جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 17 مرداد 1396     
محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح خط ۸ متروی تهران:
مترو تهران ۱۲ سال قبل حتی ۲ خط کامل نداشت

به گزارش تهرانی نیوز؛محمد باقر قالیباف گفت: بعضا می‌گویند شهرداری بزرگراه ساخت ولی مترو نساخت، اما امروز می‌خواهم بگویم شهرداری و کارمندان شریف و زحمتکش آن هم مترو ساختند، هم بزرگراه ساختند، هم پل ساختند و هم پارک ساختند.

 

 محمد باقر قالیباف، عصرروز گذشته طی سخنانی در آئین افتتاح و بهره برداری از خط هشت مترو تهران، ضمن تقدیر از یکایک کارگران، مهندسان و تمامی زحمت کشان در ساخت این پروژه عظیم و مهم تاکید کرد: از کلیه عزیزان در دولت و بخش خصوصی که ما را همراهی و مشارکت کردند تقدیر می‌کنم. همچنین باید از مجاهدان در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و به طور ویژه از دوستان در مجموعه بانک شهر تشکر داشته باشم. یکی از سیاست‌های درست هدایت نقدینگی و جریان پولی و مالی به سمت رشد و توسعه در همین جا صورت گرفته است که از این جهت به دوستان در بانک شهر خداقوت می‌گویم.

وی تاکید کرد: آن روزی که در شهرداری‌های کشور تصمیم گرفته شد تا شهرداری‌ها بانکی داشته باشند، با مخالفت‌های جدی روبرو شدیم، اما مبارزه کردیم و در نهایت بانک شهر شکل گرفت. امروز اگر نفسی در شهرهای کشور و در حوزه پیشرفت کشیده می‌شود به جهت حضور بانک شهر در پروژه‌های شهری است.

قالیباف در ادامه خاطر نشان ساخت: خطاب به خودم و همه کسانی که به برکت این نظام مقدس جمهوری اسلامی در مسند مسئولیت قرار گرفته اند عرض می‌کنم که خون شهدا در کنار تحمل، صبر و استقامت مردم این فرصت‌ها را در اختیار افرادی همچون بنده در سطوح مختلف گذاشته است. اگر ما ذره‌ای از انجام وظیفه خود در حل مشکل مردم غفلت کنیم نه در دنیا و زندگی خود خیری خواهیم برد و نه اجر اخروی خواهیم داشت؛ فردا نیز در پیشگاه خداوند شرمنده هستیم.

نباید در مسیر خدمت به مردم مانع تراشی کرد

وی با بیان اینکه باید خدمت به مردم را بر همه چیز ترجیح دهیم و در راه خدمت به مردم مانع تراشی نکنیم، تاکید کرد: هر کاری که می‌خواهیم بکنیم با هر گرایش، دین، مذهب و سلیقه‌ای نباید پا روی انسانیت و آزادگی بگذاریم.

شهردار تهران با اشاره به روزهای پایانی تیم مدیریتی شهرداری و شورای شهر، ابراز داشت: این روز‌ها و هفته‌ها در رسانه‌ها و فضاهای مجازی حرف هایی می‌شنویم و می‌بینیم. البته ایرادی ندارد چرا که رسالت رسانه و خبرنگار هم همین است، اما ما مدیران باید توجه کنیم که چه می‌گوییم و چه کاری انجام می‌دهیم.

قالیباف ضمن تبریک ۱۷ مرداد ماه، روز خبرنگار به تمامی زحمت کشان عرصه رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی، ابراز داشت: این خبرنگاران هستند که می‌توانند مسیر پیشرفت را سرعت داده، تصحیح کنند و شفافیت را در جامعه به وجود بیاورند.

وی با اشاره به سخنان خود در افتتاح تونل شهدای غزه و بزرگراه شهید همدانی، تاکید کرد: گاهی اوقات می‌شنویم که گفته می‌شود ما آماده هستیم تا شهر سوخته تحویل بگیریم و یا اینکه ما باید ده‌ها سال از این شهر آواربرداری کنیم! این‌ها ادبیات جدیدی است که به گوش می‌رسد؛ به این ترتیب اگر خط هشت مترو افتتاح می‌شود، باید از این کار آواربرداری کرد! یعنی در آینده باید بیایند و این آوار را بردارند!

مترو تهران ۱۲ سال قبل حتی ۲ خط کامل نداشت

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: مردم صبح تا شب در شهر تردد می‌کنند و اطراف خود را می‌بینند. از این رو نیازی به ارایه آمار و ارقام نیست. روزی که ما این شهر را تحویل گرفتیم وقتی در قطار‌ها سوار می‌شدیم خط یک و یک خط نیمه در شهر فعال بود، یعنی یک به علاوه ناقص در مترو‌ها وجود داشت به نحوی که شهروند می‌توانست از ایستگاه حقانی سوار مترو شود و تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برود و از ایستگاه صادقیه سوار شود تا ایستگاه دردشت تردد کند. بنده دوازده سال قبل این شرایط را تحویل گرفتم، اما امروز که وارد قطار می‌شوید دیگر شبکه‌ها به حدی زیاد است که باید دقت کنید ایستگاه‌ها و خط‌های مترو را از دست ندهید تا بتوانید خطوط را جا به جا کنید. 

کار احداث خطوط مترو تهران تمام شده است/نمی دانم اینکه می‌گویند مترو نساخته ایم یعنی چه؟!

وی یادآور شد: امروز این شهر صاحب هشت خط مترو شده و خطوط مترو پایتخت به اتمام رسیده است، اما می‌شنویم که این اقدامات می‌شود خرابه و شهر سوخته! همینطور گاهی اوقات می‌شنویم که گفته می‌شود شهرداری پل ساخته، بزرگراه ساخته، ولی مترو نساخته است! من نمی‌دانم مترو نساختیم یعنی چه؟

قالیباف با اشاره به برخی مسایل مطرح شده در طول ماه‌های گذشته، عنوان داشت: حداقل تا دیروز می‌شنیدید که می‌گفتند رویکرد‌ها در شهرداری تهران در طول ۱۲ سال گذشته غلط بوده و اهداف شهرداری در این مدت اشتباه بوده است. همینطور می‌گفتند در شهرداری نمی‌دانستند با چه هدفی حرکت می‌کنند، این‌ها تن‌ها سازه ساز هستند و رویکرد، راهبرد و چشم انداز ندارند.

رویکردهای شهرداری تهران به صورت مکتوب موجود است انصاف داشته باشید

شهردار تهران یادآور شد: البته ما در پاسخ به این اظهارات چیزی نگفتیم، اما اگر هر انسان منصفی برنامه‌ای که بنده در دی ماه سال ۸۴ در شورای اسلامی شهر تهران ارایه کردم را نگاه کند، شاهد خواهد بود که رویکرد ما در شهر تهران مشخص بوده است و همه محور‌ها روشن و مکتوب است که این برنامه را تقدیم شورای شهر دوم کردم.

برنامه‌های نامزدهای شهرداری چیزی بیشتر از برنامه سال ۸۴ ما ندارد

وی تاکید کرد: این اقدام شورای شهر پنجم که تلاش می‌کنند قبل از آغاز دوره رسمی شهردار را مشخص کنند و یک روز هم وقت را از دست ندهند، واقعا قابل تحسین است. ۱۴ مرداد ماه نیز روزی بود که ۵ نامزد شهرداری تهران برنامه‌های خودشان را به شورا ارایه دادند و برنامه‌های آن‌ها نیز در رسانه‌ها آمد؛ از رسانه‌ها و افکار عمومی خواهش می‌کنم تا به برنامه‌ها نگاه کنید؛ اگر یک حرف اضافه‌تر از برنامه سال ۸۴ ما زده بودند، ما حرفمان را پس می‌گیریم. حتی در این برنامه‌های ارایه شده حرف‌های سال ۸۴ ما را به صورت کامل هم بیان نکرده اند.

قالیباف ابراز داشت: از این رو تا الان نشان داده شد که با این همه فضاسازی، راهبردهای شهرداری تهران و شورای شهر در دهه گذشته راهبرد درستی بوده است؛ هم اکنون آن‌ها هم به همین نکته رسیده اند، اما چه نیازی به این همه جو سازی در سه ماه گذشته بود؟ در این مدت گفته می‌شد که ما کار و برنامه ریزی بلد نیستیم، معنی شهر را نمی‌فهمیم و نمی‌دانیم شهرسازی یعنی چه!

شهردار تهران خطاب به افکار عمومی تاکید کرد: شما برنامه‌های ارایه شده از سوی نامزدهای شهرداری تهران را نگاه کنید. در برنامه‌ها اصلا متن حرف ما زده شده است و به مواردی همچون ارتقای کیفیت زندگی در شهر، مشارکت مردم، شفافیت، هوشمند سازی، توسعه حمل و نقل، محیط زیست، آموزش شهروندی، شهر انسان محور و ... اشاره شده است.

مردم قضاوت می‌کنند کدام فرد و جریان به برنامه هایش بهتر عمل می‌کند

وی ابراز داشت: طبیعی است که وقتی خردجمعی وجود داشته باشد، همین موارد در برنامه‌ها گنجانده می‌شود و ما هم برنامه خود را با خرد جمعی ارایه کرده بودیم. از این به بعد که مشخص شد برنامه‌ها یکی است، مردم قضاوت خواهند کرد که از میان افراد و جریانات کدام یک به وعده ها، برنامه‌ها و شاخص‌های خود بهتر عمل می‌کنند.

قالیباف در ادامه ابراز داشت: وقتی از حمل و نقل صحبت می‌کنیم، حمل و نقل زیر ساخت و عدد و رقم دارد و قابل متر کردن است؛ همینطور وقتی از رویکرد مردمی سخن می‌گوییم، باید ببینیم شورایاری‌ها را چه کسی شکل داد؟ ۳۵۴ محله چطور ساخته شدند؟ هیات امنای محله چه کسانی هستند؟ این در حالی است که در خود دولت‌ها از دولت نهم و دهم تا دولت یازدهم مانع حضور مردم در انتخابات مردمی شورایاری‌ها شدند.


شهردار تهران ابراز داشت: من هم شهروند این شهر هستم و دلم برای شهر، کشور و انقلاب می‌سوزد. از این رو دوست دارم برای تحقق این راهبرد‌ها که همان راهبردهای گذشته ما است موفق باشند. البته در برنامه‌های ارایه شده بعضی از راهبرد‌های ما از قلمشان افتاده و فراموش کرده اند که آن‌ها را بنویسند، اما امیدوارم در اجرا بهتر و محکم‌تر این راهبرد‌ها را پیش ببرند. بدون شک ما و همه مردم شهر منفعت آن را می‌برند و این افتخار نظام اسلامی است.

افتخار می‌کنم پروژه‌ای را افتتاح کردم که از حرم امام (ره) آغاز و به دروازه‌ای جهانی منتهی شده است

وی در ادامه تصریح کرد: اگر از من بپرسند قالیباف در زندگی ات به چه چیزی افتخار می‌کنی؟ می‌گویم افتخار می‌کنم آغاز جوانی ام را با امام خمینی (ره) و انقلاب او شروع کردم و در فرهنگ آن مرد بزرگ تربیت شدم. در ادامه چهار دهه از عمرم را در فرهنگ مجاهدت و خدمتگزاری سپری کردم. در پایان این دوره مدیریت شهری هیچ پاداشی برای من زیباتر از این نبود که پروژه‌ای را افتتاح کنم که آغاز آن از حرم حضرت امام (ره) باشد و در پایانش به فرودگاهی منتهی شود که دروازه ملی و جهانی است.

وی در پایان گفت: من این را برای خودم بزرگ‌ترین توفیق می‌دانم و دست یکایک کسانی که زحمت کشیدند را می‌بوسم. ما تا زنده هستیم، خدمتگزار مردم عزیز، رئوف، شریف، نجیب، با محبت و با گذشت خواهیم بود.

 محمد باقر قالیباف عصر امروز در حاشیه افتتاح خط هشت مترو تهران، طی سخنانی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: خداوند بزرگ را شاکریم که امروز توفیق پیدا کردیم تا خط هشت مترو را به شبکه ریلی مترو یعنی  به کلیه هفت خط مترو متصل کنیم.

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبات تن‌ها احداث مترو در محدوده شهر تهران برعهده شهرداری تهران قرار دارد، اما از دو دولت قبل بحث بود تا خط مترو فرودگاه حضرت امام (ره)، از سوی وزارت راه و شهزسازی وقت اجرایی شود. بنابر این کار را شروع کردند، اما با مشکلاتی روبرو بودند و در نهایت عملا این کار تعطیل شد.

قالیباف ابراز داشت: در ابتدا قرار بود تا خط مترو فرودگاه حضرت امام (ره) از سوی شهرداری تهران اجرایی شود، اما سپس در دولت وقت گفتند خودمان این خط را اجرا می‌کنیم. البته در قانون نوشته شده است که مترو تهران و حومه همانند مترو تهران - کرج به صورت یکپارچه است؛ آن زمان دخالت‌های بی موردی صورت گرفت و نظرات بی موردی مطرح شد، اما در نهایت این کار ۱۰ سال به تعوبق افتاد. سرانجام در دو – سه سال اخیر تصمیم گیری شد تا شهرداری تهران این خط را اجرایی کند و امروز نیز این خط از سوی مجموعه مترو و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) ساخته شده است.

بخشی از زیرساخت‌ها برای ادامه خط ۸ مترو تا پرند ایجاد شده است

شهردار تهران در حاشیه افتتاح خط ۸ متروی تهران با اشاره به حومه‌ای بودن خط هشت مترو تصریح کرد: هم اکنون خط هشت مترو تا فرودگاه حضرت امام (ره) تکمیل شده و طبیعتا از آنجا به بعد باید حدود ۱۹ کیلومتر تا بعد از فرودگاه امام (ره) ادامه پیدا کرده و به شهر پرند برسد. البته هم اکنون بخشی از زیرسازی ها‌ی مورد نیاز در ادامه مسیر انجام شده است و امیدوارم آن بخش هم با سرعت تا پرند ادامه پیدا کند چرا که مردم پرند برای رفت و آمد دچار مشکلات زیادی هستند.

به گفته قالیباف تست خط هشت مترو تهران تا فرودگاه حضرت امام (ره) در فروردین ماه سال جاری انجام شده و امروز افتتاح و بهره برداری از ن. خط به صورت رسمی صورت می‌پذیرد.

فعالیت شبانه روزی خط ۸ مترو

وی با اشاره به روند بهره برداری از خط هشت مترو، گفت: خط هشت مترو نخستین خطی خواهد بود که به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کند چرا که بخش عمده‌ای از مسافران فرودگاه حضرت امام (ره) در نیمه‌های شب رفت و آمد می‌کنند. از این رو مناسب‌تر است که مترو حتما در طول شب هم بتواند سرویس دهی مناسبی به مسافران داشته باشد.

بهره برداری از واگن‌های ویژه؛ به زودی

شهردار تهران از طراحی واگن‌های خاص خط مترو فرودگاه حضرت امام (ره) خبر داد و گفت: واگن‌های مخصوص خط هشت در حال ساخت است و مراحل نهایی ساخت آن‌ها در کارخانه واگن سازی تهران انجام می‌شود. از این رو این واگن‌ها در چند ماه آینده به ناوگان اضافه می‌شوند که هم از جهت رنگ و هم از نظر مبلمان داخلی کاملا متفاوت است. چرا که مسافران فرودگاه حضرت امام (ره) از راه دور سفر می‌کنند و واگن‌ها باید با نوع نگهداری و جابه جایی بار و ساک مسافران مناسب باشد.

فعالیت مترو خط ۴ و یک به صورت ۲۴ ساعته؛ در آینده‌ای نزدیک

قالیباف در ادامه خاطر نشان ساخت: در آینده به دنبال آن هستیم تا خط مترو فرودگاه مهرآباد به فرودگاه حضرت امام (ره) به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کند تا دو فرودگاه را به یکدیگر متصل کند. همچنین خط یک مترو از تجریش تا فرودگاه حضرت امام (ره) هم در آینده شبانه روزی خواهد بود، اما هم اکنون خط مترو از فرودگاه امام خمینی (ره) تا ایستگاه دروازه دولت در مرکز شهر به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کند و این سرویس دهی را به مسافران خواهد داشت.

برای تیم مدیریت شهری آینده آرزوی موفقیت دارم

وی با بیان اینکه امروز با افتتاح خط هشت مترو و اتمام نهایی و تست خط شش پرونده ساخت مترو در شهر تهران به پایان رسیده است، ابراز داشت: بعضا می‌گویند شهرداری تهران در این سال‌ها بزرگراه ساخت، ولی مترو نساخت، اما امروز می‌خواهم بگویم شهرداری و کارمندان شریف و زحمتکش آن هم مترو ساختند، هم بزرگراه ساختند، هم پل ساختند و هم پارک ساختند. امیدواریم تیم آینده مدیریت شهری هم گامی به جلو بردارد و برای آن‌ها آرزوی موفقیت داریم.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره ویژگی‌های خط هشت مترو تهران، گفت: بخشی از این خط به صورت زیر زمینی طراحی شده است که تا بعد از ایستگاه شهر آفتاب ادامه دارد، در ادامه خط مترو روی زمین اجرایی شده و پل‌های متعددی در طول مسیر دارد. همچنین در ورودی فرودگاه حضرت امام (ره) یک عرشه بزرگ پلی ساخته شده است چرا که مترو باید از روی بزرگراه عبور می‌کرد.

وی با اشاره به معماری ایستگاه مترو فرودگاه حضرت امام (ره) تاکید کرد: به طور قطع زیباترین و بهترین سالن ترمینالی ما در حوزه فرودگاهی و ایستگاه‌های مترو در فرودگاه حضرت امام (ره) ساخته شده است که امروز افتتاح می‌شود.

قالیباف در پایان در پاسخ به سوالی درباره زمان بهره برداری از پایانه شرق و باغ پرندگان تهران نیز گفت: افتتاح پایانه شرق در آینده نزدیک در دستور کار قرار دارد. همچنین این تصمیم گیری صورت گرفته است تا مترو را سه کیلومتر ادامه دهیم و به پایانه شرق برسانیم. در کنار این موارد فاز دوم باغ پرندگان به عنوان بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور با حدود هفت هکتار فضای مسقف قبل از اتمام مرداد ماه افتتاح خواهد شد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: