جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 12 آذر 1393     
آخرین خبرازتولیدروبات‌‌های"خلیج‌فارس"

 تسنیم: عبدالکریم رزازان در کارگاه آموزشی بررسی اثرات بکارگیری سیستم‌ نوین ROV (روبات زیرآبی) در ارتقای مدیریت نگهداری و تعمیرات سازه‌های دریایی با بیان این‌که  نزدیک به دو دهه است که بحث تعمیر و نگهداری در بنادر انجام می‌دهیم، بیان کرد: در بخش تعمیر و نگهداری در بنادر باید از فناوری‌های روز در این زمینه استفاده کرد چراکه برخی تست‌هایی که -در بخش دریایی- انجام می‌شود کافی به نظر نمی‌رسد و باید خود را با فناوری‌های نوین دنیا تطبیق دهیم.

وی با بیان این‌که در این راستا حدود 10 سال است که طراحی و ساخت سیستم‌های روباتیک زیرآبی در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته تصریح کرد: باید فرهنگ‌سازی لازم را با توجه به حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در بنادر کشور انجام دهیم. بیش از 50 سال است که روبات زیرآبی در دنیا برای فیلم‌برداری از سازه‌های زیرآبی، جایگزین کردن غواص جهت کاهش ریسک و خطای انسانی، انجام طرح های تحقیقاتی در زیر آب، کشف مغروقه و اجساد و... به کار گرفته شده است.

وی با اشاره به این‌که با همکاری دانشگاه‌های داخلی در سال 87 روبات زیرآبی در کشور طراحی و ساخته شد، اظهار کرد:‌ این روبات زیرآبی در سال 90 برای انجام تعمیرات و نگهداری سازه‌های دریایی و کشتی‌ها به آب انداخته شد.

مدیر کل تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی خاظرنشان کرد: بازرسی شناورها، سازه‌ها و  تاسیسات دریایی، تمیزکاری بدنه جهت جلوگیری از خزه زدگی و خوردگی، عملیات ضخامت سنجی، سلامت سنجی با استفاده از روش تست‌های غیرمخرب و... از جمله وظایف این روبات است.

رزازان با بیان این‌که این روبات‌ها با دوربین با فناوری بالا می‌تواند در آبهایی که غواص دید ندارد به راحتی فعالیت کنند، گفت: سه دستگاه روبات زیرآبی کاوشگر خلیج‌فارس، روبات زیرآبی پایشگر بصیر خلیج‌فارس و روبات زیرآبی سنجشگر خلیج‌فارس با هدف بکارگیری سیستم‌های نوین در ارتقای مدیریت نگهدار و تعمیرات سازه‌های دریایی طراحی و ساخته شده است.

وی با بیان این‌که روبات کاوشگر خلیج‌فارس برای سازه‌های بتنی و اسکله‌ها طراحی شده است، گفت: روبات زیرآبی پایشگر بصیر خلیج‌فارس برای بازرسی بدنه‌های کشتی و شناورها طراحی شده و قرار است سال آینده این روبات پس از تولید انبوه مورد استفاده گسترده در سواحل جنوبی و شمالی قرار گیرد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: