جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1397     
کنترل دیابت با آش آبغوره

بهداشت نیوز: آش آبغوره یکی از بهترین غذا‌هایی است که مثل دارو در بدن عمل و بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند؛ در تهیه این آش از چهار گروه غذایی (سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات) استفاده می‌شود.

 
برای بررسی خواص آش آبغوره و اینکه مصرف آن برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
مهم‌ترین خواص آش آبغوره
 
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص آش آبغوره اظهار کرد: مصرف این آش نقش موثری در کاهش قند، چربی، فشار و اسید اوریک خون دارد؛ آش آبغوره موجب کاهش وزن و لاغری در مبتلایان به چاقی می‌شود.
 
وی بیان کرد: آش آبغوره برای مبتلایان به مشکلات پوستی مانند اگزما، خارش و کهیر مفید است؛ این آش بدن را از سموم ایجاد شده ناشی از مصرف دارو‌های شیمیایی همچون قرص‌های هورمونی و اعصاب پاکسازی می‌کند.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف آش آبغوره را برای مبتلایان به واریس و واریکوسل موثر دانست و افزود: این آش نقش موثری در خون‌سازی، تحریک مغز استخوان و تقویت گلبول‌های خونی دارد و برای مبتلایان به کم‌خونی هم مفید است.
 
عظمایی تاکید کرد: مصرف آش آبغوره به پاکسازی کبد، کلیه‌ها و مجاری ادراری کمک شایانی می‌کند.
 
رژیم آش آبغوره
وی درباره رژیم آش آبغوره تصریح کرد: برای پاکسازی بدن از اخلاط سوخته در همه طبع‌ها (صفرا، دَم، بلغم و سودا) آش آبغوره باید به مدت ۱۴ روز در همه وعده‌های غذایی (صبحانه، ناهار و شام) مصرف شود؛ افرادی که نمی‌توانند این آش را به مدت ۱۴ روز در همه وعده‌های غذایی استفاده باید آش آبغوره را به مدت ۴۰ روز در وعده شام بدون نان میل کنند.
 
نکاتی که در رژیم آش آبغوره باید رعایت شود
این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره نکاتی که در رژیم آش آبغوره باید رعایت شود، گفت: این آش باید بدون نان میل شود؛ مصرف چای سیاه و سایر خوراکی‌ها در رژیم ۱۴ روزه با آش آبغوره ممنوع است؛ افراد همچنین در این مدت باید از استعمال سیگار هم خودداری کنند؛ اگر اشخاص طی رژیم ۱۴ روزه با آش آبغوره احساس گرسنگی کردند تنها می‌توانند از سیب، هویج و کمی عسل استفاده کنند.
 
چه مواد غذایی در تهیه آش آبغوره استفاده می‌شوند؟
عظمایی تاکید کرد: در تهیه آش آبغوره می‌توان از ماش، برنج، ارزن، جو، آلو، سبزیجات، هویج، کدو سبز، گوجه‌فرنگی، لپه و زیره سیاه استفاده کرد؛ مصرف پیاز داغ، رشته و گوشت در این آش ممنوع است؛ افراد در تهیه آش آبغوره باید نخود، لوبیا و کشک را به مقدار خیلی کم به کار ببرند.
 
وی با اشاره به مفید بودن آش آبغوره برای مبتلایان به دیابت و زخم‌های دیابتی تصریح کرد: این افراد باید هر روز قند خونشان را کنترل کنند؛ اگر قند خون آن‌ها کاهش پیدا کرده بود تنها با صلاحدید پزشک معالجشان می‌توانند از مقدار دارو‌های کاهنده قند خون و انسولین بکاهند.
 
این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: افرادی که دچار دیابت هستند باید از شنبلیله و مبتلایان به اضافه وزن و چاقی باید از زیره در تهیه آش آبغوره بیشتر استفاده کنند.
عظمایی بیان کرد: مبتلایان به چربی خون باید از شوید و افرادی که دچار فشار خون هستند باید از جعفری در تهیه آش آبغوره بیشتر استفاده کنند.
 
وی درباره طرز مصرف آش آبغوره در مبتلایان به نقرس (افرادی که اوره خونشان بالاست) افزود: افراد دچار این عارضه باید هنگام پخت این آش یک قاشق مرباخوری سماق به آن اضافه کنند.
 
طول دوره پاکسازی بدن از اخلاط سوخته با آش آبغوره
این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: پاکسازی بدن از اخلاط سوخته در صفراوی مزاج‌ها پنج روز، در دَموی مزاج‌ها هفت روز، در بلغمی مزاج‌ها ۱۰ روز و در سوداوی مزاج‌ها طول می‌کشد.
 
موارد منع مصرف آش آبغوره
عظمایی درباره موارد منع مصرف آش آبغوره یادآور شد: افرادی که دچار خونریزی گوارشی هستند باید از مصرف این آش خودداری کنند.
 
 
مواد لازم برای تهیه آش آبغوره (هشت تا ۱۰ نفر)
جو پوست کنده یک پیمانه
عدس یک پیمانه
برنج نصف پیمانه
ماش یک پیمانه
گندم یک پیمانه
سبزی آش (تره، جعفری، شنبلیله و شوید) مجموعاً یک کیلوگرم
پیاز خُرد شده یک عدد
سیر ۲ حبه
زرشک پلویی ۲ قاشق غذاخوری
ادویه‌جات (نمک، فلفل، دارچین، زنجبیل، زیره و زردچوبه) به مقدار لازم
آبغوره به مقدار لازم
روغن زیتون یک استکان
پونه کوهی خشک شده یک قاشق غذاخوری
گوجه‌فرنگی ۲ عدد
 
طرز تهیه آش آبغوره
حبوبات (عدس و ماش) را که از شب قبل خیس کرده‌اید روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا به آرامی بجوشند.
پیاز و گوجه‌فرنگی خُرد شده، سبزی آش، زرشک پلویی، ادویه‌جات، گندم، جو و برنج را به حبوبات اضافه و صبر کنید تا بپزند.
مواد را به آرامی هم بزنید تا آش به خوبی جا بیفتد.
روغن زیتون را به سایر مواد بیفزایید.
در مرحله آخر پونه کوهی خشک شده را به آش اضافه کنید.
پس از آماده شدن آش آبغوره، آن را در کاسه بریزید تا خنک شود.
برای هر کاسه آش موقع مصرف یک تا ۲ قاشق غذاخوری آبغوره به آن اضافه و میل کنید.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: