جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 12 اسفند 1396     
منطقه 8 میزبان اجرای آیین های باستانی در چهارشنبه سوری

 "به گزارش گروه مناطق 22 گانه تهرانی نیوز:با جایگزین کردن آیین های باستانیِ آرام بخش به جای کارهای پر خطر، چهارشنبه سوری شاد برای شهروندان منطقه 8 فراهم می کنیم."

 
 این مطلب را بهمن نوری شهردار این منطقه در جلسه معاونان اعلام کرد و افزود: نشاط اجتماعی و  ایجاد مکان هایی برای اجرای مراسم چهارشنبه سوری در محلات سیزده گانه از دستور کارهای مهم پایان سال است.
 
وی  اظهار داشت: با دور شدن از فرهنگ آداب و رسوم گذشته با مشکلات جدی در این حوزه مواجه شده ایم و حتی روزهایی که باید شادی بخش باشد با بی احتیاطی و کارهای اشتباه و خطرناک برخی به مصیبت تبدیل شده است.
 
قاشق زنی
 
شهردار منطقه 8 تصریح کرد: چهارشنبه سوری در گذشته با رسوم زیبایی چون صله رحم، «قاشق زنی»، پختن غذاهای سنتی در یک فضای آرام و شادی بخش در روزهای پایانی سال جشن گرفته می شد و حتی پریدن از روی آتش هم با آدابی منظم در کنار خانواده ها با کمترین حادثه بود.
 
وی گفت: اگر محله محورعمل کنیم و مانند گذشتگان به این محلات توجه جدی داشته باشیم می توانیم مراسم چهارشنبه سوری را در محلات با حضور خانواده ها با کمترین حادثه سپری کنیم.
 
باور باستانی
 
شهردار منطقه 8 ادامه داد: یکی از عقاید ایرانیان باستان برای برپایی آتش در شب چهارشنبه سوری این است که با افروختن آتش و سوزاندن بوته های که از قبل برای این شب جمع آوری شده است، فضای خانه از موجودات زیانکار پاک می شود.
 
وی افزود: پیشنیان با جمع آوری بوته ها، آتش زدن و پریدن از روی آن و گفتن عبارت "زردی من از تو، سرخی تو از من" به استقبال شب چهارشنبه سوری می رفتند.
 
اهمیت نوروز
 
نوری با اشاره به گرامی داشت جشن نوروز اضافه کرد: نوروز آدابی دارد که می توان آن را به فضای شهری تعمیم داد.
 
وی افزود: برپایی مراسم تحویل سال در محلات اقدام بسیار خوبی است که باید با مشارکت خانواده ها برای ایجاد فضای شور و نشاط بیشتر از آن  بهره برد.
 
شهردار منطقه 8 به ديگر فعاليت هاي مديريت شهري منطقه  در نوروز اشاره کرد و افزود: ديدارهاي مستمر مديران شهري منطقه با خانواده هاي معظم شاهد و ايثارگران ، برگزاري تورهاي تهران گردي دراماکن تفريحي وزيارتي ويژه اين عزيزان وعطر افشاني گلزار شهدا در نخستين روزهاي حلول سال جديد از جمله اين اقدامات است.
 
نوری در ادامه این نشست با قدردانی از مشارکت و همراهی شهروندان در به ثمر رسیدن پروژه ها، مطالبات آنها را بحق دانست و  یادآور شد: با همت مدیران شهری به درخواست های شهروندان جامه عمل پوشانده می شود.
 
 شهردار منطقه 8 با تاکید بر مدیریت کلی نگر افزود: اصل مدیریت این است که هم کارهای جاری را جلو ببریم و هم نیم نگاهی به آینده داشته باشیم.
 
وی با اشاره  به لزوم سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی پروژه ها ادامه داد: اگر چه سرعت بخشیدن به اجرای پروژه ها از خواسته ها و اولویت های کاری است،  این بدان معنا نیست که در کیفیت پروژه ها سهل انگاری شود.
 
شهردار منطقه 8  تاکید کرد: یکی از نیازهای اصلی شهر و شهروندان توجه به  فضا های سبز، نگهداشت شهر و توسعه مجموعه های فرهنگی و ورزشی است که مدیریت شهری بر آن تاکید دارد.
 
نوری  با توجه به ضرورت اهمیت و ارتقای سطح زندگی اجتماعی شهروندان افزود: با همین رویکرد و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از طریق بازدید های میدانی و شناسایی نیازها و ظرفیت ها و نظارت ویژه، اقدامات عمرانی،ترافیکی، امور شهری و فرهنگی در سطح  محلات سیزده گانه برای رفاه اجتماعی شهروندان اجرا می شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: