جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 17 آبان 1396     
دولت و شهرداری های فنلاند چه پیامی برای دولتمردان جهان در راستای مبارزه با دخانیات دارند
نوآوری فنلاندی ها علیه سیگار

به گزارش اخبار بین الملل تهرانی نیوز؛دولت فنلاند قصد دارد تا سال 2040 در راستای اهداف جدید خود که در ماه ژانویه معرفی خواهد کرد، به یک کشور بدون دخانیات تبدیل شود.

به نقل ازCNN اقدامات برنامه کنترل دخانیات در این کشور شامل ممنوعیت سیگار کشیدن در فضاهای آزاد و حتی بالکن منازل و شرکت ها، افزایش مالیات های سنگین بر تنباکو و در نظر گرفتن هزینه های بسیار کلان برای فروشندگان سیگار است. به طوری که فروشندگان سیگار باید مبالغ هنگفتی را برای دریافت مجوز فروش محصولات دخانی به شهرداری ها و دولت پرداخت کنند. خرده فروشان نیز از این قانون مستثنی نخواهند بود.

مقامات کشور فنلاند قصد دارند، میزان استعمال کنندگان دخانیات در این کشور را به زیر 2 درصد برسانند. به عبارت دیگر 98 درصد از ساکنان کشور فنلاند هیچ نوع از محصولات تنباکو و حتی سیگارهای الکترونیکی را تا سال 2040 مصرف نخواهند کرد.

در سال های اخیر روند استعمال دخانیات در کشور فنلاند به دلیل ممنوعیت تبلیغات سیگار و محصولات تنباکو و ایجاد فضاهای شهری و عمومی بدون دود بسیار کاهش داشته است. با توجه به آمارها در سال 2013، 16 درصد از افراد 15 تا 64 ساله در کشور فنلاند یا در معرض دود سیگار بوده اند و یا آن را استعمال می کردند. در حالی که این عدد در انگلستان 19 درصد بوده است.

 به گفته مقامات شهری و بهداشتی کشور فنلاند، روند مبارزه با دخانیات در این کشور و از سال جدید میلادی انقلابی خواهد بود. تصمیم سران این کشور «خلاص شدن از تمام محصولات توتون و تنباکو» است.

کارشناسان معتقدند دولت فنلاند در این راستا اقدامات نوآورانه و خلاقانه ای را خواهد داشت تا مورد استقبال عموم مردم قرار گیرد و حتی تمایلی به استفاده از محصولاتی مانند سیگار الکترونیک هم وجود نداشته باشد. چون به عقیده وزیر بهداشت این کشور «قرار نیست برای مبارزه با دخانیات، به سیاست های دیگر مانند متوسل شدن به محصولات دخانی کم ضررتر متوسل شد

اما اقدامات دولت فنلاند در جهت عاری شدن از دخانیات در حالی است که به عقیده کارشناسان جهانی، تنها راه مبارزه با دخانیات افزایش سطح مالیات است. این سیاست به عقیده متخصصان دانشگاه هاروارد نیز بهترین راه برای «کاهش تقاضا» محسوب می شود.

یکی دیگر از رویکردهای ضد دخانیات کشورهای اسکاندیناوی از جمله فنلاند منع استعمال دخانیات بر روی بالکن خانه ‌ها جهت جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای دیگران است. این در حالی است که در قراردادهای اجاره یا فروش خانه ها نیز از این قانون به عنوان یک شرط می توان استفاده کرد. ضمنا فنلاندی ها در صورت حضور افراد زیر ۱۵ سال در خودروهای شخصی اجازه استعمال سیگار در داخل خودرو را ندارند و این در حالی است که در بریتانیا این سن به ۱۸ سال می ‌رسد.

 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: