جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 24 مهر 1396     
موتورسیکلت ها عامل یک چهارم آلودگی هوای تهران

به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز؛مشاور محیط زیست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران موتورسیکلت‌ها را معضل اصلی حوزه حمل و نقل و ترافیک دانست و برای ساماندهی وضع موجود راهکارهایی را ارائه کرد.

 

وحید نوروزی گفت: به جرات می‌توانم بگویم در حوزه حمل و نقل و ترافیک سه معضل وجود دارد که موتورسیکلت ها در راس این معضلات قرار دارند.

 وی موتور سیکلت ها را یکی از عوامل بی نظمی پایتخت دانست و عنوان کرد: این وسایل نقلیه عامل تصادفات و یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند که هرچه سریع تر باید برای ساماندهی این وسایل نقلیه چاره ای اندیشید.

مشاور محیط زیستی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه تصریح کرد: حدود یک چهارم آلودگی هوا به سبب موتورسیکلت‌هاست و متاسفانه تولیدکنندگان این وسایل نقلیه در خصوص مسئولیت اجتماعی و ارتقاء استاندارد خصوصا در مورد موتورسیکلت‌های موجود در بازار کاملا خنثی رفتار می کنند.

نوروزی مهم ترین و بهترین راهکار برای ساماندهی این وسایل نقلیه را ممنوعیت تردد ورود موتورسیکلت ها به محدوده طرح ترافیک دانست و خاطرنشان کرد: الزاما باید موتورسیکلت های دارای استاندارد بالا و موتورسیکلت های برقی به محدوده طرح ترافیک ورود کنند، چرا که این محدوده هسته مرکزی شهر است و انباشت آلودگی در آن زیاد است، در نتیجه چاره ای نیست تا جلوی منابع آلودگی را بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه عدم ورود موتورسیکلت ها در یک اقدام بدون تعارف و ضربتی، تنها راه جلوگیری بیشتر آلودگی هواست، گفت: هر اقدامی در خصوص آلودگی هوا و جمع آوری موتورسیکلت ها انجام شود، این مساله مطرح می شود که موتورسواران قشر فقیر هستند و از این راه امرار معاش می‌کنند، ما نیز این را قبول داریم، اما نمی توان هزاران شهروندی که به علت بی نظمی و رفتار بد موتورسیکلت ها دچار حادثه و بیماری ناشی از آلودگی می‌شوند را قربانی کرد، این شهروندان هم به اندازه صاحبان این وسایل نقلیه پرخطر برای ما ارزش دارند.

مشاور محیط زیست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه باید شهرداری و دولت به شدت از واردات موتورسیکلت های برقی حمایت کنند، اظهار کرد: لازم است در راستای ارزان شدن قیمت این نوع موتورسیکلت ها تلاش شود، چراکه این حمایت در ایران بسیار کم است و بعد از پنج سال شعار دادن همچنان حدود 100 موتوربرقی برای نمونه و آزمایش وارد کشور شده است.

به گفته نوروزی صاحبان موتورسیکلت ها به دلیل گران قیمت بودن موتور سیکلت‌های برقی به سمت این وسایل نقلیه نمی‌روند و ارزان شدن نرخ موتورهای برقی به حمایت شهرداری و دولت نیاز دارد.

وی در پایان راهکارهای ارائه شده را کوتاه مدت برشمرد و با ارائه یک راهکار میان مدت، تصریح کرد: به عنوان یک کار میان مدت نیز باید تردد موتورسیکلت های بنزینی در کل شهر ممنوع شود، چرا که بخش قابل توجهی از تصادفات به سبب بدرفتاری صاحبان عمده این وسایل نقلیه است و با تردد موتورسیکلت‌ها از پیاده روها امنیت از شهروندان سلب شده است. با جمع آوری و در دسترس نبودن این وسایل نقلیه ترافیک کاهش مییابد و آلودگی هوای پایتخت نیز به حداقل می‌‌رسد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: