جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 24 مهر 1396     
سن بالای مردم این جزیره همه را متعجب کرده است!

بیشتر ما وقتی کسی را می بینیم که سن بالای ۱۰۰ سال دارد تعجب می کنیم و این سوال برایمان یش می آید که او چگونه توانسته این همه وقت زنده باشد؟ اما در یونان جزیره ای به نام ایکاریا (Ikaria Island) هست که در آن اینکه افراد زیادی را ببینید که عمر بالای ۱۰۰ سال دارند اصلا چیز عجیبی نیست چون دیدن فردی با سن خیلی بالا به جای اینکه یک استثناء باشد یک اتفاق معمولی است.

در اینجا مردان و زنانی را پیدا می کنید که به آسانی طول عمر متوسط دیگر کشورهای اروپایی را پشت سر گذاشته اند. در واقع در بین مردم این جزیره از هر سه نفر یکی در دهه ۹۰ زندگی خود می میرد و بقیه به سنین بالای صد سال می رسند! اگر می خواهید درباره مردم جزیره ایکاریا و زندگی آن ها بیشتر بدانید در ادامه ما را همراهی کنید.

نه تنها طول عمر افراد این جزیره زیاد است بلکه مردم آن نسبت به مردم جاهای دیگر اروپا سلامت تر هستد؛ نرخ سرطان یا بیماری های قلبی کمتر است، با احتمال کمتری به افسردگی و یا فراموشی دچار می شوند و تا سنین پیری از نظر فیزیکی فعال هستند. سال هاست که افراد زیادی تلا ش می کنند تا راز طول عمر و سلامتی افراد این جزیره را کشف کنند و طول عمر آن ها را به فاکتورهایی مثل رژیم غذایی و چرت بعدازظهر ربط می دهند.

اسم این جزیره از ایکاروس، شخصیت افسانه ای یونانی گرفته شده که توانست خودش را به خورشید نزدیک کند و به اعماق دریا برود. جزیره ایکاریا در آن سوی سواحل شرقی مدیترانه در ۴۸ کیلومتری سواحل ترکیه قرار دارد. مطالعات علمی و نظرسنجی های مختلف که در طول سال ها انجام شده طول عمر جمعیت این جزیره از به اثبات رسانده است. بیشترین مطالعه روی این جزیره را دانشگاه آتن انجام داده و به نتایجی رسیده که در ادامه می خوانید.

در طول مدت این مطالعه، دکتر کریستینا متخصص قلب دانشکده پزشکی دانشگاه متوجه این نکته شد که رژیم افراد این جزیره پر از لوبیا و سبزیجات وحشی است که در همین جزیره رشد می کنند و آنتی اکسیدان زیادی دارند. آن ها همچنین مقدار زیادی سیب زمینی و شیر بز مصرف می کنند اما گوشت و شکر زیادی نمی خورند. به گفته این پزشک، رژیم مردم این جزیره با رژیم دیگر جزایر یونان متفاوت است که همین می تواند دلیل اصلی طول عمر آن ها باشد. مردم اینجا چای گیاهی زیادی می نوشند، در مقابل از قهوه زیاد استفاده نمی کنند و مصرف کالری روزانه شان بالا نیست.

ایکاریا همچنان یک جزیره دورافتاده است که هیچ گردشگری ندارد و این به معنی این است که به ویژه در روستاهای شمالی که در آن ها معمولا طول عمر نسبت به جاهای دیگر بیشتر است هنوز شیوه ی زندگی تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار نگرفته است.

مطالعات نشان می دهد که عادت هایی مثل چرت بعدازظهر ممکن است یکی از دلایل کاهش ریسک حمله قلبی باشد. یکی از نویسندگان نشنال جغرافی به نام «دان بوتنر» سال های زیادی را بر روی مردم ایکاریا و عادت های آن ها مطالعه کرده و حتی اسم این جزیره را در کتاب «بلو زون» هم آورده است.

در این کتاب این نویسنده اسم ۵ نقطه در دنیا را برده است که در آن ها طول عمر از متوسط طول عمر آمریکایی ها بیشتر است. متوسط طول عمر در بیشتر نقاط دنیا ۷۹ سال است که می تواند به ۹۲ سال برسد.

سوال کسانی که بر روی این جزیره تحقیق می کنند این است که چگونه می توان طول عمر را ۱۳ سال افزایش دارد و چگونه می توان این ۱۳ سال را تبدیل به سال های خوب و پربار زندگی کرد. اینطور که به نظر می آید ایکاریا یکی از معدود نقاط دنیاست که جواب این دو سوال را می داند. چون مردم ایکاریا نه تنها زیاد عمر می کنند بلکه به عمر طبیعی و بدون هیچ سختی ای می میرند.

سختی هایی که آن ها تحمل می کند بیشتر به دلیل عوامل خارجی مثل اثرات جنگ جهانی دوم است چون در آن زمان نیروهای آلمانی و ایتالیایی این جزیره را اشغال کرده بودند و در این مدت حداقل ۲۰ درصد از جمعیت این جزیره از گرسنگی مردند اما با گذشت زمان این سختی ها مردم جزیره را صبورتر و بااستقامت تر کرد.

وقتی از مردم پیر جزیره درباره طول عمرشان سوال می شود با پاسخ های متفاوت و ضد و نقیض روبرو می شویم! یکی از اهالی بومی این جزیره که در آلبانی در دوران جنگ پای خود ر از دست داد در سال ۲۰۱۳صدمین سالگرد تولدش را جشن گرفت . او از سال هایی می گوید که توانست از افسردگی از دست دادن پایش نجات پیدا کند و افسردگی، تنهایی، غمگینی و استرس را از چیزهایی می داند که می تواند دهه های عمر را کم کنند.

یکی از اهالی اینجا درباره فرهنگ مردم این جزیره حرف می زند و توجه به خانواده را یکی از دلایل طول عمر و زندگی سالم مردم جزیره می داند. او می گوید :« ما فراد پیر را در کنار خودمان نگه می داریم، با اینکه خانه سالمندان داریم اما افرادی که در آنجا هستند کسانی هستند که هیچ خانواده ای ندارند، این یکی از دلایل طول عمر است». کاستا یکی از اهالی روستا می گوید:«ما غذا را در کره و روغن سرخ نمی کنیم، خواب خوبی داریم، گوشت زیادی نمی خوریم و چای گیاهی می نوشیم» . ایکاریا یکی از معدود نقاط دنیاست که در آن مردم نسبت به مردم دیگر نقاط دنیا ۱۰ سال و یا بیشتر عمر می کنند. در ژاپن هم جزیره ای به اسم اوکیناوا هست که به سالم ترین نقطه ی زمین معروف است و از نظر طول عمر شباهت زیادی به این جزیره یونانی دارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: