جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 1 آذر 1393     
داستان‌های شگفت‌انگیز آسمان تهران

 

عبدالرضا نیکو درباره‌ی نمایشگاه «تهران از ری» اظهار کرد: این مجموعه شامل 15 عکس ۸۴×۵۶ سانتی‌متری است که نماهایی از آسمان تهران را نشان می‌دهد. خانه‌ی من در شهرری است و از 10 سال پیش روی تپه‌های اطراف آنجا می‌رفتم و از دورنمای تهران عکاسی می‌کردم.

او ادامه داد: در این عکس‌ها، تهران به اضافه‌ی البرز به‌صورت خط باریکی در افق است و بخش زیادی از عکس را آسمان تشکیل می‌دهد. ابرها و آسمان تهران در دوره‌های مختلف، اشکال عجیب و جالبی را به خود گرفته‌اند که همین نیز عکس‌ها را متفاوت کرده است.

این عکاس همچنین اظهار کرد: در کنار این عکس‌ها، یک عکس دیگر که کوچک‌تر است مونتاژ شده و فضای تازه‌ای را به‌وجود آورده است. این عکس‌های کوچک، مستندنگاری‌های من از خیابان‌ها و شهر هستند که با توجه به حال و هوای‌شان، آن‌ها را در کنار عکس‌های تهران قرار داده‌ام.

نیکو افزود: مخاطب با نگاه کردن به عکس، متوجه جدایی عکس کوچک از منظره‌ی بزرگ می‌شود. هر کدام از این عکس‌ها داستان روز خاصی از آسمان تهران را روایت می‌کنند. انگار هر کدام از این آسمان‌ها برای خود قصه‌ای دارند.

این عکاس در متن معرفی نمایشگاهش نوشته است: «سال‌هاست هر روز، از دور، از خیلی دور، از بالای کوه بی‌بی شهربانو، تپه‌ی باستانی ری، کوه کارخانه‌ سیمان، و ... به تهران نگاه می‌کنم. تهران از آنجا خط باریکی است در دامنه‌ی البرزِ بلند و ساختمان‌ها و خانه‌ها و برج‌ها از قوطی کبریت هم کوچک‌تر و کوتاه‌تر به نظر می‌رسند.

آسمان تهران، آسمان سربی تهران، آسمان پر از ابر و دود و گاهی آبی تهران اما، بسیار شگفت‌انگیز است و برای من، پر از قصه؛ قصه‌هایی که نمی‌توانم تعریف‌شان کنم؛ قصه آدم‌هایی که جایی لابه لای آن خاکستری‌های انبوه، پنهان شده‌اند و گاهی در عکس‌هایم می‌شود آن‌ها را دید.»


نمایشگاه «تهران از ری»

عبدالرضا نیکو متولد ۱۳۳۲ در ری و فارغ‌التحصیل رشته‌ی هنرهای تجسمی از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. این هنرمند در زمینه‌ی کار گرافیک و تصویرسازی داستان‌های کودکان در تلویزیون فعالیت کرده و در نمایشگاه‌های گروهی عکس مانند «یکی بود با یک سبیل سفید» به‌مناسب درگذشت مرتضی ممیز - گرافیست - و نمایشگاه «چهارمین اردیبهشت» شرکت کرده و عکاسی سریال تلویزیونی «آب پریا» و فیلم سینمایی «شهر موش‌های ۲» را انجام داده است.

نمایشگاه «تهران از ری» تا دوم آذر ماه از ساعت 16 تا 20 در گالری «آرته» به نشانی ونک، خیابان ملاصدرا، شیخ‌بهایی جنوبی، بلوار علی‌خانی، ۲۰متری گلستان، ۱۲متری دوم، شماره 3، میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: