جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 19 آبان 1393     
تونل حکیم به پیشرفت 90درصدی رسیده است

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،جانشین مجری طرح های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران از پیشرفت 90 درصدی عملیات اجرایی تونل حکیم خبر داد و گفت: تا چند روز آینده عملیات نصب جت فن های تونل نیز به پایان می رسد.

مهدی پورهاشمی با اعلام این مطلب اظهار داشت: تونل حکیم پنجمین تونل شهری شهر تهران است که مراحل ساخت آن با سرعت و کیفیت بالایی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه پروژه ساخت تونل حکیم یکی از پروژه های مهم شهر تهران به حساب می آید افزود: این پروژه در تابستان سال گذشته آغاز شد و عملیات حفاری آن با ثبت یک رکورد خوب ظرف 9 ماه به اتمام رسید.

سرعت حفاری در تونل حکیم بیشتر از نیایش

پورهاشمی اضافه کرد: میانگین سرعت حفاری در تونل نیایش حدود 1.2 متر در روز بود که این عدد در تونل حکیم به 1.9 متر در روز رسیده است.

وی با اشاره به اتمام عملیات لاینینگ تونل حکیم گفت: عملیات لاینینگ و بتن ریزی تونل در اواخر اسفند سال گذشته آغاز شد و ظرف 8 ماه در 9 آبان امسال به پایان رسید.

پورهاشمی تصریح کرد: سرعت عملیات حفاری و لاینینگ در تونل حکیم 30 درصد بیشتر از تونل نیایش بوده است که این امر رکورد خوبی برای تونل سازی شهر تهران محسوب می شود.

پایان عملیات حفاری تونلی دو قلو به طول 3016 متر ظرف 9 ماه

وی با بیان اینکه تونل حکیم تونلی دو قلو با حدود 3016 متر طول است اظهار کرد: این تونل تونلی شرقی _غربی است که در هر 200 متر یک دسترسی اضطراری ساخته شده است.

پورهاشمی با اشاره به محدوده قرار گیری تونل حکیم گفت: تونل شهید حکیم که در امتداد بزرگراه رسالت و در محدوده عبور از بوستان جنگلی چیتگر قرار دارد بدون احتساب رمپ های ورودی و خروجی، معبری 2049 متری است که 1023 متر از این رقم مربوط به تونل شمالی و 1026 متر آن مربوط به تونل جنوبی است. طول این پروژه با احتساب تونل های ارتباطی و رمپ های ورودی و خروجی به 3016 متر می رسد.

وی خاطر نشان کرد: تونل شهید حکیم همانند تونل های نیایش و امیرکبیر به صورت آب بند کامل و هوشمند احداث می شود و دارای 4 دسترسی اضطراری خواهد بود.

نصب 26 دستگاه جت فن در تونل حکیم

پورهاشمی در ادامه با اشاره به ورود 26 دستگاه جت فن به درون کارگاه تونل گفت: هم اکنون عملیات نصب جت فن ها آغاز شده و ظرف چند روز آینده عملیات نصب به پایان می رسد.

وی اضافه کرد: تمامی سیستم های آی تی اس و هوشمند سازی یا خریداری شده و یا در حال عقد قرارداد و ورود به کشور است.

بزرگراه شهید حکیم به دلیل نیاز شهر تهران، باید به سمت غرب امتداد پیدا می کرد این در حالی بود اتوبان حکیم با بوستان جنگلی چیتگر تلاقی پیدا می کرد و این امر گزینه اجرای همسطح را منتفی کرد،چرا که ساخت اتوبان در این مسیر به معنی تخریب محیط زیست و طبیعت بکر چیتگر است.

از جهتی، اگر ساخت پل در دستور کار قرار می گرفت با دو مشکل مواجه می شد چرا که ساخت پل نیازمند نصب پایه بود که این پایه ها و کارگاههای عمرانی آن باید در بوستان جنگلی نصب و راه اندازی می شد که همین امر تخریب جنگل را به دنبال داشت. همچنین وقتی پل در این مسیر ساخته شود سروصدای زیادی به همراه دارد که آرامش را از شهروندانی که برای گذران اوقات فراغت به بوستان جنگلی می آیند می گیرد در واقع، افزایش آلودگی صوت، هوا و آلودگی بصری از عمده مسائلی بود که گزینه اجرای پل در امتداد بزرگراه حکیم را رد کرد. بنابراین با توجه به مشکلاتی که ساخت پل یا اجرای همسطح ایجاد می کرد ساخت تونل بهترین گزینه برای انتخاب در نظر گرفته شد.

امکان تکمیل رینگ کمربندی بزرگراه های غرب تهران و ایجاد ارتباط بین امتداد بزرگراه رسالت با بزرگراه تهران – کرج از طریق پل های تقاطع های کاروانسرای سنگی 1 و 2 با ساخت تونل حکیم و ادامه مسیر قبلی میسر می شود. به عبارتی تونل حکیم پس از عبور از مجموعه چیتگر به کاروانسرای سنگی می رسد که در آنجا این بزرگراه شمالی_جنوبی شده و به بزرگراه تهران کرج متصل می شود.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: