جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 18 آبان 1393     
حرکت جامعه به سمت تعلیم و تکریم قرار گرفتن در مسیر امام حسین(ع)است

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران گفت: اگر همت کنیم که جامعه را به سمت تعلیم و تکریم برده و از فقر و تکاثر دور کنیم، یعنی اینکه در مسیر حضرت اباعبدالله(ع) حرکت کرده ایم.

محمد باقر قالیباف ظهر امروز طی سخنانی در آئین افتتاح 114 پروژه شهرداری منطقه 16 که در محل سالن همایش های بین المللی شهید آوینی برگزار شد، با بیان اینکه محرم و حادثه عاشورا نعمت بزرگی در میان ما است، گفت: باید توجه کنیم این نعمت بزرگ در پس تکرار عادت قرار نگیرد یا به فراموشی سپرده نشود و این نعمت خدا را بین تکرار عادت و فراموشی از دست ندهیم.

وی تاکید کرد: محرم از بعد فرم و شکل تکیه بر جمع و جماعات دارد و خدا با کسانی است که جمع و متحد هستند. یکی از ویژگی های محرم این است که همه را فرا می خواند و جمع می کند و این جمع شدن بی نظیر است. محتوای محرم نیز از ویژگی های این ماه است که دل ها را صاف می کند و صیقل می دهد، از این رو نباید از جهت شکل، فرم و محتوا غفلت کنیم.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: از بزرگان دین، مکتب و فرهنگ قرآنی آموخته ایم دو چیزی که در فرهنگ اسلامی باید باشد تعلیم و تکریم است و دو چیزی که در فرهنگ عاشورایی نباید وجود داشته باشد فقر و تکاثر است. اگر همت کنیم که جامعه را به سمت تعلیم و تکریم برده و از فقر و تکاثر دور کنیم، یعنی اینکه در مسیر حضرت اباعبدالله (ع) حرکت کردیم و جزو اصحاب عاشورا هستیم. این بدان معنی است که شناخت عمیق و دقیقی به عاشورا پیدا کرده ایم و اگر این شناخت را پیدا نکنیم، عظمت و شکوه حماسه حسینی را درک نمی کنیم.

محمدباقر قالیباف تاکید کرد: عظمت و شکوه حادثه عاشورا، امام حسین (ع) و فرهنگ اهل بیت (ع) در این است که آن ها آگاهانه و با شناخت از موضوعات فردی، خانوادگی، قومی و قبیله ای برای اصلاح جامعه، امر به معروف و نهی از منکر و برای کرامت انسان ها تلاش کردند بنابر این اگر ما از این فرهنگ غفلت کنیم، از آن فاصله گرفته ایم.

وی ادامه داد: باید این اعتراف سخت و تلخ را داشته باشیم که متاسفانه امروز حق را فدای مصلحت می کنیم و اگر جایی هم به حقیقت پی می بریم، بعضا منافع فردی، گروهی و منفعت طلبی ما اجازه نمی دهد که پای حق و حقیقت بایستیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از دست اندرکاران فعالیت های عمرانی و فرهنگی منطقه 16، گفت: این فعالیت های فرهنگی با جوهره دینی، توجه به نشاط اجتماعی و سروری که امروز جامعه ما می طلبد صورت می پذیرد و همه ابعاد رشد مادی و معنوی را مورد توجه دارد.

وی با اشاره به پروژه های افتتاح شده در منطقه 16 عنوان داشت: نیت و هدف ما این است که هر چند به صورت خیلی کوچک به تعلیم و تکریم توجه داشته باشیم؛ در این میان اگر از کاهش فاصله شمال و جنوب صحبت می کنیم، به معنای توجه به تکریم است و عدالت هم بدون حفظ کرامت هیچ ارزشی ندارد.

شهردار تهران گفت: هنگامی که در چند سال قبل تصمیم گرفته شد سالن شهید آوینی به این شکل بازسازی شود بسیاری مخالفت کردند و گفتند آیا جنوب شهر جایی است که شما سالنی با 1600 صندلی درست کنید؟ این سالن را در اتوبان شهید چمران، کنار برج میلاد و ... احداث کنید که مردم بیایند و بروند اما مگر جنوب شهر مردم نیستند؟ پس کرامت و مبارزه با فقر، تکاثر و فخر فروشی کجاست؟

قالیباف دامه داد: از اهل نظر، قلم، منبر و آن هایی که می توانند در روزنامه ها و مطبوعات بنویسند درخواست می کنیم اگر در کارهایمان بدون این رویکرد گامی برمی داریم، بر ما انتقاد کنند و بتازند و ما را به راه راست هدایت کنند تا دین خود را نسبت به خانواده های معظم شهدا و مردم ادا کنیم؛ مردمی که فرهنگ امام حسین (ع) را در این عصر و نسل مجددا به رهبری امام راحل تجدید حیات کردند و افتخار ما این است که نوکری آن ها را کرده و به این مردم توجه کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: امیدوارم هنرمندان بتوانند از مجموعه امکانات فرهنگی و مخصوصا مجموعه مرکز همایش های بین المللی شهید آوینی استفاده کنند و دنبال این نباشیم که مراسم ها را الزاما در برج میلاد برگزار کنیم؛ بلکه باید بدانیم تالار شهید آوینی با همان قابلیت ها و امکانات فنی بهتر برای کارهای نمایشی آئینی و هنری وجود دارد.

شهردار تهران افزود: هر چند تالار شهید آوینی یک سخت افزار و مجموعه کالبدی است از یک منظر گلدانی است که در این گلدان ها شاهد رشد گل های فرهنگی و هنری با همان جوهر اصیل اسلامی و ایرانی باشیم.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: