جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 3 دی 1396     
خسارت ۱۲ هزارمیلیارد تومانی تصادفات رانندگی

به گزارش گروه حوادث ترافیکی تهرانی نیوز؛تازه ترين آمار تلفات تصادفات رانندگي از کشته شدن بيش از 10 هزار نفر در هفت ماهه نخست امسال حکايت دارد.

 

بر اساس تازه ترين گزارش پزشکي قانوني در هفت ماه سال 96 بيش از 10 هزار و 155 ايراني جان خود را در تصادف از دست داده اند که از اين ميزان 7944 نفر مرد و 2211نفر زن بوده اند.

همچنين تصادفات رانندگي در هفت ماه فروردين تا مهرماه سال جاري بيش از 210هزار نفر مصدوم داشته است. اين آمارها نشان مي دهد تعداد مصدوما، نسبت به مدت مشابه سال قبل نيم درصد رشد داشته است. با اين حال پرسش اينجاست که تلفات تصادفات رانندگي چه ميزان خسارت مالي به اقتصاد کشور تحميل مي کند؟

بنا به اعلام معاونت اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي هر مرگ‌ و ميردر تصادفات رانندگي چيزي حدود يک‌ ميليارد و 200‌ ميليون تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد مي‌کند. با اين حساب مي‌توان گفت خسارت ناشي از مرگ‌ و مير در جاده‌هاي ايران در هفت ماه سال 96 حدود 12 هزارو 200 ميلياردتومان بوده است. بنابراين اگر اين روند با همين رشد تا پايان سال ادامه يابد، ميزان خسارت ناشي از تصادفات رانندگي تا پايان سال به بيش از 20 هزار ميليارد تومان خواهد رسيدکه اين رقم 5‌ درصد توليد ناخالص ملي کشور را شامل مي شود.

در حال حاضر در کشور 210‌هزار کيلومتر راه وجود دارد که سالانه بيشتر از 8‌ هزار ميليارد تومان هزينه‌ نگهداري‌ دارند. هزينه تلفات و همچنين خسارات مالي ناشي از تصادفات را هم اگر به اين 8‌ هزار ميليارد اضافه کنيم، رقم بزرگي به دست مي‌آيد که از تصور خارج است.اين درحاليست که در کشورتنها 9‌ هزار و 871 کيلومتر راه‌آهن به عنوان ايمن ترين وسيله حل ونقل، وجود دارد که سالانه حدود 2‌ هزار ميليارد تومان­ براي­­نوسازي و توسعه راه هاي ريلي کشور هزينه مي شود. اين رقم چيزي در حدود خسارت ناشي از مرگ‌ يک‌ هزار و 600 نفر يا تلفات يک ماهه تصادفات رانندگي در جاده‌هاي کشور است.

بر اين اساس اگر رقم خسارت سالانه مرگ ومير ناشي از سوانح رانندگي در جاده‌هاي ايران را در نظر بگيريم، با اين خسارت ظرف مدت دو سال مي‌توان معادل همه­­­ خطوط ريلي موجود خط آهن ايجاد کرد. نبايد فراموش کرد تلفات مسيرهاي ريلي چيزي نزديک به صفر است و توسعه ريلي را مي‌توان نوعي سرمايه‌گذاري مهم براي کشور دانست. با اين وجود شبکه ريلي کشور همچنان با کمبودهاي مشهودي همچون نبود سرمايه‌گذاري کافي، خطوط ريلي فرسوده، نبود سرعت بالا، فرسودگي و قديمي بودن ناوگان مسافري و از اين قبيل مواجه است.

گزارش سازمان بهداشت جهاني نشان مي‌دهد ايران رتبه 177 از ميان حدود 190 کشور جهان را در ميزان تلفات رانندگي با ضريب 1,4 در اختيار دارد. اين درحالي است که در دنيا سالانه حدود 1.2‌ ميليون نفر بر اثر سوانح رانندگي جان مي‌بازند که سهم ايران از اين ميان نزديک 1.5‌درصد است.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: