جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 1 آذر 1393     
زعفران با کم‌آبی اراک می‌سازد

 

ایسنا:منطقه مرکزی، همزمان با فرا رسیدن هفته‌ی بسیج، مراسم افتتاحیه مزرعه‌ی کشت زعفران به عنوان کشت جایگزین در مناطق کم‌آب به صورت نمادین با حضور رئیس سازمان جهادسازندگی اراک در روستای عبدل‌آباد این شهرستان برگزار شد.

قائم‌مقامی فرد در حاشیه‌ی بازدید از این مزرعه به ایسنا گفت: طرح اقتصاد مقاومتی طرحی بسته و درونگرا نیست، بلکه یک طرح اقتصادی پویا و روان است که در صورت توجه مسئولان و با بکارگیری برنامه‌های نوین در قالب این طرح می‌توان زمینه را برای پایداری اقتصاد در بخش کشاورزی فراهم کرد.

‌این مقام مسئول عنوان کرد: بخش کشاورزی قادر است در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی نقش مؤثری ایفا کند که البته شرط آن توجه به الزامات بخش کشاورزی و اصلاح ساختاری است.

وی ادامه داد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی همکاری‌های گسترده‌ای با سپاه ناحیه انجام شده است و باید توجه داشت اجرای این طرح علاوه ‌بر شغل‌آفرینی می‌تواند درآمد‌های یک خانواده را نیز تأمین کند.

رئیس سازمان جهادسازندگی شهرستان اراک خاطرنشان کرد: خاستگاه کشت زعفران کشور ما به حساب می‌آید و باید دانست این نوع کشت، بومی منطقه‌ی فراهان و البته نوعی کشت اقتصادی است‌.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که زعفران جزئی از اقلام انحصاری صادراتی ایران بوده اما، به دلیل کاهش تولید و نوساناتی که به دلیل تنظیم نبودن قیمت زعفران در بازار وجود دارد، عملکرد تولیدکنندگان این محصول تضعیف شده است.

وی بیان کرد: برای سودآور کردن تولید در بخش کشاورزی باید هزینه‌های تولید را کاهش دهیم که این امر در کوتاه‌مدت و بلندمدت نیازمند حمایت است. اگر در رفع موانع موجود اقدام کنیم می‌توانیم در کشت زعفران به جایگاه اول جهان بازگردیم و در این صورت است که ورود به بخش خدمات، بسته‌بندی و فرآوری این محصول نتیجه‌بخش و اقتصادی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، مسئول شرکت نگار نصر شهرستان اراک نیز در این مراسم در ارتباط با تسهیلات اقتصاد مقاومتی به ایسنا گفت: امسال در این شهرستان بیش از 17 میلیارد تومان در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی و اشتغال تسهیلات پرداخت شده است.

شریفی ادامه داد: وام‌های عقود اسلامی تا سقف 30 میلیون تومان و قرض‌الحسنه تا سقف 10 میلیون تومان بوده و در کل در 14 عرصه، هزار و 350 نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، کارآفرین برتر کشت زعفران استان مرکزی نیز با اشاره به همکاری دو جانبه‌ای که از سوی بسیج و جهاد کشاورزی در خصوص حمایت از کشت زعفران صورت گرفته است افزود: با استفاده از وام‌هایی که به کشاورزان در حوزه کشت زعفران از طرف بسیج اعطا شد، شاهد درآمدزایی بالا در زمینه‌ی کشت زعفران بوده‌ایم.

میرداوودی در ارتباط با این وام‌ها اظهارکرد: این وام‌ها با عاملیت بانک مهراقتصاد در اختیار کشاورزانی که آموزش کشت صحیح زعفران را کسب کرده بودند، قرار گرفت‌.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه برای کشت زعفران باید پیاز مناسب آن تهیه شود لذا با تهیه کردن پیازهای مرغوب از مزارع قائنات استان خراسان جنوبی توانستیم در مزرعه‌ی عبدل‌آباد کشت زعفران را آغاز کنیم.

میرداوودی نتیجه‌ی جاصل از کشت زعفران در مزرعه‌ی روستای عبدل‌آباد را برداشت یک گرم زعفران به ازای هر 120 گل موجود عنوان و این میزان برداشت را خوب ارزیابی کرد و گفت: البته این میزان برداشت در مزارع واقع در کمیجان هفت کیلو در هر هکتار بوده است.

وی افزود: با توجه به نرخ بیکاری موجود در جامعه با فراهم کردن شرایط مناسب برای جوانان در زمینه‌ی کشت زعفران ‌می‌توان در حوزه اشتغالزایی قدم برداشت.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: