جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 4 آذر 1396     
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران
شیوه تبلیغات روی اتوبوس ها در تمام کشورها یکسان است

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی تهرانی نیوز؛به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تبلیغات روی بدنه اتوبوس های درون شهری در تمام کشورهای دنیا یکسان است.

 

به رغم آنکه در ماه های اخیر هجمه هایی در خصوص درج آگهی های تبلیغاتی روی بدنه اتوبوس ها توسط برخی از اعضای شورای شهر تهران مطرح و به یک هجمه رسانه ای تبدیل شد؛ اما بازدیدهایی که متخصصان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از این اتوبوس ها که به گفته دکتر عیسی علیزاده تعدادشان تنها 913 دستگاه می شود؛ نشان داد که  با کمی تغییرات در این تبلیغات حتی دید مسافران به بیرون در هنگام تاریکی هوا نیز وجود دارد.

نظارت بر تبلیغات بدن هاتوبوس ها مصوبه سال 92 شورای شهر است

به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران؛ براساس مصوبه سال 92 شورای اسلامی شهر تهران نظارت و مدیریت بر تمامی فضاها و اماکن شهری که از آن به عنوان اماکن عمومی یاد می شود، برعهده سازمان زیباسازی شهر تهران گذاشته شد تا این سازمان برنامه ریزی های مربوط به ظرفیت بندی و نظارت بر تمامی مراحل اداری واگذاری این نوع تبلیغات را به بخش خصوصی انجام دهد.

در واقع انجام تبلیغات در تمام ظرفیت های شهری از ناوگان تاکسی، اتوبوس و مترو گرفته تا تبلیغات محیطی تشریفات اداری آن از طریق سازمان زیباسازی انجام می شود.

 دکتر عیسی علیزاده ادامه داد: قبل از مصوبه سال 92 شورای شهر تهران، سازمان اتوبوسرانی شهر تهران خود تمامی کارهای مربوط به تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها را انجام می داد اما بعد از این مصوبه تمامی این کارها برعهده سازمان زیباسازی قرار گرفت.

در حال حاضر براساس آمارهای مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از 6000 اتوبوسی که در شهر تهران خدمات رسانی به شهروندان را انجام می دهند؛ تنها 913 اتوبوس زیر بار تبلیغات متحرک قرار دارد. این در حالی است که تمامی طرح هایی که برای تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها استفاده می شود نیز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید شده و مجوزهای لازم صادر می‌شود

شیوه تبلیغات در تمام دنیا یکسان است

 مطالعات تجربه های جهانی در این زمینه نشان می دهد در تمام دنیا از کشورهای اروپایی گرفته تا آسیای شرقی از یک  مدل تبلیغاتی وجود دارد. به عبارت ساده تر مِش هایی که در دنیا برای این تبلیغات استفاده می شود در شهر تهران نیز به کار گرفته می شود

علیزاده درباره  اعتراض برخی از مسافران نسبت به دیده نشدن فضای بیرون از داخل اتوبوس هایی که روی بدنه آنها تبلیغات طراحی شده است؛ توضیح داد:  اگر نگاهی به طراحی اتوبوس های تندرو شهر تهران بیندازید، می بینید نیمی از بدنه این نوع اتوبوس ها شیشه بوده و قسمت کمی از آن را بدنه تشکیل می دهد. با وجود مدل این اتوبوس ها باید به گونه ای رفتار شود که برای پیمانکار انجام و اجرای چنین تبلیغاتی که نفع اقتصادی آن برای ناوگان اتوبوسرانی است؛ صرفه اقتصادی داشته باشد.

هر چند برخی از اعضای شورای شهر به این مساله تاکید کردند که مسافران اتوبوس ها از اینکه تبلیغات روی بدنه دید آنها را به بیرون گرفته است؛ شکایت دارند؛ اما یکی از مطالعات سازمان زیباسازی شهر تهران نشان می دهد که در  روزهای گرم تهران همین تبلیغات مانع عبور نور شید آفتاب و گرما به داخل اتوبوس ها می شود و شهروندان از این بابت رضایت داشتند

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به صراحت اعلام می کند درآمدهای حاصل از تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها به عنوان درآمد پایدار برای سازمان اتوبوسرانی شهر تهران  محاسبه شده که اتفاقا در بخش بهبود وضعیت ناوگان هزینه می شود. به عبارت ساده77 درصد از درآمد حاصل از تبلیغات متحرک شهر تهران روی بدنه اتوبوس ها متعلق به سازمان اتوبوسرانی و تنها 23 درصد از این درآمدها بابت کارگزاری این نوع تبلیغات به سازمان زیباسازی می رسد. 

شاید در آینده شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران به این نتیجه برسد در اتوبوس هایی که روی بدنه آنها تبلیغات وجود دارد؛ امکانات دیگری برای مسافران در نظر بگیرد. به عنوان مثال این اتوبوس ها را مجهز به سیستم وای فا و یا نمایشگرهای ال سی دی کند در نتیجه مسافر می تواند بین اتوبوس های عادی و اتوبوس هایی که روی بدنه آنها تبلیغات وجود دارد؛ می تواند انتخاب کند.

علیزاده درباره واکنش های برخی از اعضای شورای شهر نسبت به این نوع تبلیغات تاکید کرد: اگر اعضای شورا نسبت به این مساله اعتراض دارند، مصوبه شورا را تغییر دهند و به ما اعلام کنند  که هیچ نوع تبلیغاتی روی بدنه اتوبوس ها استفاده نشود، قطعا ما نیز خود را ملزم به این مصوبه بالادستی خواهیم کرد.

 از یک زاویه دیگری نیز می توان به فوایدی که تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها برای شهر تهران دارد؛ فکر کرد. در حال حاضر هزینه ای که شهروندان بابت هزینه سفرهای خود با اتوبوس پرداخت می کنند؛ هزینه واقعی یک سفر نیست.  برابر قانون یک سوم از هزینه واقعی یک سفر برعهده مردم، یک سوم برعهده شهرداری و یک سوم در قالب یارانه بلیت اتوبوس برعهده دولت است. در سال های اخیر سهم دولتی این تقسیم بندی پرداخت نشده است و شهرداری تهران مجبور بوده تا مابقی هزینه سفر شهروندان را بپردازد.

از سال 92 با توجه به این رویه شورای چهارم شهر تهران تصمیم گرفت تا بخشی از خلاء نبود دولت و پرداخت های دولتی را از طریق تبلیغاتی روی بدنه اتوبوس ها تامین کند و حال اگر این تبلیغات حذف شود؛ آیا اعضای شورای شهر می توانند جایگزینی برای تامین این بخش از هزینه های ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران پیدا کنند؟ اگر این جایگزین در نظر منتقدان مشخص شده است که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و به دنبال ان شرکت واحد اتوبوسرانی و سازمان زیباسازی اصراری به درج این تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها نخواهند داشت

.چرا تبلیغات اتوبوسی این قدر رسانه ای شد!

 زمانی موج واکنش به تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها شهروندان را حساس کرد که بعد از مترو ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران بیشترین حجم مسافران را در پایتخت جابه جا می کند و این حجم بالای مسافر  قطعا حساسیت بیشتری را در بین شهروندان در خصوص وجود این نوع تبلیغات به وجود می آورد. اما در سایر شهرهای پیشرفته دنیا مد های گوناگون حمل و نقلی وجود دارد که  مردم می توانند سفرهای خود را با انتخاب یک مدل حمل و نقلی انجام دهند در نتیجه شاید تعداد مسافران اتوبوس ها به اندازه تهران نباشد.

در حال حاضر برخی از خطوط ناوگان اتوبوس های تندرو به اندازه یک خط مترو مسافر دارند و همین مساله حساسیت ها را بیشتر کرده و نوع نگاه به آن را متفاوت می کند. اما با این وجود آنقدر مردم غرق در دنیای موبایل و شبکه های اجتماعی هستند که در طول سفر خود کمتر نگاه به مناظر بیرون از اتوبوس می اندازند و در نهایت برای آنها فرقی نمی کند که تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها باشد، یا خیر!

 البته شاید در هنگام شب این مساله برای افراد مسن مشکلاتی را ایجاد کند. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در این باره یادآور می‌شود:  در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در صدد است تا سیستم اعلام گویا را در ایستگاه های اتوبوس راه اندازی کند که با ایجاد این سیستم مشکل پیدا کردن ایستگاه های مقصد در هنگام شب برای سالمندان نیز حل خواهد شد.

 در نظر گرفتن حقوق شهروندی و بخش خصوصی

 در حال حاضر براساس تصمیماتی که در  شهرداری تهران گرفته شده قرار است تا یک نظر سنجی از شهروندان توسط مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران انجام شود تا براساس آن آخرین تصمیمات در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در این خصوص گرفته شود.

 

اما با وجود انجام این نظر سنجی علیزاده به این مساله نیز تاکید کرد که در موضوع استفاده از تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها علاوه بر آنکه باید حقوق شهروندی در نظر گرفته شود؛ باید حقوق بخش خصوصی نیز به همان میزان برای منتقدان اهمیت داشته باشد. نمی توان صحبت از درآمد پایدار در شهر تهران داشت اما حقوق بخش خصوصی را در این میان در نظر نگرفت. بخش خصوصی تنها تبلیغات متحرک را که روی بدنه کوتاه و یا لاستیک اتوبوس ها که نمی خواهد. رعایت این حقوق به معنای سودجویی نیست.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: