جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 4 آذر 1393     
مزایده گاز مشعل‌ها آغاز شد

مهر: علی کاردر امروز در نشستی خبری در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات برگزاری مزایده عمومی فروش گازهای مشعل، گفت: در شرایط فعلی بخشی از گاز کشور در مشعل تاسیسات نفتی در میادین خشکی و به ویژه آب های خلیج فارس در حال سوختن است.

معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه به منظور شتاب در اجرای طرح های NGL و جمع آوری گازهای همراه نفت، طرح مزایده گاز مشعل در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد:  بر این اساس قرار است گازهای همراه که در مشعل فازهای پارس جنوبی و یا میادین نفتی در خلیج فارس می سوزد از طریق مزایده واگذار شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در این مزایده نرخ پایه تعیین شده و از ابتدا مقادیر و مشخصات و تمامی جزئیات قراردادی و قیمتی را به متقاضیان اعلام شده است، اظهار داشت: مطابق با برآوردهای انجام گرفته  بیشترین شکل سرمایه گذاری در این طرح خرید گاز با هدف تبدیل به برق خواهد بود، زیرا تولید واحدهای کوچک NGL و GTL گرانتر خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی زمینه بیشتری برای تولید و فروش برق در داخل و کشورهای همسایه وجود دارد، تبیین کرد: بخشی از این گازها ترش هستند و نیاز به عملیات شیرین سازی دارند ضمن آنکه هم اکنون اکنون در جهان صنعتی موتورهایی برای تبدیل گاز ترش به برق وجود دارد که سرمایه گذاران می توانند از آنها نیز استفاده کنند.

کاردر با بیان اینکه اجرای این پروژه ها در یک دوره یکساله در نظر گرفته شده است، تبیین کرد: مطابق با برنامه زمان بندی تعیین شده تا ٢٠ اسفند ماه ٩٣ قراردادها نهایی می شود و سرمایه گذاران تا پایان سال ٩٤ فرصت دارند مراحل اجرا را انجام دهند و تا سال ٩٥ نیز تحویل گاز و تبدیل آن به محصولات دیگر آغاز شود.

معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران با بیان این که وزارت نفت دخالتی در اجرای پروژه ها نخواهد کرد و یک مشارکت ١٠٠ درصدی بخش خصوصی را در این زمینه شاهد خواهیم بود، تاکید کرد: بر اساس برآوردهای اقتصادی نرخ بازگشت سرمایه در این پروژه ها ٢٣ تا ٢٥ درصد پیش بینی شده است.

وی با اعلام اینکه با اجرای این پروژه امکان سوآپ برق از طریق جمع آوری گازهای همراه به برق توسط بخش خصوصی وجود دارد، گفت: در نشست مشترک زنگنه و چیت چیان وزرای نفت و نیرو در مورد جزئیات خرید برق و دیگر موارد موجود در این طرح توافق انجام گرفته و وزارت نیرو قول همکاری کامل برای اجرای آن را داده است.

کاردر میانگین قیمت فروش گازهای مشعل به سرمایه گذاران را ١,٧٥ تا ٤.٢ سنت و به طور میانگین سه سنت عنوان کرد و اظهار  داشت: این رقم متناسب با نوع گاز ترش و شیرین و قرار گرفتن در مناطق خشکی و فلات قاره متفاوت خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول در واقع این رقم پایین، نوعی تشویق برای سرمایه گذاران است و چنانچه وزارت نیرو نیز برق را ٦ تا ٧ سنت بخرد، بازگشت سرمایه خیره کننده ای برای سرمایه گذار به همراه دارد.

معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت تعداد میدان های دارای مشعل و حاضر در این پروژه را ٥٠ میدان افزون بر میدان پارس جنوبی و فازهایش اعلام کرد و افزود: مقدار گازی که در این پروژه در نظر گرفته شده، حدود ٧٠ درصد گازی است که در مشعلها سوخته می شود و در مجموع روزانه ٢٠ میلیون متر مکعب گاز را شامل می شود که معادل یک فاز پارس جنوبی خواهد بود.

شرکت ملی نفت ایران در طرح مزایده گازهای مشعل، مقادیر خرید و فروش گاز و برق از سوی فروشنده و خریدار تضمین کرده است و وزارت نفت در مقابل سرمایه گذاران و آنها در مقابل وزارت نفت متعهد خواهند بود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: