جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 18 دی 1396     
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران:
نباید به دلیل عدم وجود منابع تهران را به حراج بگذاریم

به گزارش گروه عمران شهری تهرانی نیوز ؛ معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تمام تلاش ما این است تا مردم از ظرفیت های موجود در تهران منتفع شوند و به جای اینکه به عدم وجود منابع لازم برای تهران ناچار شویم، شهر را به حراج بگذاریم.

مهدی حجت با بیان اینکه شعار اصلی شهرداری تهران امید مشارکت و شکوفایی است، اظهار کرد: بدون مشارکت مردم اداره تهران غیرممکن است و برای اینکه مشارکت مردم شکل بگیرد، باید این امید به وجود آید که وضع امروز می تواند نسبت به گذشته بهتر باشد.

 

وی با اشاره به بخشنامه های شهردار تهران مبنی بر شفاف سازی گفت: با بخشنامه اولیه سعی کردیم، شفافیت ایجاد کنیم و جلوی خطاهای احتمالی را بگیریم، تمام تلاش ما این است تا مردم از ظرفیت های موجود در تهران منتفع شوند و به جای اینکه به عدم وجود منابع لازم برای تهران ناچار شویم، شهر را به حراج بگذاریم.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه در دهه های گذشته به گونه ای صحبت کردیم که گویا مردم مسئولیتی نسبت به اداره زندگی شهری خود را ندارند، عنوان کرد: شهرداری طبق قوانین موظف به یکسری اقدامات است اما ممر درآمد شهرداری باید از سوی خود مردم باشد، در سال های گذشته به دلیل رافت نسبت به مردم، جنگ و محاصره اقتصادی به تدریج باری از دوش مردم گرفته شد و به شهرداری ها محول شد

حجت ادامه داد: ظرفیت فوق العاده‌ای در شهر و شهروندان برای اداره پایتخت وجود دارد. من خوشبین هستم که در آینده بتوانیم ریل تامین مخارج شهر از طریق فروش شهر را به انتفاع از ظرفیت های موجود تغییر دهیم. به طور قطع تغییر این مسیر در اذهان شهرداری، مردم و مسئولان به زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین مساله پیش روی معاونت شهرسازی موضوع بازنگری طرح تفصیلی است، تاکید کرد: طرح جامع و تفصیلی کم و بیش و در برخی قسمت ها ناقص، موجب حرکت کردن و سامان شهر تهران است و در عین حال نقایص زیادی دارد. تلاش ما این است که تا پایان سال 1397 دستورالعمل زندگی آینده شهر تهران از نقطه نظر کالبدی در بازنگری طرح تفصیلی را فراهم آوریم.

معاون شهردار تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص توقف عرضه هولوگرام گفت: مساله هولوگرام یک مسیر ابداعی بود تا از این طریق مقداری از طلب‌ها و بدهی‌های شهرداری پرداخت شود. این هولوگرام ها در بازار خرید و فروش می شد و به نوعی با خود فساد ایجاد می کرد، ما هم مسیری که در آن فساد بود را متوقف کردیم. البته اصل اینکه باید مبادلات انجام شود، اشکال ندارد اما نحوه اجرا به صورت هولوگرام اشکال داشت.

حجت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فروش تراکم در پایتخت گفت: در همه دنیا یک درصدی از قیمت ملک به عنوان عوارض از شهروند گرفته می شود، در تهران اما اگر به اطراف خود نگاه کنیم، متوجه می شویم یک آپارتمان سالانه چه اندازه پول شارژ پرداخت می کند و چه اندازه عوارض به شهرداری می‌دهد. وقتی این دو رقم را کنار هم قرار می دهیم متوجه می شویم که این نسبت، نسبت معقولی نیست.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب قانونی داشتیم که سه در هزار قیمت واقعی ملک به عنوان عوارض ملک پرداخت شود. بعد از انقلاب گفتند مرم توان پرداخت ندارند و قیمت عوارض منطقه ای حساب شود، در نتیجه دریافت شهرداری کاهش یافت و کار به جایی رسید که شهرداری دیگر درآمد متناسب با ماموریت های خود را نداشت.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تاکید کرد: از 18 هزار میلیارد تومان عملکرد مالی شهرداری تهران 11 هزار میلیارد تومان در معاونت معماری و شهرسازی اتفاق می افتد. این در حالی است که شهرداری نباید تا این اندازه به درآمدهای حاصل از صدور پروانه متکی باشد.

حجت با بیان اینکه در سال های گذشته به دلیل وجود پول تراکم هیچ گاه به دنبال پول سخت نرفتیم، گفت: ما متوجه فشار اقتصادی مردم هستیم، منتها امکانات و ظرفیت‌های بالقوه ای در تهران است که می‌تواند به فعالیت درآید.

وی گفت: یک تعداد از ساختمان ها در تهران چندین سال به طور نیمه کاره رها می شوند که طبق قانون باید به دلیل مزاحمتی که ایجاد می‌کنند، جریمه پرداخت کنند. اینها از مصادیق پول سخت به شمار می رود که باید به دنبال کسب آن باشیم. متاسفانه از آنجایی که در گذشته از مسیر ساده استفاده می شد، امروز عادت به جمع کردن پول سخت نداریم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: در مثالی دیگر تعدادی از مغازه‌ها خصوصا اغذیه فروشی ها تمایل دارند در پیاده روها امکان سرویس دهی به مشتری را فراهم کنند، اتفاقا از نظر ما این کار خوبی است اما سهم شهرداری اینجا است؛ باورمان این است که اگر به سراغ افزایش کیفیت زندگی مردم برویم مردم هم حاضرند هزینه این امر را پرداخت کنند.

به گفته حجت انتقال اداره شهر از طریق پول آسان به سمت پول سخت باید طی یکسال آینده اتفاق افتد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: