جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 16 آبان 1393     
چهره تهران در زمینه رفتارهای ترافیکی زیبا نیست

به گزارش گروه حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری نیوز، قائم‏ مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر لزوم اهتمام در اجرای برنامه­های ­آموزشی­ در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک، گفت: جشنواره مشکات با تمرکز بر مشارکت شهروندان در فعالیت­های آموزشی و با هدف ترویج احترام به نظم و انضباط در شهر و رعایت قوانین و مقررات، می­تواند زمینه­ساز علاقه­مندی شهروندان به فعالیت در راستای بازیابی و بازسازی فرهنگ ترافیک، کاهش مشکلات و مخاطرات ترافیکی و ارتقای کیفیت زندگی شهری باشد.

 

مهندس حجت­الله بهروز در جلسه شورای اجرایی جشنواره مشکات در محور حمل و نقل و ترافیک، افزود: این جشنواره بستری را فراهم می­کند تا مدیریت شهری از ایده‏‏های نو آورانه و طرح­های مبتکرانه شهروندان در موضوع ارتقای فرهنگ ترافیک آگاه شده و این ایده­ها و طرح­ها را در برنامه­های خود مورد استفاده قرار دهد.

 

وی با اعلام این که در حال حاضر تهران به لحاظ امکانات و تجهیزات سخت­­ا­فزاری و نرم­افزاری و زیرساخت­های شهری به یکی از شهرهای برجسته و مطرح جهان تبدیل شده، تأکید کرد: در حال حاضر در ترافیک وارث فرهنگی هستیم که رانندگی نا­موزون و رفتارهای رانندگی اسف­بار از جمله ویژگی­های آن است و از این رو، رعایت نظم و انضباط ترافیکی در تهران نه تنها با شهرهای پیشرفته دنیا قابل مقایسه نیست، بلکه در مقایسه با شهرهای کوچک کشور خودمان نیز وضعیت مطلوبی ندارد.

 

چهره تهران در زمینه رفتارهای ترافیکی زیبا نیست

 

قائم مقام معاون شهردار تهران با اشاره به این که مهم­ترین تغییر در نوع نگاه مدیریت شهری، فاصله گرفتن از رویکرد سخت‌افزاری و توجه به رویکرد نرم‏افزاری در راستای تبدیل شهر تهران به شهری انسان­محور است، اظهار کرد: انعکاس این تغییر نگرش در برنامه  5 ساله دوم شهر تهران و پژواک آن در پروژه­های شهری که طی سال­های اخیر در پایتخت به مورد اجرا در آمده، قابل مشاهده است.

 

مهندس بهروز با بیان این که برای برطرف کردن نابه­هنجاری‌های عمومی در شهر باید نسبت به بازآموزی روش استفاده صحیح از امکانات و تجهیزات شهری، احترام به قوانین و مقررات و رعایت نظم و انضباط اقدام کنیم، تصریح کرد: بر اساس تأکید شهردار محترم تهران، بسیاری از اهداف اجرایی برنامه­های مدیریت شهری در برنامه 5 ساله دوم شهر تهران، در مسیر ارتقای فرهنگی پایتخت است.

 

وی با تأکید بر این که آموزش رفتارهای صحیح ترافیکی از جمله حرکت منظم بین خطوط به گروهی از رانندگان، به مراتب سخت­تر از ساخت ده­ها کیلومتر پل و تونل است، تصریح کرد: از منظر دوربین­های کنترل ترافیک، وضعیت تأسف­باری بر نحوه رانندگی در شهر به چشم می‏خورد و متأسفانه چهره پایتخت در زمینه رفتارهای ترافیکی از دریچه دوربین­های نظارت تصویری، تصویر زیبایی نیست.

 

شهروندان باید احساس کنند که در شهر دیده می­شوند

 

قائم مقام معاون شهردار تهران با اشاره به تفاوت­های رفتاری رانندگان در طبقات اول و دوم پل طبقاتی صدر، اظهار کرد: رانندگان طبقه دوم، همان رانندگان طبقه اول هستند که هنگام عبور از روی پل، شهروندانی قانونمند و منضبط می­باشند که قانون را رعایت کرده و به صورت منظم بین خطوط حرکت می‌کنند، در صورتی که هنگام عبور از زیر پل تغییر رفتار داده و مرتکب تخلفات رانندگی مي‌شوند.

 

مهندس بهروز با بیان این که به این جمع­بندی رسیده­ایم که زیرساخت­های شهری باید به گونه­ای باشند که شهروندان احساس کنند در شهر دیده می­شوند، تصریح کرد: راز و رمز این تغییر رفتار، ربطی به تفاوت­های فرهنگی رانندگان طبقات اول و دوم پل ندارد، چرا که عموماً رانندگان طبقه اول همان رانندگان طبقه دوم هستند و صرفاً کنترل هوشمند باعث شده تا رانندگان مراقب رفتار خود باشند.

 

وی با تأکید بر این که فرهنگ هر جامعه متشکل از باورها و رفتارهای عمومی حاکم بر آن جامعه و معمولاً فرهنگ غالب در جامعه، نشأت گرفته از عادات اغلب مردم آن جامعه است که در طول زمان شکل گرفته، اضافه کرد: تغییر این باورها، رفتارها و عادت­ها از جمله وظایف جشنواره­ مشکات است که برای مردم مشخص ­کند چه رفتاری زشت و ناپسند و در مقابل چه رفتاری ایده­آل و مورد قبول است.

 

هر گونه اقدام فرهنگی را باید ازخودمان آغاز کنیم

 

قائم مقام معاون شهردار تهران با اشاره به این که بستن کمربند ایمنی در  گذشته امری نامتعارف تلقی می­شد که درصد کمی از مردم آن را رعایت می­کردند، اظهار کرد: در حال حاضر نبستن کمربند ایمنی صرف نظر از بحث تخلف از قانون، امری ناپسند تلقی می­شود تا آن‏جا که حتی از سوی کودکان نیز مورد نکوهش قرار می‏گیرد و البته این تغییر رفتار با مشارکت خود مردم امکان­پذیر شده است.

 

مهندس بهروز با بیان این که بر اساس تأکیدات شهردار محترم تهران به مدیران شهری، هر گونه کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک را ابتدا باید از خودمان آغاز کنیم،‌ تصریح کرد: تنها در صورتی که شهرداری تهران، اصلاح رفتارهای ترافیکی را ابتدا از مدیران و کارکنان این مجموعه آغاز کند، می­توانیم از مردم نیز توقع داشته باشیم که رفتارهای ترافیکی خود را تغییر داده و اصلاح کنند.

 

در ادامه این جلسه دکتر محمد حسن خوشنویس، مدیر دفتر پژوهش­های فرهنگی با اعلام این که آموزش­های شهروندی در سال‏های گذشته مورد غفلت جدی قرار گرفته و طراحی مباحث مورد نظر به منظور ارائه این آموزش­ها باید با نگاه به آینده انجام شود، تأکید کرد: لازم است از آثار جشنواره مشکات همچون گنجی گران­بها محافظت شود، چرا که برای نمونه در حوزه ترافیک، هیچ فعالیتی به لحاظ گستردگی در جذب مخاطبان و فراوانی در جلب آثار شهروندان همچون جشنواره مشکات، از فراگیری و اثرگذاری برخوردار نبوده است.

 

6 محور از 20 محور جشنواره مشکات مربوط به ترافیک است

 

بر اساس این گزارش، در این جلسه مدیر کل آموزش­های شهروندی شهرداری تهران نیز با قدردانی از هماهنگی و خوش­آهنگی در فعالیت­های مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک از جمله مشارکت در جشنواره مشکات، اظهار کرد: این جشنواره که سومین سال برگزاری آن را تجربه می­کنیم، در حوزه ترافیک به اثرگذاری­های قابل توجهی رسیده و دست­آوردهای قابل قبولی داشته است.

 

دکتر ابوالفضل رفیع با بیان این که جشنواره مشکات در سومین سال برگزاری خود در 20 محور برگزار می­شود که 6 محور آن مربوط به موضوعات ترافیکی است، تصریح کرد: فعالیت­های آموزش­محور با موضوعات شهری و توسعه اخلاق شهروندی از اهداف مدیریت شهری است و این جشنواره باعث می­شود تا شهروندان به نوعی با موضوعات آموزشی، اجتماعی و فرهنگی در حوزه­های شهری عجین شوند.

 

وی با تأکید بر این که در تهران، جای خالی نمادی برای معطوف نمودن اذهان جامعه به ارتقای فرهنگ شهری کاملاً محسوس بود، اضافه کرد: جشنواره مشکات با موضوعات گوناگون شهروندی و اهدافی همچون ایجاد همبستگی متقابل بین مردم شهر و ما بین آن‌ها و مسئولان شهری، کشف و معرفی ظرفیت‌ها و توانایی‌های گوناگون شهروندان و ارتقای سطح آگاهی­های عمومی آن­ها برگزار می­‏شود.

 

رکن اصلی جشنواره مشکات آموزش است

 

مدیر کل آموزش­های شهروندی شهرداری تهران با اشاره به جایگاه ترافیک در شهر تهران و اثر مستقیم آن بر زندگی شهروندان تهرانی، اظهار کرد: ترافیک، موضوع مهم شهر است که با زندگی روزمره شهروندان عجین شده و نه تنها آرامش، ایمنی و سلامت مردم شهر را به خطر انداخته، بلکه ارتباطات و مناسبات اجتماعی آن­ها را نیز تحت تأثیر خود قرار داده و دستخوش مخاطره‌ای جدی کرده است.

 

دکتر رفیع با بیان این که جشنواره مشکات یک قطعه از پازل بزرگ توسعه فرهنگی و اجتماعی کلان شهر تهران است و به عنوان برندی ارزشمند در آینده­ای نه چندان دور، در اذهان و رفتار شهروندان تأثیر خواهد گذاشت، تصریح کرد: باید برخی باورهای غلط رایج در جامعه را تغییر دهیم و با ایجاد حس تعلق اجتماعی در بین مردم، زمینه‌ حل مسائل و مشکلات شهر را با کمک خود آن‌ها فراهم آوریم.

 

سید احمد علوی، دبیر جشنواره مشکات نیز در این جلسه با اعلام این که آموزش، رکن اصلی سومین دوره جشنواره مشکات است، خاطرنشان کرد: در این راستا، کارگاه­های آموزشی برای دبیران خانه­های علم و زندگی سراهای محلات برگزار شده تا سیاست­های آموزشی هماهنگی را برای این دوره از جشنواره پیش رو داشته باشیم.

 

گفتنی است در این جلسه که به میزبانی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد و نمایندگان سازمان­ها و شرکت­های تحت پوشش این معاونت نیز در آن حضور داشتند، مسئولان آموزش ترافیک مناطق 14، 15 و 9 که در جشنواره سال گذشته مشکات بیشترین آثار شهروندی را دریافت کردند، مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: