جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 17 آبان 1393     
5برنامه برای توسعه صنعت برق

مهر: حمید چیت‌چیان امروز شنبه در مراسم آغاز به کار چهاردهمین نمایشگاه صنعت برق در تشریح برنامه‌های جدید توسعه کمی و کیفی صنعت برق کشور، گفت: افزایش 7 تا 8 درصدی ظرفیت تولید، انتقال و توزیع برق مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌دار وزارت نیرو است به طوری که در طول چند سال گذشته تاکنون به طور متوسط سالانه پنج هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است.

وزیر نیرو با اعلام اینکه مطابق با برنامه‌های جدید تدوین شده، باید در طول مدت پنج سال، 33 هزار مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاهی کشور افزوده شود، اظهار کرد: این میزان ظرفیت برق معادل نصف ظرفیت فعلی تولید برق در کشور است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه تبدیل 16 هزار مگاوات نیروگاه‌های موجود گازی به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از دیگر اهداف کلان توسعه صنعت برق کشور است، اظهار داشت: بر این اساس قرار است با ایجاد 8000 مگاوات واحد جدید بخار در نیروگاه‌های موجود، ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی افزایش یابد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در صورت تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، اگر قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی حدود 20 سنت برآورد شود، سالانه ده هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف گاز حاصل خواهد شد، بیان کرد: در صورتی که به جای گاز در نیروگاه‌ها، گازوئیل و یا نفت کوره مصرف شود، میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت به بیش از 40 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

چیت‌چیان از طراحی، نصب و راه‌اندازی توربین‌های گازی با راندمان بالاتر، بهره‌برداری از واحدهای جدید تولید پراکنده و مقیاس کوچک، راه‌اندازی نیروگاه‌های برق بادی و خورشیدی و کاهش تلفات انرژی به عنوان دیگر اهداف توسعه صنعت برق کشور یاد کرد و افزود: مطابق با برنامه‌های تدوین شده، باید میزان تلفات انرژی در سطح شبکه تولید، انتقال و توزیع شبکه برق تا سال آینده به کمتر از 10 درصد کاهش یابد.

وزیر نیرو از حذف شبکه فشار ضعیف برق و تولید کنتورهای جدید به عنوان برنامه‌های کاهش تلفات انرژی در کشور یاد کرد و یادآور شد: افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی، صنایع آب و برق از دیگر برنامه‌های در دست اجرا است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه بر اساس آمارهای مرکز توسعه تجارت، صادرات خدمات فنی و مهندسی صنایع آب و برق سال گذشته 35 درصد از کل صادرات خدمات کشور را تشکیل داده است، تصریح کرد: این در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی صنایع آب و برق به 92 درصد از کل صادرات کشور رسیده است.

چیت‌چیان با اعلام اینکه هم‌اکنون متخصصان داخلی در کشورهایی همچون عراق، سوریه، عمان، کنیا، سریلانکا، تاجیکستان و ارمنستان نیروگاه احداث کرده و این نیروگاه ها در حال بهره‌برداری هستند، خاطر نشان کرد: سازندگان داخلی هم باید ارتقای کیفیت کالا و تجهیزات تولید داخل و متنوع‌سازی سبد تولیدات محصولات را به منظور افزایش سهم کالاهای ایران در بازارهای منطقه‌ای را در دستور کار قرار دهند.
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: