جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 20 اسفند 1392     
روبوسی ایوبی با حاتمی‌کیا /تصاویر

 
 
مهر: آیین اکران فیلم‌های نوروزی برای نخستین در سابقه سینمای ایران امسال با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و عوامل فیلم های منتخب اکران نوروزی شب گذشته 19 اسفندماه در سینما آزادی برگزار شد.

در ابتدای آیین اکران فیلم های نوروزی که با اجرای علی ضیاء برگزار شد، پس از پخش وله تصویری تبریک سینماگران به مناسبت فرا رسیدن نوروز سال 93، حجت الله ایوبی روی صحنه آمد و صحبت های خود را با توصیه به مردم برای دیدن مجموع فیلم ها در ایام نوروز به ویژه فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا آغاز کرد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به فرا رسیدن سال نو گفت: نوروز همواره موجی از امید به آینده و فردایی روشن را به همراه دارد و امید دارم سال آینده، سالی پر از امید و دلپذیر برای سینما و سینماگر ایرانی باشد.

وی در ادامه افزود: خوشحالم که بزرگان سینمای ایران با آثار فاخر و ارزشمند خود یک عمر از تجربه فیلمسازی را در ایام نوروز به خانواده ها تقدیم کردند. سینمای ایران با دستی پر به استقبال نوروز آمده است و خبرهای خوبی از استقبال هموطنان در شهرستان ها داریم. همانطور که می دانیم همیشه فروش فیلم در شهرستان ها کمتر از تهران بوده است اما برای اولین بار است که این نسبت تغییر کرده و با وجود فیلم های خود در نوروز 1393 شاهد سالی پر رونق برای سینما و خانواده ها هستیم.

رئیس سازمان سینمایی یکی از آیین های نوروزی دور هم جمع شدن خانواده ها دانست و گفت: سینما می‌تواند با داشتن آثار خوب و ارزشمند خانواده‌ها را کنار هم جمع کند. در همین راستا به همه خانواده ها توصیه می کنم که همه فیلم های نوروزی از جمله فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا را ببینند.

وی افزود: من به عنوان مدیر سینمایی چند روز، چند ماه و یا چند سال مهمان شما هستم و امیدوارم تا هر زمانی که هستم با فعالیت هایی که در سازمان سینمایی انجام می دهیم اکسیژن و هوای تازه ای به سینمای ایران دمیده شود تا سینماگر ایرانی بتواند احساس امنیت و آرامش کند. برای ایجاد این احساس امنیت باید بازنگری داشته باشیم بر جریان هایی که در سینمای ایران می گذرد.

ایوبی به بازنگری در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: پس از پایان جشنواره فیلم فجر بلافاصله دبیر جشنواره سی و سوم را تعیین کردیم تا از اکنون بتوانیم برای سال آینده برنامه ریزی کنیم و جشنواره ای در شان سینما و جمهوری اسلامی ایران برگزار کنیم. در سال آینده جشنواره ای را خواهیم دید که رفاقت و رقابت همراه با هم در اوج هستند از همین رو برای سال آینده سینمایی پر رونق پیش رو داریم.

این مدیر سینمایی عنوان کرد: جا دارد در همین مراسم از همه سینماگرانی که در بخش های مختلف به کمک سینما آمدند و مشاوره هایی دادند قدردانی کنم. یکی از بخش هایی که سینماگران با رغبت در آن حضور پیدا کردند شورای صنفی نمایش بود. این شورا ده جلسه گذاشت و حاصل آن ارائه آیین نامه ای برای اکران فیلم های سینمایی در طول سال شد و کامل تر هم می شود. همچنین کارگروهی برای نمایش فیلم های تجربه گرا برای مخاطب خاص تشکیل دادیم که دراین جلسه تصویب شد سینماهایی با عنوان سینمای هنر و تجربه را راه اندازی کنیم.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از خلاءهایی که در سینمای ایران در بحث آموزش مطرح است، نبود مدارس عالی سینما و تدریس سینما به شکل کارگاهی است. یکی از برنامه های سازمان سینمایی برای سال آینده ترویج نگاه اقتصاد مقاومتی در بخش های مختلف سینما است. یکی از راههای رسیدن به این نگاه حذف جشنواره هایی است که تولید ندارند. از همین رو در نظرداریم از وجود جشنواره هایی که تولید مناسب ندارند بپرهیزیم چراکه به هیچ عنوان جشنواره زدگی را نمی پسندیم. یکی از جشنواره هایی که معتقدم باید بازنگری شود جشنواره فیلم کودک است که به نظر من باید به صورت دوسالانه برگزار شود تا بتوانیم مازاد هزینه های این جشنواره را به تولید آثار خوب اختصاص دهیم.

ایوبی متذکر شد: به نظرمن انتظارات از مسئولان سینمای ایران باید معقول باشد و قطعا جامعه سینمای ایران در حد توان باید باری از دوش سینمای ایران بردارد نه اینکه با انتظارات عجیب و غریب باری بر دوش سینمای ایران بیافزاید. البته ناگفته نماند که سینماگران تا همین لحظه هم بار سینمای ایران را به دوش کشیده اند.

وی در پایان صحبت های خود گفت: یکی از اقدامات سازمان سینمایی این بوده که 180 سینمای کشور را دیجیتال کرده و همین ارتقا موجب شده گیشه نیز رونق پیدا کند. همچنین از اهالی رسانه مراتب قدردانی را به جا می آوردم که همواره در کنار ما ایستاده اند.

در ادامه این مراسم ابوالحسن داودی رئیس شورای صنفی نمایش روی صحنه آمد و در نخستین سخنرانی رسمی خود پس از تعیین شدن به این سمت در آیین اکران فیلم های نوروزی گفت: اکران نوروزی نویدِ داشتن سالی پر برکت برای سینمای ایران را می دهد و امیدوارم طلیعه جدیدی که با حضور تیم سینمایی دولت یازدهم شکل گرفته به درستی به سرانجام برسد.

داوودی درباره دلایل پذیرفتن مسئولیت حضور در شورای صنفی نمایش توضیح داد: در طول پنج سال گذشته به کلی از سینمای ایران فاصله گرفته بودم تا جایی که اخبار سینمایی را هم پیگیری نمی‌کردم اما یکی از دلایلی که پذیرفتم با اشتیاق کامل در انجام فعالیت های صنفی حضور دوباره داشته باشم این است که فرصت ایجاد شده را غنیمتی برای سینمای ایران می دانم.

وی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته فرصت‌ها را از دست داده بودیم و ارتباطمان با دهه طلایی سینمای ایران که همان دهه 70 بود، قطع شده بود و متأسفانه شرایطی پیش آمد که تماشاگران بالقوه از سینمای ایران قهر کردند و آنچه باقی ماند فضایی پر از حسرت بود. آنچه من و دیگر اعضای جدید شورای صنفی نمایش را مجاب کرد در این شورا حضور پیدا کنیم، دور کردن سینما از حواشی و پرداخت به متن این صنعت بود. ما می خواهیم شرایطی فراهم کنیم تا تفرق‌ها و انشعاب‌های بین سینماگران به همدلی تبدیل شود.

رئیس شورای صنفی نمایش متذکر شد: این شورا قصد دارد در بحث اکران فیلم های سینمایی شرایطی را فراهم کند که سینما به سبد خانواده ملت ایران برگردد. در همین راستا باید مسائل کوچک را کنار بگذاریم و به کلیت سینما بپردازیم چراکه معتقدم ظرفیت اکران سینمای ایران ده‌ها برابر آن چیزی است که در حال حاضر فروش می کند.

داوودی فروش سینمای ایران در سال گذشته را 26 میلیارد تومان دانست و گفت: از این رقم، 55درصد آن مربوط به پنج پردیس سینمایی و مابقی مربوط به 235 سینما بود. وقتی سینمای ایران می‌تواند در 5 پردیس تا این اندازه ظرفیت فروش داشته باشد باید ظرفیت‌های نمایش را به همین نسبت گسترش دهیم.

کارگردان فیلم «نان، عشق، موتور 1000» با اشاره به اینکه هیچ گاه اطلاعات درستی درباره اقتصاد سینمای ایران در دست نبوده است، عنوان کرد: از مهم‌ترین مواردی که به اکران سینمای ایران در طول سالها لطمه وارد کرده این است که اطلاع درستی از اقتصاد سینمای ایران در اختیار نبوده است. اطلاعات مربوط به اقتصاد سینمای ایران مجرای صحیحی نداشته و این اطلاعات همواره در هاله ای از ابهام رد و بدل می‌شود و همین مساله موجب شده که اطلاعات غیرشفاف به رانت تبدیل شود.

وی در ادامه افزود: این شرایط برای برخی سودآور و برای دیگران موجب ضرر بود. از سوی دیگر شورای صنفی نمایش هیچ گاه نتوانسته بود اطلاعات شفاف در این حوزه ارائه کند.

این فیلمساز درباره برنامه‌های شورای صنفی نمایش عنوان کرد: در نظر داریم طرح مکانیزه فروش بلیت را به شکل فعال و قابل استفاده در اختیار بگیریم از همین رو طبق برنامه ریزی انجام شده تا 15 اردیبهشت ماه سیستم فروش مکانیزه را در اختیار خواهیم گرفت تا بتوانیم اطلاعات فروش را بطور شفاف در اختیار پخش کننده، تهیه کننده، سینمادار و مسئولان بگذاریم. ارائه عادلانه اطلاعات می‌تواند اطمینان لازم را بین همه دست‌اندرکاران سینما ایجاد کند و با این طرح جلوی دلخوری‌ها و اختلاف‌های صنفی گرفته خواهد شد.

رئیس شورای صنفی نمایش در پایان گفت: از صدا و سیما بخصوص شخص عزت الله ضرغامی رئیس صدا و سیما درخواست می کنم که کنار سینما بایستد و با تبلیغ مناسب از این صنعت حمایت کند و درست مانند اطلاع رسانی که در طرح سینما سلام ارائه کرد در سایر بخش های سینمایی نیز کمک کند.

پس از پایان صحبت های ابوالحسن داوودی رئیس شورای صنفی نمایش، تهیه کنندگان هریک از فیلم های نوروزی روی صحنه آمدند و درباره اکران آثار سینمایی در ایام نوروز سخن گفتند.

امیر سمواتی تهیه کننده فیلم سینمایی «با دیگران» ضمن تشکر از عوامل این فیلم سینمایی گفت: خوشحالم سازمان سینمایی چنین برنامه ای را برای اکران فیلم های نوروزی ترتیب داده است. من امیدوارم روزی در سینمای ایران از راه برسد که جدول اکران سینمای ایران به طور سالانه مشخص باشد تا تهیه کننده ها موقعیت اکران فیلم های خود را بدانند و براساس این آگاهی شرایط برای تبلیغات مناسب را ترتیب دهند.

پژمان لشگری پور که به عنوان مدیر تولید فیلم سینمایی «چ» روی صحنه آمده بود، گفت: متاسفانه هر یک از ما گرفتار یک فراموشی جمعی شدیم و یادمان رفته که رسول ملاقلی پور در اسفندماه از میان ما رفت و من امید دارم شادی هایی از این دست، موجب فراموشی بزرگان سینمای ایران به خصوص کسانی که در حوزه سینمای دفاع مقدس آثار ارزشمند دارند، نشود.

مدیر تولید فیلم سینمایی «چ» در ادامه افزود: چنین جلساتی می تواند راهی برای توزیع و اکران فیلم ها باشد و همه تلاش ها باید در این جهت باشد که اکران سینمای ایران متوقف نشود. شهید مرتضی آوینی سخن خوبی را به یادگار گذاشت. این شهید اهل قلم معتقد بود تماشاگران هم جزو عوامل فیلم هستند و فقط نامشان در تیتراژ نمی آید. امیدوارم در اکران های سینما توجه ویژه ای به مردم داشته باشیم.

لشکری قوچانی تهیه کننده فیلم «خط ویژه» نیز گفت: امیدوارم سال آینده سال آشتی مردم با سینما باشد و شرایط مساوی زندگی شاد برای مردم ایران داشته باشیم.

در ادامه مراسم تقدیر از تهیه کنندگان، نوروزبیگی تهیه کننده فیلم «طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی گفت: امیدوارم اکران فیلم‌ها به صورت عادلانه باشد و تبلیغات درستی برای اکران فیلم‌ها صورت بگیرد تا سینمای ما، سینمایی پرمخاطب باشد.

سید محمود رضوی تهیه کننده فیلم «معراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی نیز گفت: از سازمان صدا و سیما تشکر می‌کنم که این فیلم را در سینما اکران کرد تا با فروش خود جانی دوباره به سینماها بدهد.

پس از پایان این مراسم همه عوامل فیلم های اکران نوروزی روی صحنه آمدند و حجت الله ایوبی برای قدردانی از آنها دسته گل‌هایی را تقدیم می کرد. ایوبی زمانی که می خواست دسته گل حاتمی کیا را تقدیم کند دست این فیلمساز را گرفت با حاتمی کیا روبوسی کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: