جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 10 آذر 1393     
دونالدتاسک رییس شورای اروپاشد/عکس

ایسنا: دونالد تاسک، نخست‌وزیر پیشین لهستان رییس شورای اروپا شد. او دومین فردی است که با کنار گذاشتن سایر سمت‌ها، رییس تمام وقت این شورا شده است. تاسک همچنین اولین کسی است که از کشورهای سابق کمونیستی به ریاست یکی از شوراهای اتحادیه اروپا دست می‌یابد.

به گزارش آسوشیتدپرس، تاسک به عنوان رییش شورای اروپا با چالش‌های متفاوتی مواجه خواهد بود. یکی از مهم‌ترین چالش‌های او تهدیدهای انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپاست. انگلیس به دلیل قوانین مهاجرت اتحادیه اروپا که آنها را برای اقتصاد خود مضر می‌داند، تهدید کرده است که از این اتحاد خارج می‌شود.


 

اروپا همچنین با چالش مهم دیگری مواجه است. کشورهای اروپایی در قبال روسیه که به تجاوز به همسایه اتحادیه اروپا، اوکراین متهم است، رویکرد یکسانی ندارند.

در همین حال دونالد تاسک به عنوان کسی که سال‌ها نخست‌وزیر لهستان بوده و عرصه‌های زیادی برای نشان دادن خود داشته، ضعف‌ها و قوت‌هایی دارد.

تاسک 57 ساله علاوه بر سیاستمدار، تاریخدانی است که علاقه ویژه‌ای به مارشال جوزف پلیسودسکی، یکی از رهبران پس از جنگ جهانی اول دارد.

او پس از خروج کمونیسم در سال 1989 وارد سیاست شد. تاسک به کمک هم‌مسلکانش در سال 2001 حزب پلتفورم مدنی را که حامی اتحادیه اروپا بود، پایه‌گذاری کرد و از سال 2007 تا 2014 نخست‌وزیر لهستان بود.

از نقاط قوت این سیاستمدار کهنه‌کار می‌توان به استعداد او در رهبری اشاره کرد. او هیچ ترسی از ریسک کردن یا اجرای اصلاحات غیرمردمی ندارد چراکه به مرور زمان ثابت می‌کند این اصلاحات و ریسک‌ها مهم و مورد نیاز بوده‌اند.

او همچنین استراتژیستی است که توانایی همراه کردن افکار عمومی با خود را در امور مختلف دارد.

نخست‌وزیر سابق لهستان در دوره ریاستش توانست ماهرانه اقتصاد کشورش را آن هم در شرایط رکود اقتصادی جهان به رشد برساند. استراتژی‌ای که موجب پیروزی مجدد او در انتخابات سال 2011 شد. او به همراه خودش دانستی‌های بسیاری درباره سیاست روسیه به شورای اروپا خواهد آورد.

اما تاسک ضعف‌هایی هم دارد. او نیاز دارد تا مواضعش در قبال روسیه را نرم کند. او گاهی تلاش می‌کند تا مسائل و مشکلات را براساس کینه‌ها و احساسات خود حل کند. او همچنین باید حلقه داخلی لهستانی‌اش را گسترده‌تر کند. او از شنیدن صدا و سخنرانی خود بسیار لذت می‌برد. یکی از نمونه‌های این احساس‌اش را می‌توان در سخنرانی‌اش در سال 2007 مشاهده کرد. او حدود سه ساعت درباره سیاست‌های مورد هدفش سخنرانی کرد!

تاسک با تمام این نقاط ضف و قوت اکنون رییس شورای اروپاست. ادامه راهش ناپیداست اما آنچنان که خودش می‌گوید: من خوش‌بین هستم. احتمالا تمام چیزی که اروپا امروز به آن نیاز دارد، انرژی، خوش‌بینی، تعهد و اعتقاد است و اینها تمام چیزهایی است که من متخصص آنها هستم.

دونالد تاسک جانشین هرمان ون رومپوی شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: