جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 16 ارديبهشت 1397     
هشدار ۱۱۴۴ اقتصاددان به ترامپ

 

خبرگزاری تسنیم: به نقل از پایگاه خبری اسپوتنیک، از ماه ژانویه به این طرف، دولت آمریکا تعرفه واردات مجموعه‌ای از کالا‌های خارجی را افزایش داده و انتقاد اتحادیه اروپا و چین را برانگیخته است. طرف‌های تجاری آمریکا این کشور را تهدید به اقدامات تلافی جویانه کرده اند.

 
گروهی از اقتصاددانان برجسته آمریکایی که نام چند برنده جایزه نوبل هم در میان آن‌ها دیده می‌شود، در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور این کشور نسبت به تبعات منفی اتخاذ سیاست حمایتگرایانه هشدار دادند.
 
۱۱۴۴ امضا کننده این نامه از ترامپ خواسته اند از تکرار اشتباهاتی که منجر به وقوع رکود بزرگ درهه ۱۹۳۰ شد خودداری کند. در این نامه یادآوری شده که در سال ۱۹۳۰ میلادی نیز بیش از هزار اقتصاددان آمریکایی در نامه‌ای مشابه به قانونگذاران این کشور از آن‌ها خواسته بودند تا قانون حمایتگرایانه تعرفه‌های اسموت-هاولی را به تصویب نرسانند.
 
در این نامه آمده است: «کنگره در سال ۱۹۳۰ به توصیه اقتصاددانان توجهی نکرد و شهروندان آمریکایی بهای این بی توجهی را پرداختند.»
 
نویسندگان این نامه کاهش موانع تعرفه‌ای بین کشور‌ها را به عنوان یکی از دستاورد‌های بزرگ نظام اقتصادی جهانی در دوران پس از جنگ دوم جهانی بر شمرده و هشدار داده اند که سیاست‌های حمایتگرایانه ترامپ «هزینه زندگی را افزایش خواهد داد و به اکثریت عظیمی از شهروندان آمریکایی لطمه خواهد زد.»
 
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در دفاع از طرح خود برای افزایش تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم وارداتی و دیگر کالا‌ها گفته جنگ تجاری خوب است و بردن آن آسان است. «وقتی یک کشور در حال از حال از دست دادن میایارد‌ها دلار پول در تجارت با تمام کشور‌هایی است که با آن‌ها داد و ستد دارد، جنگ تجاری خود است و بردن آن آسان.»



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: