جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 4 تير 1396     
فضاهای فرهنگی شهرداری تهران بد اخلاقی های اجتماعی در جامعه را از بین می برد

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، سید حسین نقوی حسینی با بیان اینکه رویکرد شهرداری تهران از سازمانی خدماتی به نهادی فرهنگی و اجتماعی ایجاب می کند كه كالبد و ساختار شهر را اساسا با در نظر گرفتن كاركردهای فرهنگی و اجتماعی توسعه دهیم، بیان داشت: خوشبختانه در سالهای اخیر برخلاف گذشته توسعه ساختارهای فرهنگی مبتنی بر ارزشهای انقلاب اسلامی است.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در 12 سال اخیر توجه ویژه ای از سوی مدیریت شهری به ارتقای سطح فرهنگ دینی در شهر تهران شده است، بیان داشت: ما شاهد گسترش فضاهای فرهنگی مبتنی بر نگاه های دینی و اسلامی است.

وی ساخت مسجد در میدان امام حسین (ع) را از اقدامات بسیار خوب در حوزه معماری، فرهنگی و گسترش آموزه های دینی دانست و گفت: ساخت مسجد 72 تن از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در مبادی ورودی شهر تهران اقدامی به موقع و مناسب است.

نقوی حسینی ساخت باغ کتاب تهران را یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور دانست و افزود: لازم است مراکز و مجموعه های فرهنگی در راستای ارائه خدمات فرهنگی اسلامی تقویت شود. 

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی اگر برخی از كلان شهرهای با تراكم معضلات اجتماعی، بزهكاری، تشویش ، خشونت، پرخاشگری، و آلودگی شناخته می شوند دلیل آن چیزی نیست جز غفلت از ابعاد و جنبه های فرهنگی و اجتماعی در فضای زیست شهری، بنابراین در برنامه ریزی و مدیریت شهری باید به مباحث فرهنگی و اجتماعی توجه ویژه ای داشت.

وی ادامه داد: به همین دلیل در رویكرد اجتماعی و فرهنگی به مدیریت شهر هیچ توسعه و رشد كالبدی در شهر پذیرفته نیست مگر اینكه در خصوص ابعاد و آثار فرهنگی و اجتماعی آن فكر شود.

فضاهای فرهنگی شهر تهران نوجوانان و جوانان را از آفت های فضای مجازی دور می کند

در ادامه اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توسعه فضاهای فرهنگی در تداوم و استمرار اهداف انقلاب بسیار موثر است، بیان داشت:فضاهای فرهنگی بهترین مکان برای ترویج و اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی است که خوشبختانه طی یک دهه اخیر اقدامات اثرگذاری در توسعه و گسترش این فضاها صورت گرفته است.

وی به ساخت و ساز مجموعه های فرهنگی از جمله باغ کتاب تهران، مسجد 72 تن و مرکز نمایشهای آیینی صبا،باغ موزه ها، پردیس های سینمایی و سایر مجموعه های هنری در سطح شهر تهران اشاره و خاطر نشان کرد: خوشبختانه کیفیت و توجه به معماری ایرانی اسلامی همواره در توسعه زیرساختهای فرهنگی تهران مورد توجه بوده است.

سخنگوی کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس شورای اسلامی فضاهای فرهنگی را بهترین پایگاه برای تعلیم و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه دانست و گفت: فضاهای فرهنگی بهترین مکان برای فراگیری آموزه‌های سبک زندگی ایرانی و اسلامی به شمار می آیند، چرا که در چنین فضاهای ملموس و واقعی می توان نوجوانان و جوانان را از آفتهای فضای مجازی دور کرد.

وی با اشاره به اینکه طراحی و معماری فضاهای فرهنگی باید با هویت فرهنگی و مذهبی ما سنخیت داشته باشد، تصریح کرد: فرهنگ سازی در بخشهای مختلف از این فضاها شروع می شود، بنابراین فضاهای فرهنگی با بهره برداری بهینه بهترین و موثرترین مجموعه برای از بین بردن بداخلاقی های اجتماعی در جامعه است.

به گفته این نماینده مجلس توجه به توسعه کالبد فیزیکی مکان‌های فرهنگی با استاندارد بالا در شهر تهران منجر به زنده‌ نگه داشتن آیین‌های فرهنگی، قومی و محلی و در نهایت گسترش حضور توریسم شهری در پایتخت می‌شود.

وی ادامه داد: شهر تهران به‌عنوان پایتخت، سهم عمده‌ای در تولید و عرضه بخش‌های فرهنگی قابل استفاده مردم کشور ایفا می‌کند، به همین دلیل، توجه به کیفیت و ساخت‌و‌ساز فضاهای فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که هرگونه تغییر در رفتار افراد جامعه و حرکت در مسیر داشتن شهروندان آگاه و خوب از طریق فضاهای فرهنگی صورت می گیرد.

عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس تاکید کرد: فضاهای فرهنگی رفتارهای افراد جامعه را در راستای رفتار خوب و پسندیده هدایت می کند، از این رو، برای تغییر یا ارتقاء سرمایه‌های فرهنگی افراد جامعه باید فضاهای فرهنگی را غنی‌تر کرده و افراد جامعه را به استفاده بیشتر از آنها ترغیب کرد.

پروژه های شاخص فرهنگی شامل باغ موزه دفاع مقدس، باغ موزه قصر، سراسر نمای مقاومت (پانورامای دفاع مقدس)، پردیس تئاتر تهران، پردیس سینمایی ملت، پردیس سینمایی تماشا،پردیس آزادی، خانه موزه انتظامی و موره علوم و نجوم دار آباد تنها بخشی از پروژه های فرهنگی به شمار می آید که طی یک دهه اخیر از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ساخته و در اختیار اهالی و شهروندان تهرانی قرار گرفته است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: