جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 26 مهر 1396     
مدیرکل محیط زیست استان تهران تاکید کرد؛
مدیرکل محیط زیست استان تهران تاکید کرد؛

به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز؛مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران اقدامی ارزنده است، گفت: شهرداری تهران باید حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار دهد.

 

 کیومرث کلانتری، مدیر کل محیط زیست استان تهران در نشست خبری سازمان حفاظت محیط زیست که امروز برگزار شد، اظهار کرد: موضوع محیط زیست مثل گذشته فقط صرفا دو‌کلمه نیست. امروز محیط زیست وزن پیدا کرده است و وزنش با ایمنی و سلامت برابر است.

وی عنوان کرد: محیط زیست مجموعه ای از منابع انرژی، آب، خاک،هوا،گیاهان، جانوران و در راس همه انسان است که باید در شرایط کمی و کیفی باشند تا محیط زیست در وضعیت تعادل قرار بگیرد. در غیر این صورت تخریب محیط‌زیست نمود پیدا می کند.

مدیر کل محیط زیست با اشاره به اینکه محیط زیست در دنیا روز به روز مهم تر می شود، تاکید کرد: فشار برای تامین غذا، مصرف بی رویه جوامع و به تبع آن به وجود آمدن حجم عظیمی از پسماندها، گرم شدن کره زمین و ... در دنیا مهم شده است.

کلانتری ادامه داد: کشور ما کشوری است که به رغم اینکه از وضعیت اکوسیستمی بالایی برخوردار است‌ بسیار آسیب پذیر است، چون در حال توسعه هستیم و از لحاظ جنگل و آب فقیر هستیم. متوسط بارندگی کشور ما کمتر از یک سوم بارندگی دنیاست و مهم تر از همه ما در مرکز کشور تبخیر آب فراوانی داریم.

وی با اشاره به اینکه باید بر منابع طبیعی مدیریت داشته باشیم: تصریح کرد: ما همواره برای ایجاد توسعه به مشاغل و اقدامات عمرانی نیاز داریم. برای توسعه و سعادت این نسل به توسعه نیاز داریم، اما باید بپذیریم توسعه ای در نظر است که مخرب نباشد و باید در حد ظرفیت طبیعت و قابل تحمل محیط و پایدار باشد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه قرار نیست فقط این نسل در کشور و زمین زندگی کنند،گفت: ما ساکن هستیم نه مالک. باید از منابع خوب استفاده کنیم تا بتوانیم به نسل های آینده تحویل دهیم.

کلانتری یکی از مشکلات شهر تهران را محیط زیست دانست و گفت: در استان تهران شرایط زیستی به شکلی است که تعادل محیط زیست را برخی پارامترها بر هم زده است. برای نجات از این شرایط باید بتوانیم مردم را در حفظ محیط زیست تهران دخیل و آنها را نسبت به محیط زیست حساس کنیم.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون اساسی محیط زیست در اصل پنجاهم وظیفه حفظ محیط زیست را دارد، عنوان کرد: اگر محیط زیست سالم باشد همه چیز تعادل دارد و اگر به عدم تعادل برسد همه متضرر می شوند. محیط زیست را باید در منطقه و محل حفظ کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان تهران افزود: ۱۳ میلیون و ۲۶۰ نفر در تهران زندگی می کنند. درواقع این جمعیت در حدود ۸۳ صدم جغرافیای کشور متمرکز است. قطعا این تعداد باعث مشکلات محیط زیستی می شود چون تبدیل روستاها به شهرها و شهرها به کلان شهرها مشکلات محیط زیستی را به همراه داشته است. وقتی حدود ۱۶/۶ درصد جمعیت را در یک نقطه متمرکز کنیم مشکل آلودگی هوا، ترافیک، مدیریت پسماند و... را داریم. سازمان محیط زیست یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی ست و باید تدوین استانداردها، ضوابط و مقررات در مدیریت محیط زیست را تدوین کند اما بخش های دیگر اجرا کننده هستند.

کلانتری مردم را ولی نعمتان دانست و گفت: سازمان محیط زیست زمانی موفق است که مشارکت مردم را همراه داشته باشد. در دنیا محیط زیست را با فرماندهی بر محیط زیست یا مدیریت مشارکتی مدیریت می کنند. ما از مدیریت مشارکتی استفاده می کنیم. چرا که مردم در حفظ محیط زیست شریک ما هستند.

وی ادامه داد: ما در استان تهران ۸۱ سازمان مردم نهاد محیط زیستی داریم که هیچ کمکی از دولت دریافت نمی کنند. شکل های داوطلبانه، غیر سیاسی و حاکمیتی دارند. فعالیت این ۸۱ سازمان مردم نهاد نشان از توسعه یافتگی و درک عمیق مردم از محیط زیست را نشان می دهد. امیدواریم این فعالیت ها از نظر کمی و‌کیفی ارتقا پیدا کند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران درخصوص فعالیت های در دست اقدام، گفت: تدوین برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران تا یک یا دو ماه آینده انجام می شود و قانون هوای پاک در مرداد امسال توسط مجلس مصوب و با امضای ریاست محترم جمهور ابلاغ شد و هم اکنون مشغول تدوین قوانین هستیم.

کلانتری با اشاره به اینکه طبق قانون هوای پاک ۲۶ دستگاه حاکمیتی و دولتی دراین خصوص مسوولیت دارند، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست ناظر است. تکالیف تمام دستگاه هایی که در هوای پاک مسوولیت دارند را به آنها ابلاغ کرده ایم آنها باید پس از بررسی و انجام نتیجه را در گزارشی به ما ابلاغ کنند.

وی با اشاره به اینکه کارگروه کنترل آلاینده های هوای تهران را از ۶ ماه پیش آغاز کرده ایم، بیان کرد: پلیس کنترل اتومبیل های دودزا را آغاز کرده و دستگاه هایی مثل وزارت نفت باید وضعیت سوخت مصرفی در شهر تهران را منعکس کند. این قانون جامع است و دستگاه هایی که نتوانند به وظایف شان عمل کنند مجرم هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران پایش و نظارت بر فعالیت واحدهای صنغتی و تولیدی را از دیگر اقدامات دانست و افزود: تهران بین توسعه صنعتی،تولیدی و محیط زیست باید اولویت را به محیط زیست اختصاص دهد. به این دلیل که ما به هر میزان که واحدهای صنعتی آلاینده و مزاحم شری را در محدوده تهران مستقر کنیم بیشتر به آلودگی و ترافیک دامن می زنیم.

کلانتری ادامه داد: صنایع موجود باید به سمت تکنولوژی های نو و متمرکز در شهرک های صنعتی بروند. هیچ واحد صنعتی نباید خروجی هایش با استانداردهای محیط زیست مغایرت داشته باشد. ۴۲۴ واحد صنعتی در سال گذشته مشمول واحدهای آلاینده قرار گرفته اند. یک درصد از فروش آنها برای بهبود محیط زیست منطقه باید به شهرداری ها و دهیاری ها پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماه اول سال ۲۱ روز هوای ناسالم داشتیم و سال گذشته در کل ۸۹ روز ناسالم داشتیم، تصریح کرد: با این شرایط در ۶ ماه دوم حداقل ۷۰ روز ناسالم خواهیم داشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران، با تاکید به اینکه باید از اواسط آبان تا اواسط بهمن از فعالیت هایی که نیازمند مخاطبان زیاد است بپرهیزیم، افزود: قطعا بر اساس قانون هوای پاک محدودیت ایجاد می کنیم و قانون این اختیار را به ما داده است.

به گفته کلانتری استان تهران ۳۰ درصد از جغرافیای کشور را در بر دارد. در استان تهران ۳ پارک ملی، ۳ منطقه حفاظت شده، ۳ اثر ملی و ۳ منطقه شکار ممنوع داریم. این مناطق به عنوان ریه های تنفسی تهران است که باید برای آیندگان حفظ کنیم.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص نقش نظارتی سازمان حفاظت از محیط زیست بر پسماندهای شهر تهران افزود: سازمان حفاظت از محیط زیست در برنامه های شهرداری تهران تا کنون حق تصمیم گیری نداشته است. مقدمات تفکیک پسماند از مبدا باید از طریق شهرداری تهران مهیا شود تا همان طور که در شهر اصفهان شاهد تفکیک پسماند از مبدا هستیم بتوانیم در تهران هم به این امر مهم دست پیدا کنیم.

کلانتری ادامه داد: ۷۰ درصد از پسماندها تر و قابل بازیافت هستند. حدود ۲۵ درصد از طرق دیگر بازیافت می شود و باقی قابل ریجکت است که هم اکنون ۲۰۰ تن از آن در تهران قابل ریجکت است. طرح جامع مدیریت پسماندهای تهران آماده می شود. این طرح چراغ راه است و در قدم بعدی شهرداری باید این خلا ها را پر کند.

مدیر کل محیط زیست استان تهران در خصوص واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران با اشاره به اینکه کار بسیار خوبی صورت گرفته است، عنوان کرد: پارک پردیسان در محدوده شهر تهران است. سازمان حفاظت محیط زیست درواقع یک پارک ملی است که در شهر واقع شده است.

کلانتری با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست توانایی بهسازی پارک پردیسان را نداشت، ادامه داد: پارک پردیسان در تملک سازمان محافظت محیط زیست است و‌ ما نمی توانیم آن را به سازمان دیگری منتقل کنیم. پردیسان برای بهسازی و ایجاد امکانات رفاهی به مدت ۱۵ سال به شهرداری تهران واگذار شده است. مدیریت این پارک زیر نظر یک‌ کارگره انجام می شود و سازمان در این ۱۵ سال نظارت کامل دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهسازی حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی، اتوبوس و‌ مترو باید در اولویت کاری شهرداری تهران قرار بگیرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: