جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 19 آبان 1393     
نوسازی پایدار و جایگاه آن در برنامه و بودجه شهرداری تهران

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،نشست تخصصی "نوسازی پایدار و جایگاه آن در برنامه و بودجه شهرداری تهران" با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی، مسئول دبیرخانه بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران و جمعی دیگر از مسئولان، معاونان و مدیران به همت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در محل سازمان نوسازی برگزار شد.

عباداله فتح اللهی در این جلسه ضمن خیر مقدم به حاضرین و تسلیت ایام سوگواری سید الشهدا (ع)، عنوان کرد: ضرورت داشت جایگاه نوسازی به عنوان یکی از مأموریت های مورد تأکید شهرداری تهران در برنامه و بودجه شهرداری تهران با نگاه دقیق متخصصان و کارشناسان مربوطه بررسی شود تا مشخص گردد چگونه می توان این مأموریت حساس را در برنامه 5 ساله و بودجه سنواتی این دوره مدیریتی دنبال نمود.

وی نوسازی را ایجاد قابلیت برای استمرار زندگی در شهر تعریف کرد و گفت: شهر هم همانند سایر موجودات زنده به مرور زمان دچار فرسودگی می شود و این فرسودگی در قسمت هایی از شهر، نظیر بافت های فرسوده که طبق استانداردهای شهرسازی شکل نگرفته اند ضریب مضاعف می گیرند و در نتیجه فرسودگی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره نیز به بعد فرسودگی کالبدی اضافه می شود.

فتح اللهی با اعلام این که بر مبنای مطالعات انجام شده، جهشی در نوسازی در سال 1390 به دلیل ارائه تراکم تشویقی اتفاق افتاده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم نوسازی پایدار داشته باشیم، می بایست مکانیسم آن را به گونه ای طراحی کنیم که این امر بصورت دینامیک و پویا و نه به واسطه ارائه تسهیلات و تشویقات اتفاق بیفتد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یادآور شد: بیشترین سهم از تخفیفات ارائه شده، یعنی 45% از کل تخفیفات متعلق به پروانه هایی بوده که بین 200 متر تا 500 متر مساحت داشته اند.

وی با تأکید بر لزوم تجدید نظر در بسته های تسهیلات تشویقی نوسازی، خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی نسبت به تدوین بسته های تشویقی هدفمند اقدام کرده است به نحوی که مالکان پلاک های ریزدانه نیز به شرط تجمیع بتوانند از تسهیلات در نظر گرفته شده در این بسته های تشویقی بهره مند شوند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: نوسازی را نمی توان بصورت مجرد در بخشی از شهر انجام داد، زیرا نوسازی یک پدیده سلولی، دینامیک و پویا در کل شهر است.

وی با بیان این که در کل شهر تهران نزدیک به 1 میلیون پارسل وجود دارد که 300 هزار پارسل آن زیر 100متر است، خاطرنشان کرد: قریب به 5% بالای یک هکتار و 5% نیز بافت فرسوده است یعنی این توازن در کل شهر تهران دیده می شود که اگر در نقطه ای از شهر مشکلی وجود دارد، در نقطه دیگر نیز فرصتی برای رفع این مشکل مهیا است.

فتح اللهی در این باره توضیح داد: طبق طرح جامع، 5% اراضی ذخیره می بایست با امکان سنجی مناسب در اختیار منافع شهر  تهران قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام ضرورت استفاده از تجربیات گذشته در تدوین بودجه سال 94، پیشنهاد داد در بازنگری برنامه 5 ساله شهرداری، ردیف بودجه ای برای نوسازی بافت های فرسوده نیز تخصیص داده شود.

در ادامه این جلسه ابراهیم جمشیدزاده، مسئول دبیرخانه بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور با بیان این که نوسازی پایدار، نیازمند تأمین مالی پایدار است، یادآور شد: تا سال 1386 بیش از 80% منابع درآمدی شهرداری تهران از حوزه ساخت و ساز تأمین می شد اما پس از این مقطع، طرح جامع درآمدهای پایدار تدوین و بر مبنای آن مقرر شد شهرداری تهران در یک دوره 5 ساله با رویکرد پایدار سازی منابع، سالانه 5% بودجه خود را به شکل منابع درآمدی پایدار افزایش دهد.

وی اظهار داشت: مجموع منابع درآمدی پایدار شهرداری تهران در کل بودجه شهرداری حدود 12% بوده ولی امروز بیش از 37% بودجه شهرداری تهران را درآمدهای پایدار تشکیل می دهد.

به گفته جمشید زاده یکی از درآمدهای پایدار که توانسته نقش مؤثری در نوسازی بافت های فرسوده ایجاد کند، درآمدهای ناشی از عوارض نوسازی است که این موضوع در تجارب جهانی هم بسیار شفاف مشخص شده است.

جمشیدزاده تصریح کرد: شهرداری تهران در سال 1386 رویکردی را برای پایدارسازی منابع درآمدی پیش گرفت  و کلیه درآمدهای ناشی از ساخت و ساز را به عنوان درآمد ناپایدار تعریف کرد و به سمت تقویت کدهای درآمدی پیش رفت که بتواند بخش عمده ای از بودجه شهرداری را تأمین کند.

وی مشارکت بخش خصوصی در نوسازی بافت های فرسوده را یکی از اصلی ترین چالش ها در این فرآیند دانست و عنوان کرد: مالکیت بخش عمده ای از اراضی و املاک در محدوده بافت های فرسوده خصوصی است و به تبع آن سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز تمایلی برای تملک املاک و سرمایه گذاری در این بافت ها ندارند.

مسئول دبیرخانه بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به قوانین مختلف از جمله قانون حمایت از احیاء، نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده؛ ماده 92، 89 ،151، 152 و 153 برنامه عملیاتی شهرداری تهران به ارائه توضیحاتی در خصوص فرصت ها و راهکارهای تأمین مالی برای نوسازی در این قوانین پرداخت.

مهدی پندار، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران نیز در ادامه این نشست تخصصی به ایراد سخنرانی پرداخت.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران، اظهار داشت: ناپایداری کالبدی سازه ای، افزایش خطرپذیری، وجود نارضایتی های اجتماعی و کم رنگ شدن عدالت اجتماعی، تشدید پدیده قطبی شدن شهر و افزایش شکاف طبقاتی، عدم برخورداری از جذابیت اقتصادی و قرارگیری در دور باطل توسعه یافتگی، بالابودن نرخ جرایم و بزهکاری اجتماعی برخی از آثار و نتایجی است که بافت های فرسوده می تواند برای شهر به دنبال داشته باشد.

پندار با اعلام این که الزامات قانونی برای نوسازی بافت های فرسوده قابلیت احصاء دارند، یادآور شد: سکونت بیش از یک و نیم تا دو میلیون نفر یعنی 15% جمعیت شهر تهران در 4400 هکتار بافت فرسوده و 15 هزار هکتار بافت ناپایدار شهری، کمبود شبکه حمل و نقل عمومی و سرانه های خدماتی به دلیل عدم نفوذپذیری و ریزدانگی در بافت های فرسوده، قرارگیری 83% از بافت فرسوده شهر تهران پیرامون بافت ارزشمند مرکزی و قرار گیری بخش عمده ای از پهنه های فرسوده شهر بر روی گسل های پرخطر شهر تهران از جمله مواردی است که حساسیت احیاء و نوسازی بافت های فرسوده را دوچندان می کند.

وی در ادامه افزود: بیشترین مساحت بافت فرسوده در پهنه مرکزی شهرتهران و در مناطق 12- 11 و 14 است و مناطق 22-6 و 21 دارای کمترین مساحت بافت فرسوده می باشند.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران، یادآور شد: 48% مناطقی که وسعت بافت های فرسوده را تشکیل می دهند دارای مشخصه ناپایداری هستند؛ 28% بافت های ناپایدار و ریزدانه؛ 12% ناپایدار و نفوذ ناپذیر و 12% نیز دارای هر سه شاخصه یعنی نفوذناپذیری، ریزدانگی و ناپایداری می باشند.

به گفته این مقام مسئول، تعداد پروانه های صادره در شهر تهران در سال 90 در رتبه نخست و در سال های 89 و 86 در رتبه های دوم و سوم قرار دارد که این آمار نشان می دهد در این سال ها اقداماتی جدی برای نوسازی بافت های فرسوده صورت گرفته است.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران در ادامه سخنان خود به تشریح تدابیر برنامه پنج ساله دوم، احصاء مواد قانونی این برنامه پیرامون نوسازی بافت های فرسوده، وضعیت بودجه سازمان نوسازی، رویکردهای اساسی در تدوین بودجه 93 و برنامه بودجه سال 94، تبصره 48 بودجه شهرداری و مباحث مرتبط با این موضوع پرداخت.

شایان ذکر است در نشست تخصصی نوسازی پایدار و جایگاه آن در برنامه و بودجه شهرداری تهران گزارشاتی از اقدامات صورت گرفته در سازمان توسط سرپرست معاونت نوسازی و توسعه محلی، مدیر امور مناطق و راهبری دفاتر، مدیر پژوهش و توسعه ارائه شد و در خاتمه این نشست پرسش ها و نقطه نظرات حاضرین در جلسه مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: