جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 18 آبان 1393     
امیدواریم با مطرح شدن لایحه معافیت معاینه فنی خودرو از 5 سال به 2 سال از مشکلات مربوط به آلودگی هوای تهران بکاهیم

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز ؛ مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ، با اشاره به مطرح نشدن لایحه تغییر قانون معاینه فنی خودرو در مجلس گفت : لایحه ای در زمینه تغییر قانون معاینه فنی از 5 سال به 2 سال  ، از جانب دولت به مجلس برده شده است که متاسفانه هنوز در مجلس مطرح نشده و جای آن دارد که به دلایل اهمیتی که موضوع در زمینه جلوگیری از آلودگی هوای تهران  می تواند داشته باشد ، این لایحه زودتر مطرح شود .

مهندس ولی آذروش در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : متاسفانه در مجلس هشتم در زمینه قانون معاینه فنی تغییراتی ایجاد شد که فاقد پشتوانه های کارشناسانه و توجهات زیست محیطی بود . این تغییر سبب شد تا روند نامطلوبی در زمینه بالا رفتن آلودگی هوای تهران پدید آید .

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه در حدود 80 درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به آلاینده های متحرک است موضوع معاینه فنی خودرو از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و یکی از فاکتور هایی که می تواند از آلودگی هوا جلوگیری کند ، معاینه فنی خودرو هاست .

آذروش در خصوص وضعیتی که تغییر قانون معاینه فنی از چند سال پیش به وجود آورده گفت : با تصویب این قانون بسیاری از مراکز معاینه فنی ما در تهران که دارای بهترین امکانات مکانیزه و ثبت تصویر و شماره خودرو و اطلاعات خودرو بودند ، از کار باز ماندند و شاهد تعطیلی و یا بیکار ماندن ظرفیت این مراکز بوده ایم .

وی در ادامه افزود : این لایحه که در حال حاضر مدتی است از جانب دولت به مجلس ارائه شده است  با پیگیری های زیادی که در این زمینه در دولت و وزارت کشور و سازمان محیط زیست انجام داده ایم ، به این نقطه رسیده و از موارد مهمی که در آن مطرح است تغییر قانون معاینه فنی خودرو از 5 سال به 2 سال است .

آذروش در ادامه یاد آور شد : لایحه مطرح شده توسط دولت در دستور کار مجلس قرار گرفته ولی به دلیل وجود طرح ها و لوایح زیاد در صف تصویب تا کنون مطرح نشده و ما امیدواریم با مطرح شدن این لایحه تا آخر سال تا حدودی در بحث قانونی از مشکلات مربوط به آلودگی هوای تهران بکاهیم.

وی در ادامه افزود : با طولانی شدن فرایند معاینه فنی خودرو یکی از مواردی که در خودروها با مشکل مواجه می شود ولی توجهی به آن نمی شود ، بحث کاتالیست خودرو هاست چرا که عمر مفید کاتالیست در جایی که استانداردهای یورو 3 و 4 رعایت شده در حدود 2 و نیم تا 3 سال است و این در حالی است که با اجرای قانون فاقد کارشناسی معافیت معاینه فنی خودرو تا 5 سال این مشکل در خودروهای در حال تردد در کلانشهر تهران به وجود آمده  و تا رسیدن به 5 سال زمان زیادی کاتالیست خودرو مورد بی توجهی قرار می گیرد .

آذروش در خاتمه گفت : با در نظر گرفتن مشکلاتی که در زمان عمر کوتاه و مفید خودرو پیش خواهد آمد ، نیاز به انجام معاینه فنی خوردو تا دو سال پس از تولید به شدت احساس می شود و باید از طرف مسئولان زیربط  مورد توجه قرار گیرد . با انجام به موقع معاینه فنی خودرو خواهیم توانست تا حد زیادی از حجم آلودگی به وجود آمده در اثر نقص فنی و کیفی در قطعات خودرو جلوگیری کنیم .




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: