جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 10 بهمن 1396     
خوراکی‌هایی که مثل کوره داغ‌تان می‌کند!

 

خوراکی‌هایی که مثل کوره داغ‌تان می‌کند!
به گزارش جام جم، با این حال و حتی در شرایطی که غرق لذت بردن از روزهای برف‌پوش هستید باید نکات تغذیه‌ای، پوششی و ایمنی را رعایت کنید تا خوشی این روزها در روان و جسم‌تان فقط اثرات خوب خود را به جا گذارد‌. گزارش پیش رو مروری دارد برای نکات مهمی که باید در روزهای برفی و یخی رعایت کنید .

خوراکی‌هایی که مثل کوره داغ‌تان می‌کند!
چقدر خوراکی‌های خاص روزهای سرد زمستانی را می‌شناسید‌؟ خوراکی‌های که در روزهای برفی و آب و هوای سرد، شما را سالم و قوی نگه دارد و انرژی درونی لازم را برای تطابق سیستم متابولیکی با آب و هوای سرد تامین کند. به شما توصیه می‌کنیم در روزهای سرد و برفی از خوراکی‌های زیر غافل نشوید:
عسل و دارچین: افراد سرمایی در روزهای برفی از مصرف عسل و دارچین (بویژه روی یک کاسه حلیم گرم) غافل نشوند، زیرا مصرف این خوراکی‌ها نه تنها استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد، بلکه احساس سرما را در بدن از بین می‌برد.

سوپ جوجه: شاید باورتان نشود، ولی بررسی‌ها نشان داده است احتمالا مردمان عصر حجر نخستین کسانی بودند که سوپ را اختراع کردند. در واقع قدمت سوپ به قدمت پخت‌وپز برمی‌گردد و شاید سوپ نخستین غذایی بود که توسط انسان تهیه شده است‌. در بسیاری از درمان‌های گیاهی و سنتی هم از گیاهان درمانگر، سوپ تهیه و به بیمار داده می‌شده است. علم پزشکی مدرن هم خاصیت شفابخش بودن این ماده غذایی را تائید کرده است.سوپ، خاصیت تسکین‌دهنده و ضدالتهاب برای آنها که سرماخورده‌اند، دارد. بعلاوه خوردن سوپ راحت‌ترین راه برای هضم مواد مغذی مورد نیاز بخصوص در زمانی است که بیمار هستید‌. با وجود این در این روز‌های سرد برفی از اثرات انرژی‌زایی سوپ مرغ و جوجه غافل نشوید‌. جوجه مانند سایر خوراکی‌های پروتئین‌دار، آمینواسید طبیعی به نام سیستئین دارد که با پخته شدن از گوشت مرغ خارج می‌شود. سیستئین قدرت شیمیایی خارق‌العاده‌ای دارد که پزشکان آن را برای ایمنی در برابر عفونت‌های فصل سرد توصیه می‌کنند.

پرتقال: این میوه حاوی سطوح بالایی از ویتامین C است، آنتی‌اکسیدانی که سلول‌های سیستم ایمنی بدن را بشدت تقویت می‌کند. خوردن یک پرتقال در روز خطر ابتلا به کمبود ویتامین C را که ممکن است به کاهش مقاومت در برابر عوامل بیماری‌زا منجر شود، کاهش می‌دهد.

هویج: هویج یکی از ابرخوراکی‌ها و گرم‌کننده بدن در فصل زمستان محسوب می‌شود .بعلاوه تامین کننده ویتامین A در بدن است که تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن بوده و به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می‌کند‌. بعلاوه مصرف هویج خطر ابتلا و مدت زمان مشکلات تنفسی را با سالم نگه داشتن ریه کاهش می‌دهد.

چغندر: چغندر سرشار است از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و یک خوراکی مفید برای زمستان محسوب می‌شود. بعلاوه این ریشه گیاهی به گلبول‌های سفید خون سوخت می‌رساند و به رشد باکتری‌های خوب در بدن کمک کنند.

تخم‌مرغ: از خوردن تخم‌مرغ کامل در طول ماه‌های زمستان نباید غافل شد‌. یک تخم مرغ کوچک سرشار است از ویتامین‌هایB2، B12، A و E و نیز آهن، روی و فسفر است. این مواد معدنی مهم برای تامین انرژی مورد نیاز بدن در زمستان بسیار حیاتی هستند. قدرت آنتی اکسیدانی تخم‌مرغ از بدن در برابر بیماری‌های مختلف فصول سرد محافظت می‌کند.

زنجبیل: از نوشیدن چای بویژه چای زنجبیل در روزهای برفی نباید غافل شد‌. زنجبیل که سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و رادیکال‌های آزاد را در بدن کاهش می‌دهد.

بادام: بادام یکی از بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامت بدن در طول زمستان و بویژه روزهای برفی است. این دانه روغنی سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر هستند .بادام همچنین غنی از نوع بسیار خوبی از پروتئین، منیزیم، فیبر، ویتامین B، کلسیم، پتاسیم، فسفر، روی، آهن و چربی‌های سالم است .

برف خوردن؛ خوب یا بد؟
شاید سوال خیلی‌ها در سراسر دنیا این باشد که آیا می‌توان برف را خورد؟ بویژه آن که در شرایط آلودگی هوا گفته می‌شود برف اول با آلودگی‌هایی همراه است و باید از آن بر حذر بود .

بی‌تردید خوردن برف در شهرهای بزرگ با توجه به آلودگی‌های محیطی بویژه دود اگزوز خودرو‌ها چندان کار بهداشتی به نظر نمی‌رسد‌. ولی در خارج از شهر بنا به گفته محققان، خوردن برف در شرایطی خاص بدون خطر است .

از نظر علمی نیز خوردن دانه‌های برف به محض این که روی زمین می‌نشینند مشکلی ندارد، اما بتدریج و طی فرآیندی موسوم به رسوب خشک ذرات گرد و غبار به آنها چسبیده و بتدریج تیره می‌شوند. حتی مطالعات جدید نشان می‌دهد به دلیل آلودگی‌های جوی موجود در شهرهای بزرگ و بخصوص صنعتی، برفی که هنوز به زمین نرسیده، به همان اندازه برف روی زمین آلوده است .

ناگفته نماند بررسی‌ها نشان داده است دانه‌های برف در مقایسه با قطرات باران دیرتر ذرات آلاینده موجود در هوا را به خود جذب کرده و به تبع آن دیرتر آلوده می‌شوند. نتیجه آن که اگر فقط می‌خواهید طعم دانه‌های زیبا و نرم برف را روی زبان‌تان احساس کنید سعی کنید تا برف را قبل از برخورد با زمین بگیرید. گرچه یک بار خوردن مقادیر کمی برف تمیز بلافاصله پس از بارش با شیره انگور یا خامه و شکر برای افرادی که بیماری جسمی خاصی ندارند، منعی ندارد!



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: