جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 9 مرداد 1396     
کاهش آلودگی هوای تهران بدون کنترل موتورسیکلت ها امکان پذیر نیست

به گزارش گروه حمل و نقل پاک تهرانی نیوز؛كاهش آلودگي هواي تهران بدون كنترل آلودگي هواي موتورسيكلت‌هاي موجود، شدني نيست.

 

 ثبت نام طرح ترافيك موتورسيكلت‌هاي پايتخت در سامانه شهرداري تهران آغاز شده ونتايج بررسي‌هاي شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان مي‌دهد كنترل آلايندگي اين وسايل نقليه مي‌تواند تغييرات مهم و محسوسي در كيفيت هواي پايتخت داشته باشد.

«وحيد حسيني» مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين باره گفت: موتورسیکلت­ های کاربراتوری در حال تردد در شهر تهران از جمله مهم­ترین عوامل در آلودگی هوای این شهر هستند. اين وسايل بر اساس اندازه‌گيري هاي بعمل آمده در هر كيلومتر 15گرم آلودگي هوا توليد مي‌كنند كه عددي بسيار زياد به نسبت حجم آنها در مقايسه با ساير وسايل نقليه محسوب مي شود.

به گفته اين استاد دانشگاه صنعتي شريف، نتایج تحقیقات بعمل آمده نشان می­دهد در صورت جایگزینی این ناوگان با موتورسیکلت برقی می­توان انتظار داشت میانگین غلظت ذرات معلق بطور محسوسی کاهش پیدا کند. این نتایج با بهره‌گیری از سامانه جامع مدل­ سازی و پیش­بینی آلودگی هوای شهر تهران بدست آمده که مهم­ترین ابزار دقيق و علمي موجود در زمینه مدیریت و تصمیم­سازی آلودگی هوای شهر است.

آنگونه كه حسيني گفته، يكي از بحراني‌ترین دوره‌هاي آلودگي هواي تهران طي سال‌هاي اخير، از 21 آذر تا 10 دی ماه سال 94 رخ داد كه شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين باره به بررسي نقش موتورسيكلت‌ها پرداخته است. بر اساس نتايج بدست آمده، موتورسیکلت­های در حال تردد در محدوده طرح کاهش(زوج و فرد) تا 20درصد در غلظت ذرات معلق تاثیر داشته­اند. بر اساس پژوهش به‌عمل آمده در واحد مدل­سازی و پیش­بینی اين بحران دوره‌اي آلودگي مورد بررسی قرار گرفته و مهم­ترین عوامل تاثیرگذار در آن بازه آلوده شناسایی شده تا سهم هر یک در ایجاد بحران مشخص شود.

براساس نتایج بدست آمده مشخص گردید موتورسیکلت­های کاربراتوری در حال تردد در محدوده طرح کاهش تا 20درصد در غلظت ذرات معلق در این محدوده نقش داشته­اند. بیشترین توليد آلودگي هواي موتورسیکلت­ها در محدوده­های مرکزی و پر ترافیک شهر است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: