جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 13 اسفند 1392     
زنگنه: مانند آدمی زیر آوار هستم

فارس: بیژن زنگنه وزیر نفت در پنجمین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE که در دانشگاه شریف برگزار شد، گفت: ما از نظر جغرافیایی و وسعت زمین وضعیت بسیار خوبی داریم و منابع مهمی در کشور ما وجود دارد.

وی اضافه کرد: نفت مهمترین مزیت نسبی کشور ما است و به همین دلیل سرمایه‌گذاری عظیمی در کشور ما روی این مسئله انجام می‌گیرد.

زنگنه ادامه داد: صنعت نفت در این دوره توانست مدیریت پیوسته‌ای در مقوله ایمنی و بهداشت صنعتی و محیط زیست داشته باشد و یکی از مهمترین سیاست‌های وزارتخانه ایجاد محیطی سالم و امن برای کار و نیروی انسانی است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: ارزش تولیداتی که در صنعت نفت ایجاد می‌شود بسیار بالاتر است و این به اقتصاد کشور تزریق می‌شود و اقتصاد مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر این مسئله قطع شود به اقتصاد مردم و کشور آسیب می‌رسد.

زنگنه تصریح کرد: درجه حرارت بالا، مواد آتش‌زا و مسموم‌کننده محیط کار ما را بسیار خطرناک کرده است و همه این موارد می‌تواند به انسان و تاسیسات صدمه وارد کند. با چنین وضعی لازم است برای حفظ محیط زیست، حفظ سلامت کارکنان و مجموعه‌های اطراف و تاسیسات ملی و ثروتی که در آنجا وجود دارد تدابیری اندیشیده شود و به مقوله ایمنی و سلامت و بهداشت حرفه‌ای توجه شود و هر وقت حادثه‌ای در این رابطه داشته‌ایم به خاطر بی‌توجهی به این موضوع بوده است.

وزیر نفت اضافه کرد: ما باید بپذیریم حوزه HSE در ایران مانند بخش‌های دیگر توسعه پیدا نکرده و بهره‌برداری از روش‌های علمی یک نیاز اساسی است.

وی ادامه داد: نگاه به HSE به عنوان یک هزینه یک رویکرد اشتباه در بخش مدیریتی است که این همایش‌ها نقش به سزایی در رابطه با تغییر این نگاه دارد و ما هر چه به آموزش آن بپردازیم آثار مهم آن را خواهیم دید.

زنگنه ادامه داد:‌ ما به مهندسی محیط زیست احتیاج داریم تا با تغییرات و زدن صنعت و ایجاد تعامل با محیط زیست به ما کمک کند.

وی ادامه داد: سخت‌ترین چیزی که در زندگی می‌بینیم این است که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های بزرگ و برتر در خارج از کشور کار می‌کنند و در کشورهای مثل قطر از میدان‌های گازی مشترک ما برداشت می‌کنند، ما باید از مدیریت خود گلایه کنیم که چرا نتوانستند فضایی ایجاد کنند که این دانشجویان در کشور خود به کار مشغول شوند.

وی در ادامه افزود: من مانند آدمی هستم که زیر آوار بوده و کم کم دارم از این آوارها بیرون می‌آیم و صاحب مشکلات فراوانی هستم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما دست تقاضای خود را به سوی دانشگاه‌ها دراز می‌کنیم تا در انجام کارها به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی تبدیل شدن به قدرت اول منطقه، خاطرنشان کرد: اگر دولت جدید و وزیر جدید به سر کار آمده، باید تغییری انجام شود در غیر این صورت چه نیازی به این کار بوده است.

وی ادامه داد: باید در فارس جنوبی در بحث گاز تمام فازهای مشکل‌دار را به سامان برسانیم و ظرفیت پالایش را بالا ببریم و جلوی خام‌فروشی را بگیریم که یکی از اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همین است.

زنگنه با بیان اینکه ما به فراتر از مهندسی برای اداره کشور نیاز داریم، افزود: مهندس در کشور ما بسیار زیاد است. باید به بحث مدیریت توجه ویژه‌ای شود.

وی ادامه داد: باید به بهینه‌سازی و کاهش شدت انرژی به عنوان مسئله بعدی توجه کنیم. در زمینه مخازن هم باید حرف مخازن را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهیم تا آنها تمهیدات لازم را انجام دهند و اطلاعات میدان‌های گازی نیز در اختیار دانشگاه‌ها قرار بگیرد.

زنگنه تصریح کرد: هر کاری از دست من بربیاید برای تقویت دانشگاه‌ها و رساندن آنها به سطح جهانی انجام خواهم داد و استادان و دانشجویان در این بخش باید وزارت نفت را مثل خانه خود بدانند.

وی در خاتمه یادآوری کرد: مخازن نفت، ‌پتروشیمی و پالایشگاه و بهینه‌سازی 4 شاخه اصلی کار برای ما است و در این رابطه دانشگاه‌ها باید به ما کمک کنند و معنی تحریم این نیست که کاری نمی‌کنیم و با تمام قدرت راه را ادامه خواهیم داد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: