جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 27 آذر 1396     
پایتخت های بزرگ دنیا، چگونه با آلودگی هوا مقابله می کنند؟

به گزارش اخبار بین الملل تهرانی نیوز؛مبارزه با آلودگی هوا به یک واقعیت بین المللی تبدیل شده زیرا هوا مرزهای بین المللی را به رسمیت نمی شناسد و هیچ كس در مقابل تهاجم هوای آلوده ایمن نیست.

 

 در شرایط كنونی مساله اصلی به شهرهای عمده و پرجمعیت و مناطق شهری مربوط می شود و این در حالی است که كارشناسان و مجامع زیست محیطی در عرصه های جهانی به این نتیجه رسیده اند كه رمز و كلید اصلی موفقیت در تثبیت اقلیم زمین، كاهش مصرف سوخت های فسیلی، خارج كردن صنایع آلاینده از محدوده شهری، جلوگیری از جنگل زدایی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر است.

با این حال مبتکرترین پایتخت های دنیا با آلودگی هوا مواجه شدند و تمام تلاش خود را برای مقابله با آن به کار بستند:

دهلی: از دو سال پیش تا کنون به منظور مقابله با آلودگی هوا در دهلی که یکی از آلوده ‌ترین پایختهای دنیا است، فروش و ثبت برخی شاسی بلندهای دیزلی ممنوع شده است. همچنین در این شهر، واردات خودروهای دیزلی که پیش از سال 2005 ثبت شده اند ممنوع و هزینه جبران آلودگی محیط زیستی خودروهای دیزلی دوبرابر شده است.

پاریس: ورود خودروها در پایان هفته در بسیاری از مناطق مرکزی و تاریخی ممنوع می شود و فقط دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی آزاد است. همچنین برنامه هایی برای به اشتراک گذاری دوچرخه برای مردم در نظر گرفته می شود. شهردار سوسیالیست پاریس محق است که با افتخار اعلام ‌کند، برای پاریسی‌ ها «دوران جدیدی آغاز می‌ شود». او مصمم است کلان ‌شهر محبوبش را تا سال 2020 به پایتخت دوچرخه تبدیل کند. وی برای رسیدن به هدفش از پشتیبانی تمامی احزاب و بسیاری از گروه ‌های اجتماعی فعال در پاریس برخوردار است.

آمستردام: مدیران شهری در پایتخت هلند تصمیم به ممنوعیت فروش ماشین های بنزینی و دیزلی تا سال 2025 گرفته اند و فقط به فروش وسایل نقلیه الکتریکی و هیدروژنی را مجاز می کنند. در هلند و در اکثر شهرها، فرهنگ استفاده از دوچرخه بسیار رواج دارد.

فرایبورگ: در فرایبورگ آلمان نزدیک به 500 کیلومتر فضا برای مسیرهای دوچرخه، تراموا، و سیستم های حمل و نقل عمومی ارزان و کارآمد وجود دارد. اکثر مردم در این شهر بدون وسیله نقلیه زندگی می کنند و وسایل حمل و نقل عمومی رایگان نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است.

 

کپنهاگ: اولویت در پایتخت دانمارک با دوچرخه است تا خودرو. در واقع تعداد دوچرخه ها از خودروها بیشتر است. کپنهاگ قصد دارد تا سال 2025 به یک شهر بدون کربن تبدیل شود.

اسلو: پایتخت نروژ قصد دارد تا سال 2020 میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به حداقل ممکن برساند و یک منطقه بدون ماشین ایجاد کند. ساخت 40 مایلی خطوط دوچرخه سواری جدید، جرایم سنگین برای تخلفات رانندگی و حذف بسیاری از فضاهای پارکینگ از اقدامات این پایتخت برای کاهش آلودگی هوا است.

هلسینکی: پایتخت فنلاند قصد دارد به میزان قابل توجهی از تعداد اتومبیل ها در سطح شهر بکاهد و آنهم با سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل عمومی، بالابردن هزینه های پارکینگ، تشویق شهروندان به دوچرخه سواری و پیاده روی و تبدیل بسیاری از جاده ها به مسیرهای پیاده روی. شهردار هلیسنکی قصد دارد سیستم حمل و نقل عمومی را به قدری بهبود بخشد که تا سال 2050 میلادی دیگر کسی اتومبیل شخصی نداشته باشد.

زوریخ: پایتخت سوئیس تعداد فضاهای پارکینگ را در این شهر بسیار محدود کرده در حالی که مناطق بیشتری را به تراموا و خیابان های مخصوص پیاده روی اختصاص داده است. نتیجه این اقدام، کاهش چشمگیر ترافیک و آلودگی هوا است. 

کریتیبا: این شهر 2 میلیون نفری در برزیل دارای وسیع ترین و ارزان ترین سیستم اتوبوس در دنیا است. تقریبا 70  درصد ترددها در سطح این شهر توسط وسیله های حمل و نقل عمومی انجام می شود و سطح شهر تقریبا بدون خودرو است.

مکزیکوسیتی: کلانشهر مکزیکوسیتی یکی از موفق ترین شهرهای دنیا در مقابله با آلودگی هوا شناخته می شود. سال 1992 سازمان ملل این شهر را به عنوان آلوده ‌ترین شهر جهان معرفی کرد. مشهور بود که در این شهر به خاطر آلودگی هوا پرنده ‌ها در هنگام پرواز می ‌مردند و روی زمین می ‌افتادند.

امروز اما با اجرای برنامه ‌های منسجم مقابله با آلودگی دیگر نام این شهر حتی در میان 10 شهر اول آلوده جهان به چشم نمی‌خورد. اصلاح کیفیت بنزین را می توان مهم ترین سیاست دولت مکزیک در مهار آلودگی هوای مکزیکوسیتی دانست.

مقام‌های شهری با الگو گرفتن از اتوبوسرانی سریع در پایتخت کلمبیا، نوعی سیستم اتوبوسرانی به نام «متروباس» راه انداختند که علاوه بر افزایش حجم مسافران در اتوبوس، آلودگی بسیار کمتری دارد. در این طرح اتوبوس ‌های فرسوده و کوچک با سرمایه‌ گذاری سریع با اتوبوس‌ های جدید با حجم مسافر بیشتر تعویض شدند.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: