جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 21 آبان 1393     
استان همدان در تنگنای شدید آب

منطقه همدان، "مرتضی عزالدین" در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان که با حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزارشد، افزود: به علت تعداد کم سد در استان همدان، در سال‌های گذشته ناچار به استفاده از 83 درصد از منابع زیرزمینی شده‌ایم که تنش آبی را به همراه داشته است.

وی یادآور شد: در حال حاضر دشت همدان، کبودراهنگ و بهار در وضعیت بحرانی به سر می‌برند، به طوری که دشت کبودراهنگ در 22 سال گذشته با 40 متر افت آب روبه رو بوده که برای رفع مشکلات کم آبی پروژه‌هایی پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: در استان همدان سالیانه 237 میلیون آبخوان منفی داریم و 24 فروچاله بر اثر خشکسالی در چند ساله گذشته در استان به ویژه دشت کبودراهنگ ایجاد شده است که در این زمینه باید سیاست‌گذاری کلان صورت بگیرد.

عزالدین خاطرنشان کرد: 90 درصد از آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اما هیچ مبلغی به عنوان حق آبه پرداخت نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان این‌که طرح سد تالوار بزرگترین پروژه آبرسانی غرب کشور است، عنوان کرد: این پروژه با اختصاص400 میلیارد تومان اعتبار در حال حاضر 46 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سالیانه برای نگهداری آن به اعتباری بین 27 تا 150 میلیارد تومان نیاز است.

عزالدین ادامه داد: سدهای کلان ملایر به 54 میلیارد تومان اعتبار، سرابی به 36 میلیارد تومان اعتبار و گرین نیز به 30 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل نیاز دارند. وی هم‌چنین تصریح کرد: سد نعمت آباد با 45.5 درصد پیشرفت فیزیکی به اختصاص 26 میلیارد تومان اعتبار و سد شنجور نیز با 87 درصد پیشرفت فیزیکی به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

عزالدین میزان نیاز مالی در بخش آب را 817 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در این بخش 43 میلیارد تومان نیز به پیمانکاران بدهکاریم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: