جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 17 آبان 1393     
70درصد خانواده قربانيان ترافيك بي‌سرپرست مي‌شوند

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری  شهرداری نیوز، يك استاد دانشگاه علوم انتظامي در آستانه 25 آبان «روز جهاني يادآوري قربانيان ترافيك» با تأكيد بر اين كه هم رانندگان و هم عابران پياده نقش عمده‌اي در بروز تصادفات رانندگي دارند، گفت: در اين ميان، اِعمال قوانين و مقررات ترافيك باعث تغيير رفتار كاربران و بهبود تردد خواهد شد.

دكتر عليرضا اسماعيلي افزود: اِعمال مقررات در عملكرد صحيح رانندگان و ايمني آن‌ها بسيار مؤثر است و به لحاظ نظري، اجراي دقيق مقررات به ميزان 3 تا 5 برابر، مي‌تواند تعداد تصادفات را 10 تا 50 درصد كاهش دهد.

وي با اعلام اين كه هر چه رفتار كاربران نا به هنجارتر باشد، اِعمال مقررات تأثير بيشتري بر كاهش تصادفات و افزايش ايمني بر جای خواهد گذاشت، تأكيد كرد: انسان به شيوه‌هاي مختلفي در تصادفات نقش دارد كه يكي از مهم¬ترين آن‌ها، رعايت نكردن مقررات ترافيكي و به عبارتي فاصله زياد رفتار راننده با رفتار مطلوب در سيستم ترافيك است.

تصادفات با اِعمال دقيق مقررات تا 50 درصد كاهش مي‌يابد

اين استاد دانشگاه با اشاره به اين كه دامنه موارد تخلف از مقررات در ترافيك بسيار متنوع است، اظهار كرد: البته مواردي وجود دارد كه به صورت مستقيم در بروز تصادفات مؤثر هستند كه سرعت غير مجاز، عدم استفاده از كمربند و كلاه ايمني، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگي، عبور از چراغ قرمز، عدم رعايت فاصله طولي و سبقت و تغيير مسير ناگهاني از جمله این موارد است.

دكتر اسماعيلي با بيان اين كه اگر اِعمال مقررات و نظارت پليس منجر به اطاعت كامل از قوانين شود، تعداد تصادفات 40 تا 50 درصد كاهش مي‌يابد، تصريح كرد: اجراي صحيح قوانين مي‌تواند در تعديل رفتار رانندگان و كاهش آمار تصادفات مؤثر باشد و بر اين اساس با از بين رفتن تخلفات، ميزبان صدمات و خسارات ناشي از تصادفات تا 40 درصد كاهش مي¬يابد.

وي با تأكيد بر اين كه قوانين اجرايي در ترافيك شامل سه مرحله تدريجي قانون‌گزاري، سياست‌هاي ترافيكي و مجوزهاي قانوني است، اضافه كرد: اين مراحل نقش مهمي در تعيين ميزان تأثير سيستم اجرايي قوانين بازي مي‌كنند و رانندگان آثار تركيبي اين سه جزء را كه در تعديل رفتار آن‌ها بيشترين تأثير را بر جای می گذارد، به خوبي درك مي‌كنند.

چرا ایرانیان در ساير كشورها مرتکب تخلفات ترافیکی نمي شوند؟

اين استاد دانشگاه با اشاره به اين كه از جمله عوامل اثرگذار در جلوگيري از بروز تخلف، عواقب آن است كه تحت عنوان جريمه متوجه راننده خواهد شد، اظهار كرد: شدت جريمه و اخذ جرايم سنگين و نیز فوريت جريمه و ارسال و تحویل فوري برگ جریمه برای متخلف، بر اصلاح رفتار رانندگان مؤثر است.

دكتر اسماعيلي با بيان اين كه برخي متخلفان به تكرار تخلف عادت مي‌كنند و استفاده از روش‌هايي براي بازداشتن اين رانندگان از تخلف حائز اهميت بسیاری است، تصريح كرد: تعليق بلندمدت گواهينامه و حتي انجام تست‌هاي روان‌شناسي از متخلفاني كه بارها مرتكب تخلف مي‌شوند و در نهايت محرومیت مادام العمر رانندگان قانون‌شكن از رانندگي از جمله اين محسوب می¬شود.

وي با طرح اين پرسش كه چرا ايرانيان مقيم خارج در ساير كشورها اكثراً مطيع قانون مي‌شوند و مرتكب تخلفات ترافیکی نمي‌شوند، پاسخ داد: اين مسأله از يك سو، ناشي از ضعف قانون و نبود بازدارندگي و اثربخشي لازم و از سوي ديگر، ناشی از عدم رشد فرهنگ احترام به قوانين و مقررات رانندگي و رعايت دقيق و بي ‌چون و چراي اين قوانين در كشور ما است.

تخلف كردن در كشور ما به جريمه شدن مي‌ارزد!

اين استاد دانشگاه با اشاره به اين كه در كشور ما سواره رو كاركرد پياده‌رو، پياده رو كاركرد پاركينگ و موتورسيكلت كاركرد تاكسي را پیدا کرده اند، اظهار كرد: تا وقتي که در كشور ما تخلف كردن به دليل پايين بودن قدرت بازدارندگي جرايم، به جريمه شدن بیارزد و پليس ابزار لازم را براي برخورد با متخلفان نداشته باشد،‌ وضعيت ترافيك از اين بهتر نمي‌شود.

دكتر اسماعيلي با بيان اين كه در چنين شرايطي همه عوامل دست به دست هم مي‌دهند و در تركيب با هم نظام متشنجي را به وجود مي‌آورند كه امروز شاهد آن هستيم، تصريح كرد: شايد كم ترين پيامدهاي چنين نظامي،‌ خسارات مالي و جاني ناشي از تصادفات در كشورمان است.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه در كشورمان بالغ بر 20 هزار نفر در سال بر اثر تصادفات كشته مي‌شوند، خاطرنشان كرد: به اين ترتيب 70 درصد خانواده قربانيان تصادفات، بي‌ سرپرست مي‌شوند و انواع و اقسام بيماري‌هاي روحي و رواني و مسائل و مشكلات اجتماعي و اقتصادي براي بازماندگان آن‌ها بر جاي مي‌ماند.

گفتني است سومين يك‌شنبه ماه نوامبر هر سال كه امسال در كشورمان برابر با 25 آبان است، تحت عنوان «روز جهاني يادآوري قربانيان ترافيك» نام گذاري شده و معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران امسال با برگزاري مراسمي به مناسبت اين روز، با مرور حوادث ترافيكي در شهر تهران و يادآوري قربانيان اين سوانح، نسبت به آسيب‌شناسي اين موضوع اقدام خواهد كرد.

  




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: