جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 3 دی 1396     
این بار شهروندان می گویند آری یا خیر!
رفراندوم برای توسعه حمل و نقل سبز

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری تهرانی نیوز؛بیش از 2 هزار نفر در زمان پیک مسافر با هر رام قطار مترو تهران جابه جا می شوند، درحالیکه مترو با کمبود بیش از 3 هزار واگن به دلیل مشکلات جدی اعتباری مواجه است، شهرداری تهران برای تشویق حداکثری شهروندان به استفاده از مترو طرح  هایی دارد که برای برگزاری آن رفراندوم برگزار کرده است.

 شرکت بهره برداری مترو تهران هفته گذشته همزمان با روز ملی حمل و نقل در 26 و 27 آذر طرح نظرخواهی از مسافران را کلید زد تا  شهروندان برای اولین با در تصمیم گیری اجرایی شهر مشارکت داشته باشند. براین اساس صندوق هایی در 20 ایستگاه منتخب مترو درنظر گرفته شد و مسافران مترو با بله و خیر به 4 سوال اساسی در حوزه حمل ونقل پاسخ داده و نظر خود را بیان کنند.

 پرسش‌هایی درباره اداره بهتر شهر

نظرخواهی از مردم با چهار پرسش با اندازه‌ای قابل خواندن صورت گرفت تا شرکت کنندگان هر سوال را ، با دو کارت بله (سبز) و خیر (قرمز) پاسخ دادند. 

شهروندان با فرض اینکه اگر قرار باشد برای حل مشکل ترافيك، کاهش آلودگي هوا و بهبود خدمات مترو و اتوبوسرانی تصميمی اساسي بگيرند، باید به هریک از سه پرسش زیر پاسخ (بله/ خیر) می دادند.

۱- الان که شما در مترو هستید، بالای سر شما میلیون‌ها خودرو در سطح شهر تردد می‌کنند. می‌توان از هرکدام از آنها روزی ۱۰۰۰ تومان گرفت و با آن تقریبا هفته‌ای یک قطار به مترو اضافه کرد. در این صورت بعد از یک سال، معطلی شما برای رسیدن قطار حدود یک دقیقه کمتر می‌شود. آیا با این چنین کاری موافقید؟

۲- هر روز حداقل ۶۰ هزار خودروی دولتی و سهمیه‌ای مجازند وارد محدوده طرح ترافیک شوند. اگر آنها روزی ۵۰ هزار تومان آرم بخرند، با فرض اینکه در سال ۲۵۰ روز کاری داشته باشیم، هر دو هفته می‌توان یک قطار جدید به مترو اضافه کرد. آیا با این کار موافقید؟

۳- اگر از همه ساکنان تهران و حومه آن روزانه فقط 2۰۰ تومان گرفته شود، با پول آن می‌توان ماهانه یک قطار برای مترو خرید و معطلی شهروندان در خطوط مترو را بعد از یک سال به اندازه 30 ثانیه کاهش داد. آیا با این کار موافقید؟

۴- اگر تا سال آینده هیچ واگنی به متروی تهران اضافه نشود، با توجه به افزایش تدریجی تعداد مسافران، احتمالا معطلی شما برای سوار شدن به قطار بیش از زمان فعلی خواهد شد. آیا موافقید که افزایش قیمت نداشته باشیم ولی معطلی در مترو بیشتر شود؟

یکی از شرکت کنندگان در نظرسنجی، جوان 20 ساله دانشجویی است که مسیر منزل تا دانشگاه را با مترو طی می کند و معتقد است مترو تهران باید توسعه پیدا کند تا مسافران بیشتری بتوانند از مترو استفاده کنند. کارمندی که رای خود را در صندوق انداخته می گوید محل کارش در محدوده طرح ترافیک است و عملا امکان استفاده از خودروی شخصی را ندارم، اما اگر میزان هزینه های خودروهای شخصی افزایش و در بخش حمل و نقل عمومی هزینه شود، در مدت زمان کمتری به مقصد می رسیم و در واگن ها نیز شاهد ازدحام جمعیت نخواهیم بود.

بهاره آروین نیز در حاشیه بازدید از این نظرسنجی در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) برگزاری رفراندوم درمورد تصمیمات مهم شهری را ایده ای اصلاح طلبانه دانست و گفت: نظرسنجی ظرفیت مشارکت پذیری مردم را بالا می برد.

وی افزود: معمولا تصمیمات مهم با کار کارشناسی و مطالعاتی گرفته می شود،  ولی در اکثر موارد مردم را که این تصمیمات تاثیر مستقیم روی زندگی آن ها دارد، فراموش می شوند، درحالی که مردم نیز باید در تصمیات مهم شهری سهیم باشند.

این عضو شواری اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: این ایده را از طرف شورا طرح خواهیم کرد که شهروندان در تصمیم های مهم شهر مشارکت داشته باشند. این طرح صرفا نظرسنجی نیست در واقع یک رفراندوم است که برگزار شده و را تک تک شهروندان در تصمیم گیری درمورد مسائل مختلف می توانند مشارکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه نظر شهروندان تهرانی در مورد طرح های مهم شهری برای اعضای شورای شهر مهم است، گفت: این نظرسنجی به صورت پایلوت برگزار شد و بیشتر جنبه نمادین دارد، اصل ایده مهم و قابل تامل است و اگر بتوانیم در سال درمورد یک یا دو تصمیم مهم مدیریت شهری رفراندوم شهری برگزار کنیم باعث مشارکت و احساس تعلق بیشتر مردم می شود.

آروین خاطرنشان کرد: شفافیت راهکار اعتمادسازی است و مردم باید درجریان هزینه کرد درآمدهای شهرداری با افزایش تعرفه ها در یک بخش و هزینه در بخش مورد نظر باشند.

 خبرنگار: محمد متینی یکتا




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: