جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 20 آبان 1393     
افزایش ساعت کاری خانه های دوچرخه

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز،مدیر توسعه حمل و نقل پاک و غیرموتوری سازمان حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل غیرموتوری (پاک) در سال 93 مورد تاکید مدیریت شهری است، اظهار داشت: با توجه به اینکه در شهر تهران با محدودیت هایی به لحاظ ترافیکی مواجه هستیم، امکان توسعه خطوط دوچرخه به عنوان خطوط ایزوله شده وجود ندارد،لذا توسعه خطوط دوچرخه سواری به صورت ایزوله شده مدنظر شهرداری تهران نیست .

وی با اشاره به اینکه طرح جامع توسعه دوچرخه سواری شهر تهران در قالب برنامه ریزی ویژه در دست اجرا است، گفت :بر اساس طرح جامع حمل و نقل پاک در شهر تهران توسعه دوچرخه سواری، احداث پیاده راه ها، جایگزینی موتورهای برقی مورد نظر است.

حسینی منش با تاکید بر اینکه توسعه شبکه خانه های دوچرخه مد نظر شهرداری تهران است، اظهارکرد: یکپارچه سازی هوشمند شبکه حمل و نقل همگانی دوچرخه، تشویق مردم به استفاده از دوچرخه ، تامین و تجهیز تمامی خانه های دوچرخه به تجهیزات ارتباطی ، کامپیوتر و کارتخوان ، استفاده از کارت بلیت الکترونیک حمل ونقل عمومی و گسترش آن در سیستم دوچرخه سواری ارایه آموزش های مهارت راندن، قوانین عبور و مرور دوچرخه در شهر و ایجاد نرم افزار مسیریاب و مکان یاب جهت تسهیل استفاده مردم از جمله شاخصه های مورد نیاز بهره برداری مناسب از خانه های دوچرخه است .

مدیر توسعه حمل و نقل غیر موتوری و پاک معاونت ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه معتقدیم دوچرخه باید به عنوان وسیله ای در فاصله مبدا و مقصد و حدفاصل ایستگاه های حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد، گفت: تصمیمی برای جایگزینی مد حمل و نقلی دوچرخه به جای استفاده از تاکسی و اتوبوس نیست، بلکه در معابر شهری تلاش می شود با نشانه گذاری ها مسیر دوچرخه سواری برای شهروندان مشخص شود تا به کمک آن شهروندان ترددی آسان تر را تجربه کنند.

حسینی منش تصریح کرد: 3 مسیر برای توسعه حمل و نقل همگانی دوچرخه به تصویب رسیده است. این مسیرها شامل حدفاصل میدان امام حسین تا بزرگراه نواب، خیابان امام خمینی ، حدفاصل میدان هفت تیر تا کریمخان و بلوار کشاورز هستند که احداث مسیر دوچرخه سواری در منطقه 12 در محدوده خیابان امام خمینی(ره) از اولویت برنامه های سازمان حمل ونقل و ترافیک در سال جاری است .

وی با بیان اینکه اکنون در شهر تهران 7هزار و 600 دستگاه دوچرخه و 160 خانه دوچرخه وجود دارد که چندین خانه دوچرخه بصورت متمرکز و باقی به صورت نیمه متمرکز در شهر پراکندگی دارند، گفت: پهنه شرق تهران بیشترین تمرکز خانه های دوچرخه را در این کلانشهر دارد .

به گفته حسینی منش بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته توسعه دوچرخه سواری به عنوان یکی از مدهای حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار گرفته است. از این رو طی سال جاری تعداد دوچرخه های پایتخت به 12 هزار و 600 دستگاه خواهد رسید .

وی با اشاره به اینکه عدم استقبال شهروندان یکی از چالش های پیشروی رونق این طرح است تاکید کرد: مطالعات در این خصوص صورت گرفته که بر این اساس مهمترین مورد وضعیت جغرافیایی شهر است که استفاده از دوچرخه را مشکل کرده ،محدودیت سرویس دهی خانه های دوچرخه و مدیریت جزیره ای خانه های دوچرخه نیز دیگر چالش های توسعه دوچرخه سواری است.

 

وی با بیان اینکه برنامه مدیریت یکپارچه خانه های دوچرخه تدوین شده است که بر اساس ان تمامی مناطق با یکدیگر تعامل داشته باشند، اظهارکرد: بر این اساس هر شهروند می تواند در هر منطقه دوچرخه تحویل بگیرد و در منطقه دیگر تحویل دهد. همچنین ساعت کاری خانه های دوچرخه را افزایش داده ایم که از 7 صبح تا 21 شب به شهروندان سرویس دهی خواهد داشت .

به گفته مدیر توسعه حمل و نقل پاک اکنون بیش از 222کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شهر تهران وجود دارد که طی سال جاری به 280 کیلومتر خواهد رسید.

وی اظهار کرد: بالغ بر 5 میلیارد تومان اعتبار توسعه دوچرخه سواری به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران اختصاص یافته ، در عین حال 15 میلیارد تومان نیز اعتبار تخصیص یافته به مناطق 22 گانه شهر تهران است که به منظور توسعه دوچرخه سواری و خرید دوچرخه و نگهداشت خطوط فعلی هزینه خواهد شد .

وی تصریح کرد: 5 هزار رک هوشمند دوچرخه برای شهر تهران طراحی شده که جایگزین خانه های دوچرخه خواهد شد و به زودی در مناطق 5 ،7 و 20 تجهیز خواهد شد .رک دوچرخه 2 برابر تعداد دوچرخه های شهرداری تدارک دیده شده که شهروندان بتوانند دوچرخه های شخصی خود را نیز در این رک های هوشمند پارک کنند .

حسینی منش تاکید کرد: اصلی ترین چالش در توسعه دوچرخه سواری فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین شهروندان است که متاسفانه در این بخش با چالش جدی مواجه هستیم .

وی گفت : دوچرخه باید به عنوان یک مد حمل و نقلی در سبد خانواده ها جای گیرد .در عین حال که نمی توان تنها با توسعه حمل و نقل پاک به سمت نقطه رونق اجرای طرح رسید . باید دوچرخه های شخصی نیز به عنوان یک وسیله حمل و نقلی در خانواده ها مطرح شود . از اینرو قرار است از سال اینده فروش اقساطی دوچرخه به شهروندان را اغاز کنیم .

به گفته وی باید تمام قوانین راهنمایی و رانندگی برای دوچرخه نیز اعمال شود چرا که امکان ایزوله کردن تمام شهر برای مسیرهای دوچرخه امکان پذیر نیست .




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: