جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 2 آبان 1396     
ثمرات استفاده از کیف پول الکترونیک در پرداخت های شهری چیست؟
از کاهش هزینه چاپ اسکناس تا شفافیت اقتصادی با پرداخت الکترونیک

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی تهرانی نیوز؛با گسترش استفاده از کیف پول الکترونیک در کشور، به تازگی سازمان تاکسیرانی نیز در حال انجام آزمایشی پرداخت های مبتنی بر کارت های اعتباری کرایه، همانند پرداخت های مترو و خطوط BRT  است. همین مسئله علاوه بر آثار عینی، ثمرات دیگری را نیز بر سایر بخش های اقتصادی کشور نظیر نظام پولی و بانکی دارد.

 احمد حاتمی یزد در زمینه گسترش پرداخت های شهری و تاثیرات آن در شبکه پولی و بانکی معتقد است که در حال حاضر بیشتر پرداخت های الکترونیکی از طریق کارت به کارت انجام می شود که این امر مستلزم هزینه است؛ هر فرد برای هر پرداختی که از ATM یا از اینترنت انجام می دهد، حداقل 500 تومان هزینه پرداخت می کند. اما در این حوزه روش دیگری نیز وجود دارد و آن هم استفاده از کیف پول الکترونیکی است.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات و کارشناس مسائل پولی و بانکی عنوان کرد: بلیط های مترو که در مترو و اتوبوس قابل استفاده اند، از دسته کارت های کیف پول الکترونیک هستند. لازم به ذکر است که می توان به همین کارت های موجود نیز موارد استفاده بیشتری نظیر طرحی که در تاکسیرانی در دست آزمایش است، دهیم چراکه بر بستر اینترنت نبوده و دیگر با بانک مرکزی یا بانک های دیگر سر و کاری ندارند و پرداخت ها صرفا با دستگاه ها انجام می شود.

این کارشناس مسایل پولی و بانکی در ادامه افزود: گسترش این سیستم هیچ هزینه ای برای شهرداری یا شهروندان ایجاد نمی کند و با یک بار خرید کارت و شارژ آن، قادر خواهند بود که تا اتمام اعتبار، از کارت استفاده کنند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات با مثبت ارزیابی کردن گسترش استفاده این نوع کارت ها و تاثیر آن در نظام پولی و بانکی کشور، عنوان کرد: با کاربردی تر کردن این کارت ها شاهد کاهش گردش پول در کشور خواهیم بود که همین مسئله مسبب آثار مثبت اقتصادی است.

حاتمی یزد در تشریح آثار این اقدام در اقتصاد کلان کشور، خاطرنشان کرد: وقتی سرعت گردش پول افزایش پیدا کند، به دنبال آن اسکناس کمتری چاپ شده و همین مسئله سبب خواهد شد که بانک ها از نیروی انسانی کمتری استفاده کنند؛ در حال حاضر تراکنش شبکه بانکی زیاد است و شبکه بانکی برای اینکه قادر باشد ظرفیت استفاده روزانه صدها میلیون تراکنش را داشته باشد، مجبور است که ظرفیت های نرم افزاری، سخت افزاری و نیروی انسانی خود را نیز افزایش دهد.

وی در ادامه افزود: بنابراین ما با بهره گیری از این روش، صرفه جویی عمده ای در کل شبکه پولی و بانکی کشور به عمل آورده و در عین حال عده بیشتری از مردم چه با سواد و چه بی سواد نیز قادر هستند بدون دارا بودن کارت های بانکی و بدون پرداخت سکه یا اسکناس، از این کیف پول های الکترونیکی استفاده کنند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات در پایان با اشاره به افزایش گردش پول در کشور با استفاده از کیف پول های الکترونیک، تصریح کرد: استفاده از این روش به شفافیت اقتصادی نیز کمک خواهد کرد؛ چراکه برخی از افرادی که درصدد فرار مالیاتی هستند، استفاده کمتری از کارت های ATM می کنند، چراکه استفاده از این خود سیستم سبب خواهد شد که گردش مالی آنها ثبت و مورد استفاده مامورین مالیاتی قرار گیرد، در نتیجه با گسترش استفاده از این روش، علاوه بر بالا رفتن امنیت پول مردم، هم در زمان صرفه جویی می شود، هم هزینه چاپ اسکناس کاهش می یابد و در نهایت هم ما شاهد شفافیت بیشتر اقتصادی در کشور خواهیم بود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: