جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 14 اسفند 1396     
کاهش 50 درصدی نشانه‌گذاری قطع درختان جنگلی گلستان

به گزارش گروه کلان شهرها تهرانی نیوز: مدتی است مردم استان گلستان با دست به دست کردن تصاویری در فضای مجازی مبنی بر قطع درختان در مناطقی از استان در این روزهای پایانی سال، نسبت به اجرای مصوبه توقف طرح های بهره برداری از جنگل‌های شمال ابراز نگرانی می کنند.

 
در سالهای گذشته 200 هزار هکتار از جنگل‌های گلستان تحت پوشش طرح‌های جنگلداری اداره کل منابع طبیعی استان بود. از سال 93 روند بهره برداری از درختان طرح‌های جنگلداری تغییر کرده و در نشانه گذاری درختان جنگلی صرفا درختان آسیب دیده از جمله ریشه کن، شکسته و افتاده علامت گذاری شدند.
 
در سه سال گذشته نزدیک به 50 درصد از حجم نشانه گذاری درختان جنگلی در قالب اجرای طرح‌های جنگلداری کاسته شده است.
 
حال مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن تمامی طرح های جنگلداری در شمال کشور از سال آینده متوقف شود.
 
این کار خوشحالی مردم را به دنبال داشته اما در این روزهای پایانی سال هر از چند گاهی مشاهده می شود که مردم گلایه هایی را درخصوص دپو و انتقال تنه درختان قطع شده با توجه به روزهای پایانی مهلت اجرای طرح های جنگلداری مطرح می کنند.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این خصوص می گوید: برخی از درختان قطع شده که مشاهده می‌شود مربوط به طرح‌های جنگلداری زمستان سال گذشته است که به دلیل بارندگی های پاییز و زمستان امسال، هنوز از جنگل خارج نشده اند.
 
ابوطالب قزلسفلو افزود: این درختان به مرور تا عید و یا حتی بعد از عید از جنگل خارج می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: بخشی دیگر نیز مربوط به درختانی است که در حاشیه رودخانه ها بر اثر سیلاب ریشه‌کن شدند، که آنها نیز از داخل رودخانه ها جمع آوری و پاکسازی می شود تا در مواقع سیلاب در پایین ‌دست مشکلی به وجود نیاید.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: بخشی از این درختانی که مشاهده می شود نیز مربوط به درختان خطرساز موجود در پارک های جنگلی و تفرجگاه ها جهت حفظ جان مردم است.
 
قزلسفلو تاکید کرد: دیگر چیزی به عنوان طرح‌های جنگلداری که در گذشته فعال بود و درختان نشانه گذاری می‌شدند و برداشت اتفاق می‌افتاد، وجود ندارد.
 
وی با اشاره به اجرای قانون توقف بهره برداری از جنگل ها که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، گفت: از زمستان امسال نشانه گذاری درختان در استان متوقف شده است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: البته در راستای رفع خطرات احتمالی ناشی از درختان خطرساز موجود در رودخانه های سیل گیر، پارک ها و تفرجگاه های جنگلی، درختان ریشه کن و شکسته افتاده مزاحم در مسیر جاده‌های اصلی و شبکه های برق رسانی ادامه خواهد داشت.
 
قزلسفلو اظهار کرد: شماره تماس 1504 در اختیار همه شهروندان قرار دارد تا به صورت شبانه روزی هرگونه تخلف و مسائل مربوط به حوزه منابع طبیعی را گزارش دهند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: