جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 17 بهمن 1396     
زنگنه در آئین امضای تفاهم نامه همکاری توسعه حمل و نقل ریلی شهری گفت:
75 درصد به واگن های تهران اضافه می شود

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری تهرانی نیوز: وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر هزار و 300 واگن داریم که با این طرح به 2 هزار و 300 واگن افزایش خواهد یافت، گفت: در این طرح نزدیک به 75 درصد به واگن های تهران اضافه می شود. قانون می گوید صرفه جویی بعضی ها می گفتند پول دهید برویم بخریم ما پولی نداریم به کسی بدهیم و قانون هم به ما اجازه نداده است.

بیژن زنگنه در آئین امضای تفاهم نامه همکاری توسعه حمل و نقل ریلی شهری (مترو) بین وزارت نفت و شهرداری تهران با بیان اینکه قبول می کنیم تا  9.8 سنت به ازای هر مسافر پرداخت کنیم، اظهار داشت: این رقم محاسبه محافظه کارانه ای است تا بتوانیم در مصرف سوخت صرفه جویی کنیم.


 

وی با اشاره به اینکه اگر حتی یک نفر از مترو، اتوبوس شهری، تاکسی یا خودروی شخصی استفاده کند، باعث مصرف بنزین و گازوئیل می شود، افزود: این ها را محاسبه کردیم و گفتیم 9.8 سنت به ازای هر سفر. اثر این امر آن است که در نهایت این رقم به اقتصاد ملی باز می گردد.

 

وزیر نفت با اشاره به اینکه اگر در طول یک سال 300 سفر انجام شود حدود 30 دلار خواهد شد، اظهار کرد: این رقم نیز به اقتصاد ملی باز خواهد گشت و رفاه شهروندان و مصرف کننده را تامین می کند. این در حالی است که آلودگی زیست محیطی را نیز کم کرده و کاهش بار روانی ترافیک را در پی خواهد داشت و اقتصاد ملی نیز از آن سود می برد.

 

زنگنه در خصوص اینکه همه جوانب و اطراف این طرح برنده است، ادامه داد: مدت زمان زیادی است که دنبال این طرح بودیم اما متاسفانه در روند این طرح تاخیر ایجاد شد. این بحث را  در زمان آقای پوسیدآقایی در شرکت راه آهن داشتیم که با پیگیری ایشان به تفاهماتی نیز رسیدیم.

 

وی با بیان اینکه در این طرح قید شده در خصوص نفرکیلومتر مسافر و تن کیلومتر بار از جانب ما کمک می شود، یادآور شد: این کمک از هزینه شرکت نفت نیست. شرکت نفت تنها آنچه صرفه جویی برای کاهش واردات و افزایش صادرات می شود را پرداخت می کند.

 

وزیر نفت با تاکید بر اینکه این طرح از سوی شورای اقتصاد تصویب شده است، بیان کرد: هر سال سقف پرداخت ها را مشخص کرده ایم و در حال حاضر به این قرارداد رسیده ایم و علاقه مند هستم این طرح را علاوه بر شهر تهران در کلان شهرهای کشور اجرا کنیم

 

زنگنه با بیان اینکه در حال حاضر هزار و 300 واگن داریم که با این طرح به 2 هزار و 300 واگن افزایش خواهد یافت، افزود: در این طرح نزدیک به 75 درصد به واگن های تهران اضافه می شود. بنابراین، تا حد ممکن باید از این زیر بنای ساخته شده استفاده کرد تا مردم در آرامش قرار گیرند.

 

وی با تاکی بر اینکه دولت پولی از منابع عمومی خود خرج نمی کند، تصریح کرد: نزدیک 40 میلیارد دلار مبلغ یارانه ای است که می دهیم این یک تهدید است از سوی دیگر یک فرصت است که می توانیم از این رقم صرفه جویی کنیم و در نهایت به اقتصاد ملی برگردد.

 

وزیر نفت افزود: مطمئن هستم شهرداری تهران در این کار موفق می شود و تقاضا دارم هم روند را تسریع کرده و اگر می توانید بیشتر از این واگن تزریق کنید. البته، برای زمینه های دیگر همچون اتوبوس، تاکسی ها و ون ها نیز این طرح وجود دارد و این یک صندوقی است که از صرفه جویی پرداخت می کنیم.

 

زنگنه با یادآوری این نکته که برای مردم مهم است احساس تغییر در ترافیک، محیط زیست و کاهش آلودگی هوا را داشته باشند، گفت: امیدواریم با همکاری شهرداری تهران و سازمان بهینه سازی بتوانیم خدمات خوب تری به مردم دهیم و کار امروز به عنوان کار پایه برای قرارداد با سایر کلانشهرها باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: تفاهم نامه به قرارداد نیاز داشت که یک طرف ما هستیم یک طرف شهرداری باید کار را دنبال می کرد. در نهایت هر دو به یک نقطه رسیدیم که  مصوبات از شورای اقتصاد گرفته شود. بعضی از مصوبات را مانند موضوعات مربوط به اتوبوس ها، تاکسی ها، ون ها و مینی بوس ها گرفته ایم اما مراحل باید در شورای اقتصاد طی شود.

 

وزیر نفت تصریح کرد: پس از بازسازی کامیون ها، اتوبوس ها و تاکسی ها وزارت نفت از محل صرفه جویی ایجاد شده مبلغی را به ازای آن پرداخت خواهد کرد. بنابر این، ما تنها پرداخت کننده به هنگام انجام صرفه جویی خواهیم بود و قبل از صرفه جویی هیچ مبلغی را پرداخت نمی کنیم.

 

زنگنه با اشاره به اینکه تاکسی ها و اتوبوس های درون شهری باید پایه گازسوز باشند یعنی موتور مدرن گاز سوز روی آن ها نصب شود، گفت: مذاکرات مفصلی با خودروسازها داریم که اساسا موتورها را برای کاهش مصرف اصلاح کنند اما اگر می خواهید مردم کالای خوب مصرف کنند باید به آنها قدرت انتخاب دهید و با انحصار مبارزه کنید. نباید در اجرای قانون هر کسی بگوید قرائت من درست است. قانون می گوید صرفه جویی بعضی ها می گفتند پول دهید برویم بخریم ما پولی نداریم به کسی بدهیم و قانون هم به ما اجازه نداده است.

 

وی با اشاره به اینکه فقط زمانی می توانیم پول دهیم که کنتورهای مترو نشان دهد تعداد مسافر اضافه می شود، افزود: این نص صریح قانون است و برداشت شورای اقتصاد هم همین است چرا که وزارت نفت اجازه ندارد پولی دهد جز وقتی طبق مصوبه شورای اقتصاد صرفه جویی شود.


وزیر نفت با یادآوری اینکه از سال 93 طرح مترو را به شورای اقتصاد فرستاده ایم، بیان کرد: این اقدام باید باید ساز و کار فاینانس قوی داشته باشد تا عملیاتی شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: