جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 28 آبان 1393     
نهضت شهر آماده، شهروند آگاه باید فراگیر شود

به گزارش گروه مناطق22گانه شهرداری نیوز ،(شهرآماده و شهروند آگاه) باید به نهضتی فراگیر در مدیریت شهری تبدیل شود و به طور  همزمان شهروندان ، سازمان ها و نهادهای شهری موضوع پیشگیری، آمادگی و مقابله در برابر حوادث و سوانح و ترویج فرهنگ ایمنی را مورد توجه ویژه قرار دهند.

دکتر احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشستی با حضور مدرسان آموزش همگانی مدیریت بحران با بیان این مطلب ، به نقش موثر مدرسان در طرح راه اندازی گروه مدیریت بحران در یکهزار مدرسه تهران و طرح راه اندازی دفاتر خدمات مدیریت بحران در مناطق شهر تهران اشاره کرد و گفت: آشنایی عمومی مردم اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان  و اقشار مختلف شامل:  محصل، دانشجو، کارمند ، خانه دار و دیگر اقشار جامعه با موضوعات آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح ضروری است و تمامی شهروندان باید راههای خودامدادی  و دگر امدادی  را فراگیرند تا در زمان حوادث ابتدا به نجات خود  و سپس به یاری گری اطرافیانشان بپردازند و مکمل نیروهای امدادگر  رسمی باشند.وی افزود: از همین رو آموزش امداد و نجات  در مدارس، مجموعه های اداری و تجاری در دستور کار سازمان قرار گرفته  و گروه های مدیریت بحران در این اماکن عمومی تشکیل می شود.

جانشین شهردار  در ستاد مدیریت بحران شهر تهران، خاطرنشان کرد: نقش رسانه های جمعی به خصوص صدا و سیما در آموزش و آگاه سازی نسبت به مخاطرات محتمل و دستیابی به اهداف ترسیم شده از  اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت:متاسفانه عموم مدیران و شهروندان فاقد دغدغه مدیریت بحران هستند و هزینه کردن برای دستیابی به ایمنی و آمادگی  در برابر حوادث  جایی در سبد خانواده ها و بودجه ادارات ندارد.

دکتر صادقی افزود: با حساس سازی جامعه و افزایش آگاهی عمومی در این حوزه، میزان مطالبات شهروندان از مدیران افزایش یافته و مدیریت بحران به تدریج به دغدغه عمومی تبدیل می شود و نقش مربیان در این چرخه اهمیت زیادی دارد.

وی یادآور شد: مخاطرات و سوانح به زلزله محدود نمی شود و حدود 30 مخاطره با منشا طبیعی برای تهران محتمل است. مدیریت جامعه محور همزمان به تمامی مخاطرات و ظرفیت های جامعه توجه دارد.

همچنین در این نشست  حیدرکلهری مشاور آموزش و مشارکت های مردمی سازمان با ارائه گزارشی از تاریخچه برگزاری دوره های آموزش تربیت مدرس مدیریت بحران گفت:  از سال 1388 تا کنون حدود 10 دوره آموزش مدرس و مربی برگزار شده که سه دوره آن به معلمان آموزش و پرورش اختصاص داشته ، یک دوره ویژه کارشناسان ستادهای مدیریت بحران مناطق 22گانه بوده و  یک دوره نیز به بازآموزی برای مربیان منتخب اختصاص داشته است.

وی افزود:  از میان شرکت کنندگان در دوره های آزاد، حدود 35 نفر از مدرسان دارای صلاحیت در حال همکاری با سازمان هستند و  از بین حدود 200 نفری که به صورت آزاد در این دوره آموزشی شرکت کرده اند، 100 نفر دارای صلاحیت های لازم بوده و موفق به کسب گواهینامه مربیگری و همکاری با سازمان شدند.

وی گفت: مربیان و مدرسانی که این دوره را طی کرده اند، مسئولیت برگزاری دوره های آموزش مدیریت بحران (در سطح همگانی) را در مدارس، سرای محلات، مساجد، ستاد مناطق و ... بر عهده دارند.

در ادامه این جلسه پیشنهادات و راهکارهای مدرسان در خصوص ادامه زمینه های همکاری با سازمان توسط شرکت کنندگان ارائه  و بر استفاده از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های مدرسان، تهیه برنامه عملیاتی ادامه همکاری با مدرسان، ایجاد گروه های مردمی با حضور مدرسان سازمان، هدف گذاری آموزش ها، طبقه بندی و سطح بندی آموزش ها تاکید شد.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: