جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 21 آبان 1393     
تسهیلات شهرداری به مالکان موتورسیکلت های برقی

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز ،شب گردی این هفته اصحاب رسانه با حضور خبرنگاران، عکاسان و نخبه های علمی و فرهنگی و به میزبانی شرکت کنترل کیفیت هوا در بوستان ولایت واقع در منطقه 19 برگزار شد.

در برنامه سه شنبه شب که با موضوع جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورهای بنزینی برگزار شد، مهندس شهید زاده قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران اظهار داشت: شهر تهران و برخی دیگر از کلان شهرهای کشور با مشکل آلودگی دسته و پنجه نرم می کنند که باید برای کاستن از این مشکل اقداماتی را انجام داد.

وی با بیان اینکه پیش تر بر اساس مطالعات انجام شده منشا این مشکلات تا حدی مشخص شده است گفت:75 درصد از آلودگی تهران از طریق حمل و نقل است که در این میان موتورهای بنزینی درصد بالایی را به خود اختصاص می دهند.

شهیدزاده تکنولوژی بسیار پایین موتورسیکلت های بنزینی را عاملی دانست که شهرداری به سراغ حمایت از موتورهای برقی رفته است.

در ادامه آرش ظفری معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران،  ضمن خوش آمد گویی به خبرنگاران، مدیران روابط عمومی شهرداری، نخبگان و برخی از مدال آوران پارالمپیک که در جلسه حضور داشتند، این مساله را مورد تاکید قرار داد که بر اساس تحقیقات صورت گرفته موتورسیکلت های بنزینی 8 برابر خودروها آلودگی تولید می کنند و این در حالی است که تعداد تصادفات آن ها نیز بسیار بالا است.

دکتر وحید حسینی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز با بیان این که از یک و نیم سال پیش کار مطالعاتی بر روی موتورسیکلت های بنزینی را آغاز کرده ایم، اظهار داشت: اندازه گیری های زیادی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که این موتورها 8 برابر خودروها آلودگی ایحاد می کنند.

وی ضمن اعلام این مطلب که آمار دقیقی از تعداد موتورسیکلت های بنزینی در تهران وجود ندارد، اما رقم تقریبی حدود یک میلیون را می توان برای آن ها در نظر گرفت، گفت: 70 نوع مختلف موتورسیکلت در تهران وجود دارد که با تولید منواکسید کربن و ذرات معلق در هوا سبب ایجاد آلودگی در شهر می شوند.

حسینی  ضمن تاکید بر این مطلب که عمده موتورسیکلت های موجود مونتاژ موتورهای بی کیفیت چینی است عنوان داشت که این موتورها حتی قادر به کسب کیفیت یورو یک نیز نیستند.

 وی در ادامه تصریح کرد: این بی کیفیتی باعث شده است تا قیمت آن نیز بسیار ارزان باشد و این در حالی است که دستگاه های نظارتی ما توجهی به این امر نمی کنند.

او ضمن توضیح دلایل ایجاد طرح موتور برقی گفت: هرچند موتورهای برقی مشکلاتی نسبت به موتورهای بنزینی دارد و یا قیمت آن ها بسیار بالاتر است اما میزان آلودگی تولیدی توسط موتورهای بنزینی بسیار بیشتر از هزینه ای است که موتورهای برقی دارند.

حسینی ضمن عنوان این مطلب که جدا از بحث موتورسیکلت ها، ناوگان دیگری نیز وجود دارند که سبب آلودگی هوا می شوند بیان نمود که بر اساس گزارش وزارت بهداشت یک سوم روزهای سال جاری ناسالم بوده است که این امر منجر به فوت نزدیک به 4 هزار نفر از شهروندان شده است.

در ادامه برنامه،دکتر شهرام گیل آبادی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان این مطلب که در تلاش هستیم تا کیفیت زندگی شهروندان را بالا ببریم، اظهار داشت: اگرمشکلات زندگی کنونی را به مردم بگوییم و بیان کنیم که درصد زیادی از مرگ های خاموش شهروندان ما به دلیل آلودگی بالای شهر است، مردم مجاب می شوند که قیمت عمر بسیار بالاست.

وی در ادامه افزود: دکتر قالیباف شهردار تهران بارها عنوان نموده اند که شهرداری از در دست گرفتن مدیریت آلودگی هوای تهران استقبال نمی کند اما در صورتی که دولت کل اختیارات بحث آلودگی را به شهرداری بسپارد، این وعده را می دهیم که ظرف سه سال تغییر محسوسی در وضعیت هوای شهر تهران به وجود بیاوریم.

 

گیل آبادی با بیان این که آلودگی هوا مولفه های بسیار زیادی دارد خاطر نشان کرد که با این نوع مدیریت شهری انجام دادن کارها بسیار سخت است، اما در صورت داشتن مدیریت واحد شهری ، شهرداری می تواند اقدامات قابل توجهی را نجام دهد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان آماری از بهشت زهرا(س) و فوت حدود 180 نفر در روز بیان کرد که این مرگ و میر در روزهایی که شاهد آلودگی بالایی هستیم به بیش از 240 تن افزایش می یابد.

وی توجه به این آمارها را باعث اقناع مردم و استفاده درست آن ها از حمل و نقل دانست و تاکید کرد که هرچند شهرداری در این رابطه اقدامات مختلفی را انجام داده است و حتی اخیرا کمپیمنی را نیز راه اندازی نموده است اما تا زمانی که دولت به طور جدی وارد نشود فاید ای نخواهد داشت.

وی در پایان ضمن تاکید بر این موضوع که هرکدام از مولفه های آلودگی در اختیار دستگاه های مختلف است و همگرایی های صورت گرفته پیشین نیز به صورت بخشی بوده است، ابراز امیدواری نمود که دولت با سپردان اختیارات خود به شهردار در زمینه آلودگی هوا، به ایجاد فضایی بهتر کمک کند.

در ادامه برنامه شب گردی، دکتر افشین مجری طرح جایگزینی موتور سیکلت های برقی به جای موتورهای بنزینی به شرح و تفسیر این طرح پرداخت.

به گفته افشین بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته توسط شهرداری از اول آذرماه کار ثبت نام از کسانی که خواهان خرید موتورهای برقی هستند آغاز می شود.

افشین با بیان این نکته که موتورهای برقی نیز همانند دیگرموتورسیکلت ها نیاز به گواهی نامه دارد، قیمت موتورسیکلت های برقی را از 8 تا 10 میلیون متغیر دانست. وی موتورسیکلت های برقی که موفق به کسب نمره قبولی شده اند را علاوه بر نمونه هایی از داخل وارداتی از کشورهای تایوان، چین، ایتالیا و امریکا دانست.افشین در عین حال تاکید کرد که مهم کشور ساخت این موتورسیکلت ها نیست بلکه آن چه اهمیت اساسی دارد این است که این موتورها نمره قبولی را کسب نموده اند.

دکتر حسینی در پاسخ به پرسش های خبرنگاران این نکته را مورد تاکید قرار داد که با اقدامات صورت گرفته از سال 90 به بعد شاهد بهبود کیفیت بنزین بوده ایم که این بهبود به صورت تدریحی رخ داده است.

 وی در پاسخ به این پرسش که شهرداری چگونه مردم را مجاب به استفاده از موتور سیکلت های برقی می کند، گفت: شهرداری نه خود موتورسیکلت خریداری کرده است و نه قرار است وارداتی در این زمینه داشته باشد، بلکه تنها به کسانی که خواهان استفاده از این موتورها هستند تسهیلات ارائه می دهد.

حسینی با بیان این که شهرداری وام های 7 میلیونی بدون بهره را در اختیار متقاضیان قرار می دهد، بیان داشت که  موتورسیکلت های برقی این مزیت را نیز دارند که هیچ گونه آلودگی صورتی ایجاد نمی کنند.

وی در پایان عنوان داشت که شهرداری باید با طرق مختلف از جمله شارژ مجانی موتورسیکلت های برقی، پارکینگ مجانی و حتی کشیدن ناز موتورسوارها آن ها را قانع به استفاده از موتورسیکلت های برقی نماید.

پس از پایان سوالات خبرنگاران، رونمایی از موتورسیکلت های برقی در محوطه بوستان ولایت صورت گرفت.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: