جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 آذر 1393     
لزوم تعامل هر چه بیشتر میان متخصصان علوم اجتماعی و متخصصان شهرسازی

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در نشست مدیریت شهری و خاطره های جمعی بر لزوم تعامل هر چه بیشتر میان متخصصان علوم اجتماعی و متخصصان شهرسازی جهت حفظ خاطرات ارزشمند محلات در نوسازی شهرها تأکید کرد.

فتح اللهی در این نشست سخنان خود را با طرح پرسشی آغاز کرد و گفت: نوسازی شهر چگونه باید انجام شود تا بتوان عدم مطلوبیتی که به واسطه گذشت زمان موجب از بین رفتن آرامش اولیه از محل سکونت و یا محل کسب و کار حاصل می شود و عدم رضایت از کیفیت زندگی را در پی دارد، از میان برداشت؟

فتح اللهی با بیان این که در بین صاحبنظران تعاریف مختلفی از نوسازی ارائه شده، خاطرنشان کرد: نوسازی استقرار فرآیند تغییرات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی است که استمرار حیات را برای شهروندان با درجه بالای مطلوبیت فراهم می سازد.

وی ضمن اشاره به شکل گیری، رشد و گسترش شهرها بر طبق برنامه و اصول شهرسازی و یا بر حسب تصادف و اجبار و یا مهاجرت دسته جمعی توأم با محدودیت های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فقدان دانش شهرسازی، تصریح کرد: شهر دارای روح، حیات و زندگی است و فارغ از اینکه شهرها بر حسب چه اصولی توسعه یافته باشند، نوسازی هدف خود را بر مبنای ارتقاء کیفیت زندگی، رفع فقدان سرانه های شهری و بازگشت آرامش به شهرها دنبال می کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: محلات دارای بافت فرسوده به 4 نوع مختلف تقسیم می شوند که شامل گستره هایی با ریشه تاریخی، گستره هایی با ریشه میانی، گستره های دارای سبقه جدید در حاشیه شهرها و گستره هایی که روستا بوده اند و بخاطر توسعه و رشد شهری و کلانشهر شدن در دل شهرها قرار گرفته اند مثل ده ونک، ده فرحزاد، ده کن و غیره. به همین خاطر روشهای نوسازی شهر بسته به ویژگی های هر محله متفاوت می باشد.

فتح اللهی با بیان این مطلب که شهروندان و ساکنان یک محله از محل سکونت خود خاطرات گوناگون زیادی دارند، تصریح کرد: درجریان نوسازی شهر همواره این نکته مد نظر قرار می گیرد که چه میزان از خاطرات گذشته محلات می بایست حفظ شود و در طراحی های جدید شهری لحاظ گردد.

وی در ادامه به تغییر و دگرگونی در روابط اجتماعی اشاره کرد و گفت: امروزه شب نشینی های محلی که درقدیم وجود داشت، جای خود را به چت های اجتماعی و استفاده از روش های نوین برقراری ارتباط داده اند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران سخنان خود را با طرح این پرسش ادامه داد که آیا نوسازی محلات مبتنی به روش حفظ تمامی خاطرات گذشته باید صورت گیرد و یا توجه به تکنولوژی های جدید و نوین نیز در این امر می بایست مد نظر قرار گرفته شود؟

وی خاطرنشان کرد: نوسازی شهری بدون پرداختن به این سؤالات به معنای واقعی اتفاق نخواهد افتاد و مطلوبیت و ارتقای کیفیت زندگی را در پی نخواهد داشت.

فتح اللهی در ادامه بر ضرورت تعامل جدی میان متخصصان علوم اجتماعی و متخصصان شهرسازی به منظور حفظ خاطرات ارزشمند محلات در مدل های جدید طراحی شهری و نوسازی شهر تأکید کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خاتمه ضمن تشکر از برپایی نشست مدیریت شهری و خاطره های جمعی، یادآور شد: نتایج حاصل از تبادل تجربیات در این نشست می تواند تبدیل به منشورهای حقوقی شود که بتوان از آن برای نوسازی شهری که یک پدیده غالب در تمامی شهرها می باشد، مورد توجه قرار گیرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: