیطی تهران مي‌داند، در صورتی که هنوز هيچ اقدام جدی در جهت رفع مشكلات مديريتي در این زمینه انجام نشده، اظهار کرد: با این حال، مدیریت شهری دست روی دست نگذاشته و گام­های مؤثری جهت ارتقای زیست محیطی تهران برداشته است.

 

 مهندس تشکری هاشمی با بیان این که تجربه اقدامات محيط‌ زيستي مدیریت شهری در جهت رفع آلودگي هوای تهران هنوز به‌ صورت كامل محقق نشده، تصریح کرد: اما با این وجود در بسياري از زمينه‌هاي مربوطه به وظايف خود عمل كرده­ایم و همین مهم می­تواند بزرگ‌ترين دليل براي سپردن مديريت كاهش آلودگي هوا به شهرداری تهران باشد.

 

وی با تأکید بر این که مدیریت شهری گام­های مؤثری در مسیر کاهش آلودگی­ هوای تهران برداشته، اضافه کرد: ايجاد و توسعه مراکز مکانیزه معاينه فني، خروج تدریجی صنايع آلاينده از تهران، توسعه حمل ‌و نقل عمومي با محوریت مترو، ورود به موضوع جایگزینی موتورسيكلت‌هاي برقی به جای موتورسيكلت‌هاي بنزيني، ورود به موضوع جایگزینی تاکسی­های هیبریدی به جای 4 هزار دستگاه تاكسي فرسوده، نوسازي 200 دستگاه ميني‌بوس فرسوده و تست فني مخازن گاز اتوبوس‌هاي گازسوز، از جمله این اقدامات است.

 

حمایت از ورود موتورسیکلت‌های برقی حمایت از محیط زیست است

 

معاون شهردار تهران با اشاره به عملکرد مديريت شهري در ایجاد و توسعه 14 مرکز مکانیزه معاینه فنی به عنوان ابزاری مهم در کنترل آلاینده­هایی که خودروها تولید می­کنند، اظهار کرد: در زمینه خروج صنايع آلاينده از تهران نیز گام­های مؤثری برداشته شده و تا كنون 80 درصد صنايع آلاينده از این کلان­شهر خارج شده‌اند.

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که حذف موتورسيكلت‌هاي بنزيني و جایگزینی موتورسیکلت­های برقی با اهتمام مدیریت شهری مي‌تواند موجب كاهش 25 درصدي آلاينده‌هاي جوي و ۵۰ درصدی آلودگی صوتی تهران شود، تصریح کرد: استفاده از موتورسيكلت‌ برقي، سياست تجربه ‌شده‌اي است كه نقش مؤثري در كاهش مصرف سوخت و كاستن از آلايندگي محیط زيست‌ دارد.

 

 وی با تأکید بر این که آغاز ورود موتورسيكلت‌هاي برقي به تهران، زمستان سال‌ جاري خواهد بود، اضافه کرد: مديريت شهري تهران براي نخستين ‌بار به منظور حمایت از محیط زيست ‌شهري، وام بدون بهره‌اي را براي خريد موتورسيكلت‌هاي برقي اختصاص داده و به منظور تشویق به استفاده از این وسیله پاک، نسبت به اختصاص برق رايگان به این موتورسیکلت­ها نیز اقدام می‌نماییم.

 

توسعه حمل و نقل عمومی باعث کاهش آلودگی هوا شده است

 

معاون شهردار تهران با اشاره به اقدامات متعدد مديريت شهري در حوزه حمل و نقل عمومي به‌ رغم محدوديت‌هاي موجود، اظهار کرد: لزوم كاهش استفاده از خودروهاي شخصي به منظور كاهش آلودگي هوا، تنها زماني محقق مي‌شود كه بتوان جايگزين مناسبي به نام توسعه حمل‌ و نقل عمومي را در اختيار مردم قرار داد.

 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که نوسازي ناوگان فرسوده حمل ‌و نقل شهري و گسترش خطوط مترو در كنار افزايش خطوط اتوبوسراني به ویژه اتوبوس­های تندرو، توانسته‌اند سهم قابل توجهي از سفرهای شهروندان را به سمت خود جلب نمایند، تصریح کرد: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، منجر به كاهش سفر با خودروهاي شخصي و در نتیجه کاستن از آلودگی هوا شده است.

 

وی در پایان با تأکید بر این که مديريت شهري تهران پس از گذشت 4 سال، حتی یک دستگاه اتوبوس نو نیز از سوی دولت دریافت نکرده، خاطرنشان کرد: از دولت تدبیر و امید انتظار داریم در زمینه نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بیش از پیش مديريت شهري تهران را مورد حمايت قرار دهد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: