جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 17 آبان 1393     
راه‌اندازی بانک «فیلم ایران»

مهر:امیر اثباتی عضو هیأت مدیره خانه سینما با بیان این مطلب که در نظر داریم کتابخانه خانه سینما را به سمتی ببریم که تبدیل به کتابخانه تخصصی سینمایی شود، گفت: متاسفانه در مراکز آکادمیک و سینمایی کتابخانه‌های تخصصی با موضوع سینما وجود ندارد و به همین دلیل خانه سینما تصمیم گرفت تا کتابخانه موجود را به سمت یک کتابخانه تخصصی پیش ببرد.

وی ادامه داد: در همین راستا در نظر داریم کتاب‌ها، نشریات، مجموعه‌های مکتوب سینمایی را جمع آوری کرده و به کتابخانه اضافه کنیم. البته تکمیل کتابخانه خانه سینما با چنین وسعت موضوعی زمان‌بر است اما بی‌شک نتیجه خوبی به همراه دارد. البته در طول این سال‌ها نشریات اصلی با موضوع سینما را در کتابخانه خانه سینما جمع آوری کرده‌ایم و امروز مسأله اصلی پیدا کردن نشریات قدیمی با موضوع سینما است که بیشتر این نشریات در مجموعه‌های خصوصی قرار دارند و ما توانستیم به بخشی از آنها دسترسی پیدا کنیم.

اسناد سینما در یک جا گردآوری می شود

عضو هیأت مدیره خانه سینما با تاکید بر اینکه پس از گذشت 20 سال از فعالیت خانه سینما زمان آن رسیده تا تمام اسناد مربوط به خانه سینما جمع آوری شوند، بیان کرد: ما باید آن‌ها را به صورت یک مجموعه در خانه سینما نگهداری کنیم چراکه این اسناد تاریخ معاصر سینمای ایران به شمار می‌روند و باید گردآوری شود به همین منظور از دوستانی که صاحب مدارک و اسناد مرتبط با خانه سینما هستند درخواست کردیم تا اسناد، عکس، بیانیه، اطلاعیه، یادداشت و حتی نامه‌های اداری با موضوع خانه سینما را که در اختیار دارند، در اختیار ما قرار دهند.

به گفته وی، در واقع با وجود این اسناد هر زمان که نیاز باشد، می‌توان به آن‌ها رجوع کرد و اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را بدست آورد.

راه‌اندازی بانک «فیلم ایران»

اثباتی با بیان اینکه یکی دیگر از کارهایی که در دستور کار داریم راه‌اندازی بانک «فیلم ایران» است، یادآور شد: با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به سینما، پژوهشگران و علاقه‌مندان به سینما مایل هستند تا آثار مختلف کارگردانان سینمای ایران را ببینند، تصمیم گرفتیم تا آثار فیلمسازان را به صورت یک مجموعه در کتابخانه خانه سینما قرار دهیم تا علاقه‌مندان بتوانند از آن استفاده کنند.

وی توضیح داد: البته جمع آوری و کنار هم قراردادن مجموعه این آثار سخت است چرا که بسیاری از این آثار به سختی پیدا می شوند و حتی برخی از فیلم‌ها در اختیار کارگردان‌ها هم نیست و باید سعی کرد آن را از راه‌های مختلفی از جمله اینترنت بدست آورد و در اختیار علاقه‌مندان قرار داد.

این طراح صحنه و لباس تاکید کرد: در واقع آثاری که از کارگردانان گرفته می شوند به صورت امانت در اختیار خانه سینما قرار می‌گیرند و علاقه‌مندان به این آثار می‌توانند با حضور در کتابخانه خانه سینما با استفاده از 3 باکس مونیتور و پخش کننده، بدون مزاحمت برای کسانی که در کتابخانه هستند، این فیلم ها را ببینند. البته تنها کسانی می توانند این آثار را ببینند که عضو کتابخانه خانه سینما باشند.

فیلمسازان کمک کنند

اثباتی خطاب به فیلمسازان سینمای ایران گفت: من از همین جا از همه فیلمسازان بلند داستانی، کوتاه، مستند و انیمیشن می خواهم که مجموعه آثار خود را در اختیار کتابخانه خانه سینما قرار دهند.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه فیلمخانه ملی و موزه سینما تعدادی از آثار سینمایی را در اختیار دارند آیا با آنها برای دریافت بخشی از این آثار همکاری می کنید یا خیر؟ توضیح داد: البته حفظ، نگهداری و ایجاد شرایط مناسب برای نمایش فیلم‌ها برای علاقه مندان وظیفه فیلمخانه ملی و موزه سینما است که ممکن است در این کار غفلتی کرده و یا شرایط مناسبی برای در اختیار قراردادن این آثار ندارند، به همین دلیل فکر کردیم بهتر است خانه سینما در این زمینه وارد عمل شده و از امکانات خود استفاده کند.

اثباتی در پایان گفت: البته خیلی از آثار را می توانیم از طریق اینترنت بدست آوریم، البته دوست داریم تا با فیلمخانه ملی و موزه سینما اگر تمایل داشته باشند در این زمینه همکاری کنیم، البته باید در این خصوص از سوی خانه سینما با این 2 نهاد طرح مسأله شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: